زمان واریز یارانه ۲ماهه اظهار شد/ چه افرادی یارانه تازه دولت را میگیرند؟
در مطرح «امنیت غذایی کودکان» برای هر کودک زیر ۵ سال مشمول مطرح در دهک یک تا ۵، مبلغ یک میلیون تومان و دهکهای ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز میبشود.
ایرنا در گزارشی نوشت: این مطرح تا بحال در سه مرحله انجام شده است. در مرحله نخست ۱۴۵ هزار کودک توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت کار معارفه شد و اعتبار ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک به حساب سرپرستان کودکان مشمول واریز شد.
در ماه قبل ۱۵۱ هزار نفر معارفه شد که از این تعداد ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار مشمول مطرح شدند و اکنون در مرحله سوم این مطرح اعتبار ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ خانوار مشمول این مطرح شارژ شد. در این مطرح ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار بیشتر از یک کودک دارند که مشمول تغذیه مضاعف می باشند.
مطرح ترقی امنیت غذایی کودکان مربوط به خانوارهای ۷ دهک اول دارای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه است که روال رشد آنها مشابه با استانداردها نیست و دچار اختلالاتی نظیر مختصرقدی، لاغری شدید و کموزنی می باشند.
این خانوارها در راستای بهبود تغذیه کودک خود میتوانند سبد کالایی تعیینشده توسط انستیتو تغذیه وزارت بهداشت را تا سقف ریالی تعیینشده «رایگان» خریداری کنند.
بر پایه این مطرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج درآمدی دارای کودک زیر ۵ سال، به ازای هر کودک دارای کوتاهیقد، کم وزنی و یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون تومان شارژ میبشود که این رقم برای دهکهای ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که این اعتبار فقطً برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروتئینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده و قابلیت «نقد» کردن ندارد.
مطرح ترقی امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال بر پایه اصول سوم، ۲۱ و ۴۳ قانون اساسی و ماده ۲۴ قانون حمایتاز خانواده و جوانی جمعیت در حمایتاز مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال(دارای فرزند شیرخوار) اجرایی شده است.
این مطرح به کالابرگ ارتباطی ندارد و بهصورت مجزا اجرا میبشود و از مجموع ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک، ۳۵۰۰ خانوار آنها، دارای بیشتر از یک کودک مشمول بودند. و یقیناً کودکان ۵ ماه تا ۵۹ ماه مشمول این مطرح می باشند.
اقلام در این مطرح اشکار شدهاند و در مطرح امنیت غذایی کودکان، اقلام سبد غذایی با نظر دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه ایران به ۱۶ قلم رسیده است. در رابطه مطرح کودکان، خانواده دو ماه زمان دارد تا اقلام را بر پایه برتریبندی انتخاب و خریداری کند.