ترک شغل؛ دلایل و راهکارها
هنگامی که کارمندان حس کنند به کارشان بهایی داده نمیبشود و از زحماتشان سپاس نمیبشود، زیاد طول نمیکشد که تصمیم به ترک شغل خود میگیرند و به جستوجو موقعیت شغلی میگردند که در آن قیمت زحمات و کوششهایشان زیاد تر دانسته و ارج نهاده بشود.
به گفتن دیگر، طبق معمول ریشهایترین علت ترک شغل کارمندان سوء مدیریت روسای آنها است. کارمندان پیش از آنکه به سازمانی که در آن شاغل می باشند وفادار باشند به روسایشان پایبند می باشند. در واقع کارمندان شغلشان را رها نمیکنند، آنها روسایشان را ترک میکنند.
تعداد بسیاری از مدیران فکر میکنند کارمندان به علت دریافت منظم حقوقشان خود به خود به کار پایبندند و در شرکت ماندگار خواهد شد. اما حقیقت این است که وفاداری به شغل، همانند کالا قابل خریداری نیست بلکه باید آن را کسب کرد و به دست آورد. حقوق، مزایا و حتی اجرای خوب و دقیق تکنیکهای تیمسازی و مدیریت گروههای کاری منتج به ماندگاری کارمندان و وفاداری آنها به کارشان نخواهد شد اگر با آنها به درستی حرکت نشود.
چنانچه نرخ ترک شغل در شرکتتان روندی صعودی دارد، زمان آن رسیده است که نگاهی به آینه بیندازید تا علت این مساله را ببینید. ریچارد برانسون میگوید: با آموزش دادن به کارمندان و پرورش آنان این گمان وجود دارد که شغل خود را ترک کنند. ملزوم است با آنها حرکت با لیاقتای داشته باشید تا این چنین تصمیمی نگیرند. برای افزایش وفاداری کارکنانتان باید دقت بیشتری به نحوه حرکت خود با آنها داشته باشید و نکات زیر را با دقت مراعات کنید:
با کارکنان خود همانند ماشین حرکت نکنید. به آنها مطمعن دهید که به اعتدال بین زندگی کاری و فردی آنها اهمیت میدهید.
برای کارمندانتان زمان پیشرفت فراهم کنید. مدام تلاش کنید راههایی پیش رویشان قرار دهید که بتوانند رشد کنند.
همیشه به کوششها و دستاوردهای کارمندانتان دقت کنید. همه دوست دارند که از تلاشها و نتایج کارشان سپاس بشود.
از مدیریت میکروسکوپی پرهیز کنید. به کارمندانتان مطمعن داشته باشید و به آنها در انجام کارها و وظایفی که به مسئولیت شان گذاشتهاید استقلال عمل بدهید.
از برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت برای کارکنانتان غافل نمانید. آموزش کارکنان ضمانت شرکت به تعالی فردی و شغلی آنها را مشخص می کند.
ابراز همدردی خود را از کارمندانتان کوتاه نکنید. به آنها نشان دهید که به مسائل و مشکلات آنها اهمیت میدهید.
دقت به این ماجرای مختصر و واقعی اهمیت همدردی با کارکنان را به شما نشان خواهد داد. روزی یکی از دوستانم این مطلب را برای من ارسال کرد:
با کارمندانتان مدام در ارتباطی سازنده باشید و راههای ارتباطی خود را با آنها مسدود نکنید. این فضا را برای آنها تشکیل کنید که بتوانند آزادانه نظراتشان را با شما در بین بگذارند و بازخوردهای خود را اظهار کنند.
فراموش نکنید که وفاداری، خیابانی دو طرفه است. اگر میخواهید کارمندان وفاداری داشته باشید، این شما هستید که باید قدم نخست را بردارید و وفاداری خود را به آنها نشان دهید. کارمندانتان نیمی از زمان خود را در محیط کار سپری میکنند، به این علت انتظار بسیاری نیست اگر توقع داشته باشند که قدر و منزلتشان نگه داری بشود و کوششهایشان مورد دقت و سپاس قرار گیرد. اگر انتظار بهترینها را از کارمندانتان دارید باید با آنها به لیاقت حرکت کنید.