فرهنگ وهنر

در انتهای شب با قصه‌ای مملو از ظرافت و حقیقت_صبح سریع

[ad_1]
به گزارش صبح سریع

به گزارش فیلم‌نت نیوز، «در انتهای شب»، اولین سریال آیدا پناهنده است که پیش از این فیلم‌های «ناهید»، «اسرافیل» و «تی‌تی» را ساخته و به وضوح اشکار است که در آثار سینمایی خود نیز یک سیر صعودی را طی کرده است.

آنچه بیشتر از هر چیز در سریال «در انتهای شب» خودنمایی می‌کند، دقت به جزئیاتی است که جهت می‌شود مخاطب با کاراکترهای قصه ربط برقرار کرده، آنها را باور کند و با قصه آنها همراه شود. پناهنده لحظاتی را به عکس کشیده که تا بحال در هیچ فیلم و سریالی با این دقت و ظرافت به نمایش در نیامده می بود؛ همانند سکانس‌های داخل محضر که روایتگر حس و حال زن و شوهری است که علیرغم همه مشکلات و اختلاف‌ها اکنون که به لحظه سخت تصمیم نهایی رسیده‌اند، مشخصا دچار تردید شده‌اند اما همانند اکثر افراد به واسطه خشم و لجبازی بر سر موضع خود می‌همانند و خواهان آخر زندگی مشترک می باشند. یا سکانس او گفت و گو و او گفت‌وگوی ماهی و بهنام درمورد مسائل زناشویی و…

یکی از دیگر نکاتی که پناهنده با دقت و ظرافت مورد دقت قرار داده ادامه تنش و درگیری بین ماهی و بهنام بعد از جدایی است که این تنش‌ها و او گفت و گو‌ها نشان از خشم‌ها و دلگیری‌های فروخورده و سرکوب شده طی ۱۲ سال زندگی مشترک دارد؛ مسائلی که آدم‌ها در میانه زندگی به واسطه دغدغه‌های روزمره یا به علت هراس از دعوا و درگیری و او گفت و گو و جدل گفتن نمی‌کنند یا به نوعی از نقل کردنش فرار می‌کنند و به مرور در اعماق ذهن و قلب آنها تبدیل به توده‌ای سیاه و چرکین می‌شود، در حالی که احتمالا اگر در همان زمان ابراز مشکل آن را نقل، بازدید و حل می‌کردند کار به اینجا نمی‌کشید.

کاراکترهای «در انتهای شب» بر خلاف اکثر آثاری که به قضیه طلاق پرداخته‌اند، هم چنان هر دو به هم علاقه‌مند می باشند و نسبت به رابطه شخص روبه رو با شخص دیگر عکس العمل‌های عصبی نشان خواهند داد و این هم جزو مواردی است که جهت می‌شود مخاطب این شخصیت‌ها را باور کند و با آنها همدل شود.

سختی‌های سپس از طلاق برای زنان، کنترل از طرف خانواده و به اختصاصی پدر، هراس از این که افراد فامیل و دوست و آشنا از این اتفاق با خبر شوند و سخن و حدیث‌های سپس از آن، تحقیرهای اجتناب‌ناپذیر همچون خروج ماهی از منزل پدر به‌وسیله نردبان، تاثییر طلاق یکی از فرزندان بر زندگی و آینده فرزند دیگر خانواده، روبه رو با مشکلات روزمره به تنهایی، سردرگمی برای پذیرفتن شخص تازه یا حتی افرادی که در قبل افراد وجود داشته‌اند، در زندگی عاطفی و احساسی زوج متارکه کرده از دیگر مواردی است که پناهنده هوشمندانه از آنها غافل نشده است.

در کنار این می‌بینیم که وابستگی و دلبستگی در بین بهنام و ماهی هم چنان وجود دارد؛ کما این که ماهرخ در بزنگاه‌های گوناگون و در روبه رو همه افراد همه قد از بهنام دفاع می‌کند و بهنام در لحظه نظر ثریا برای اغاز رابطه، ناخودآگاه می‌خواهد به ماهی پناه ببرد. گویی بر این باور است که آنجه می‌خواهد ماهی است نه ثریا و در ادامه نیز می‌بینیم علیرغم حس تنهایی و استیصال و با وجود محبت‌ها و پشتیبانی‌های ثریا، حتی بعد از گذشت ماه‌ها از جدایی و با وجود همه خشمگینی‌ها و دلخوری‌هایش از ماهی اما نمی‌تواند یک رابطه جدی و کامل را اغاز کند. ماهی هم همینطور او به انحای گوناگون از پیشنهادها و ابراز علاقه‌های رضا فرار می‌کند و حتی بعضی اوقات در برابر او جبهه می‌گیرد، محبت‌های او را بعد می زند و با او شدت می‌کند.

در کنار ریزه‌کاری‌های مورد دقت قرار گرفته در شخصیت‌پردازی‌ها، موسیقی نیز درست و به جا و مناسب به کار گرفته شده و زیاد ظریف به پشتیبانی قصه و کارگردان آمده است تا حال و هوای قصه را برای مخاطب ملموس‌تر کند.

یکی دیگر از نکات قابل دقت  «در انتهای شب» منفعت گیری از موقعیت مناسب و اشاره‌های ریز به مشکلات این روزهای سرزمین است؛ مواردی همچون قطعی و کندی اینترنت، گرانی، نگاه‌های ضد زن در تعداد بسیاری از سطوح جامعه، مسائل ناشی از مشکلات اقتصادی و عدم امنیت مالی برای اندوخته‌گذاری‌هایی عادی همچون خریدن خانه و ماشین، مشکلات معیشتی زنان خودسرپرست، آدم‌هایی که در ظاهر دوست می باشند اما تا وقتی که منافعشان در بین نباشد و متاسفانه این روزها بیشتر از قبل پررنگ شده است، پارتی‌‌بازی‌ها و دستمزدهای کم و عدم امنیت شغلی کارمندان به اختصاصی در قسمت دولتی و….

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

همه این‌ها فاکتورهایی است که آیدا پناهنده در قصه‌اش با وسواس و دقت مورد دقت قرار داده و همین نکات است که مخاطب با این که حتی در مواردی دچار سردرگمی احساسی به اختصاصی نسبت به بهنام و ثریا می‌شود، اما قصه را هر هفته جستوجو می‌کند و به آن علاقه‌مند است.

مریم قربانی‌نیا عضو انجمن منتقدان سینما

سریال در انتهای شب را در فیلم‌نت تماشا کنید

 

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع