پسر ها در ریاضی از دختر ها بهتر نیستند_صبح سریع
به گزارش صبح سریع
مطالعهای که توسط دانشگاه زوریخ انجام شده مطمعن به نفس پسران در درس ریاضی، به مقدار قابلتوجهی تحتتاثییر قیاس با همسالان قرار دارد، در حالی که دختران برسی خود را بر پایه کارکرد واقعی بنا میکنند.
این نوشته جهت شده که مطابق تحقیقات میانگین دانشآموزان دختر دوره متوسطه نسبت به همسالان پسر خود، مطمعن به نفس کمتری در توانمندیهای ریاضی خود داشته باشند. در حالیکه هیچ تفاوت قابل توجهی بین کارکرد دختران و پسران در درس ریاضی یافت نشده است.
این اتفاق زیاد تر به این صورت توصیف میشود که دختران به قدر کافی به توانمندیهای خود مطمعن ندارند، در حالی که پسران امکان پذیر بیشتر از حد مطمعن به نفس داشته باشند.
این شکاف در مطمعن به نفس در ریاضی، پیامدهای گستردهای دارد: فهمیدن فرد از توانمندیهایش بر انتخابهای تحصیلی و شغلی او تأثیر میگذارد و جوانان موضوعات دانشگاهی و حرفههایی را انتخاب میکنند که حس میکنند در آنها توانایی دارند.
در نتیجه، زنان در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) در سطح دانشگاه و مشاغل پردرآمد این حوزه، کمتر وجود اشکار میکنند.
این مطالعه دادههای مربوط به ۸۸۱۲ فرد در ۳۵۸ کلاس درس را مورد بازدید قرار داد.
همانطور که انتظار می رفت، مهمترین پیشبینی کننده مطمعن به نفس در ریاضی، نمرات فردی ریاضی است. در حالی که دختران نمراتشان را مبنای برسی خود قرار میدادند، پسرانی که نمرات پایینتر از حد متوسط داشتند، هم چنان بر این باور بودند که در ریاضی خوب می باشند.
دکتر رابه استاد جامعهشناسی دانشگاه زوریخ و مسئول این مطالعه میگوید: «به طور کلی، به نظر میرسد پسران در فهمیدن خود از توانمندیهایشان، حساسیت بیشتری نسبت به فرآیندهای اجتماعی دارند – آنها برای تایید شدن، خود را زیاد تر با دیگران قیاس میکنند و سپس مطمعن به نفس خود را بر پایه آن تنظیم میکنند.»
وی اضافه میکند: «این در حالی است که برسیهای همسالان تأثیر کمتری بر مطمعن به نفس ریاضی دختران داشت. به نظر میرسد برسی ذهنی آنها زیاد تر تحت تأثیر کارکرد عینیشان باشد.»
دسته بندی مطالب