عملا یک درصد افزایش قیمت افزوده از مردم فقیر گرفته میبشود/ افزایش یک درصدی مالیات بر قیمت افزوده نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه میکند
افزایش ۱ درصدی مالیات بر قیمت افزوده، فقط به ۱ درصد خلاصه نمیبشود و میتواند اثرات تورمی بیشتری در مسیر آن قرار دارد. مالیات بر قیمت افزوده به حرف های دولت برای پشتیبانی به بازنشستگان افزایش مییابد، اما گرانتر شدن کالاها در روبه رو تورم شکل گرفته از این مسیر، اثرات کاهندگی قوت خرید بر زندگی بازنشستگان داشته باشد.
سهراب دلانگیزان، کارشناس اقتصادی، درمورد اثرات تورمی افزایش مالیات بر قیمت افزوده او گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر قیمت افزوده به نظر میرسد نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه میکند و دولت حرف های است این عدد را میخواهد به حقوق بازنشستگان اضافه کند. این پول از آنجا که درمسیر زنجیره تشکیل و قیمت همه شده قرار میگیرد، لذا حداقل به اندازه خودش به قیمتها افزوده و تورم را تحریک خواهد کرد. با دقت به این که این ۱۰ درصد مالیات بر قیمت افزوده در همه محصولات نهایی به فروش رفته سرزمین و همه کالاها اتفاق میافتد و کشش رفتاری فعالان اقتصادی نسبت به ۱ درصد افزایش قیمت، امکان پذیر دقیقا ۱ درصد افزایش قیمت نباشد، لذا در شرایط جاری حتی میتواند افزایش قیمتها را زیاد تر از ۱ درصد تحریک نماید. در اینجا است که افزایش مالیات بر قیمت افزوده تاثییر تورمی خواهد داشت. این چنین باید او گفت چون این پول به حقوق بازنشستگان اضافه بشود، قاعدتا از طریق ضریب تکاثری قابلیت تبدیل شدن به تقاضای کل شتاب گیرنده خواهد داشت و اثرات تورمی بیشتری را نیز از این ناحیه به نمایش میگذارد. ما موافق بودیم که دولت مالیات بر قیمت افزوده را افزایش ندهد و با افت هزینههای غیر مولد خود، حقوق بازنشستگان را ترمیم کند. باید این اتفاق از طریق بودجههای غیرمولد اتفاق میافتاد. با افزایش مالیات بر قیمت افزوده، دولت عملا از طریق تورم این حقوقها را افزایش میدهد.
وی در ادامه درمورد تاثییر این اتفاق بر دلالان و احتکارکنندگان فرمود: این نوشته در حرکت جامعه باید بازدید بشود. باید ببینیم کشش پذیری ۱ درصد افزایش قیمت افزوده چه مقدار است. با دقت به شرایط حساس جامعه افزایش قیمتها به نظر میرسد زیاد تر از ۱ درصد باشد. این که افزایش قیمت افزوده چه اثری بر احتکار و دلالی دارد، تا این مدت اشکار نیست، اما قسمتهای غیرمولد جامعه نسبت به این فضا تحریک خواهد شد. این ۱ درصد افزایش مالیات بر قیمت افزوده، میتواند نشان دهد که دولت و مجلس مسیر کارشناسی برای ترمیم حقوق بازنشستگان را اشکار نکرده اند.
دل انگیزان درمورد فقیرتر شدن جامعه با افزایش مالیات او گفت: ما تعداد بسیاری از افراد را میبینیم که در حوزه فعالیتهای اقتصادی و بازار دارای انحصار فعالیت میکنند. اینها شرکتها و مجموعه های اقتصادی بسیاری تاسیس میکنند و یقیناً مورد قیمت هم هست، اما قاعده کار این است که برای مثال حداقل ده سال طول بکشد تا ثروت واقعی یک فرد دو برابر بشود؛ هنگامی یک فرد در طول دوره ای کمتر از ۵ تا ۱۰ سال ثروت اش دو برابر میبشود؛ یعنی نظام مالیاتی ماموریت خود را انجام نداده است. مالیات بگیران باید این افراد را به چرخه مالیات پردازی بیاورند و وقتی برای دو برابر شدن ثروت افراد تعریف کند.
او گفت: مردم فقیر نباید دچار مالیات شوند. در شیوه جاری افزایش یک درصد مالیات بر قیمت افزوده، عملا این ۱ درصد افزایش قیمت افزوده از مردم فقیر گرفته میبشود. این مردم فقیر می باشند که در قسمت مصرفی پرداخت کننده نهایی این مبلغ می باشند و این هزینه را خواهند داد. با این افزایش، ما از فقرا پول گرفتیم که به فقرا پول دهیم. از دولت و مجلس انتظار نمیرفت که اینقدر از نظر شناسایی راهکارهای کارشناسی ضعیف شده باشند که برای تامین مالی فقرا از خود فقرا پول بگیرند.