فرهنگ وهنر

تحریم و فیلترینگ برای اهالی انیمیشن مشکلاتساز شده است/ علاوه بر بنیاد ملی پویانمایی، نهادهای موفق در حوزه انیمیشن به فعالیتشان ادامه دهند_صبح سریع

[ad_1]
به گزارش صبح سریع

امیر سحرخیز ، درمورد برتری‌های حاضر در عرصه انیمیشن اظهار کرد: مشکلاتی که امروز در حوزه انیمیشن وجود دارد جدا از مشکلات رایج در تعداد بسیاری از حرفه‌های روز سرزمین نیست و ما در ابتدایی‌ترین مسائل با مشکل روبه رو هستیم. همین روزها اگر بخواهیم ۸ یا ۹ ساعت کار سودمند داشته باشیم با معضلی روبرو هستیم که روزانه چند ساعت برق قطع می‌شود و طبیعتاً باید کار را تعطیل کنیم و این به خودی خود این روزها که گرم‌ترین روزهای سال است تبدیل به یک معضل شده است.

سحرخیز تصریح کرد: از طرفی فیلترینگ به خودی خود ما را با چالش‌های تعداد بسیاری روبه رو کرده به طوریکه برای کار کردن به نیمی از اینترنت دسترسی نداریم و نیمی از سایت‌ها هم ما را تحریم کرده‌اند و عملاً برای منفعت گیری از اینترنت و بسترهایی که برای کارمان به آن‌ها نیاز داریم با چالش‌های تعداد بسیاری روبرو هستیم.

علاوه بر این در شرایط جاری هزینه تبدیل پول ملی به ارز خارجی یا بالعکس آنقدر بالاست که اگر بخواهیم برای تعمیر یک قطعه یا خرید یک وسیله عمل کنیم باید چند برابر قیمت واقعی آن هزینه کنیم و همین قضیه نیز یک چالش دیگر است که یقیناً آنچه که نقل کردم معضلات کلانی است که اکثر مشاغل با آن‌ها دچار می باشند.

او گفت: قسمت اعظم این معضلات سال‌ها است که وجود دارد، پیش از کرونا ما نامه‌ای به رئیس‌جمهور زمان فرستادیم و این معضلات را نقل کردیم که هیچ منفعت‌ای نداشت و حتی حالت نسبت به قبل بدتر شد و به علت این که هر بار معضلات را نقل کردیم و حالت به مراتب بدتر شده است از نقل کردن معضلات هراس دارم و فکر می‌کنم برای جلوگیری از تبعات احتمالی بهتر است سکوت کنم.

چندی پیش جمعی از فعالان سینمای انیمیشن با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای داشتیم که معضلات سینمای انیمیشن در این جلسه نقل شد و انتقادهایی که به موضوعات نقل شده در برنامه هفتم وجود داشت را اظهار کردیم اما باز هم هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و عکس العمل زیاد مقداری از سوی مسئولان ناظر بودیم.

این کارگردان انیمیشن در ادامه اظهار کرد: معضلات حاضر مسائل پنهانی نیستند و اگر دغدغه برای از بین بردن آن‌ها وجود داشته باشد اصلاً نیازی به گوشزد و پافشاری وجود ندارد. افرادی که در این عرصه کار می‌کنند به خوبی فهمیدن می‌کنند که برای جابجایی فایل‌ها از طریق اینترنت با چه سختی‌ها و چالش‌هایی روبرو هستیم که کار را به مراتب سخت‌تر کرده است.

متأسفانه همه بسترهای رایج از جمله تلگرام برای تبادل اطلاعات فیلتر می باشند و بستر مناسبی هم در اینترنت داخلی وجود ندارد که بتوانیم از طریق آن اطلاعات و فایل‌ها را جابجا کنیم. این حالت که ما در ابتدایی‌ترین مسائل با چالش روبرو هستیم جذابیت و انگیزه کار کردن را به حداقل رسانده و علتمی‌شود که اکثر متخصصان و فعالان این عرصه مهاجرت را انتخاب کنند و کار کردن با سرویس‌های خارجی را به کار کردن در ایران ترجیح خواهند داد.

سحرخیز پافشاری کرد: چند زمان پیش با خانم فخریان در بنیاد ملی پویانمایی جلسه‌ای داشتیم که در آن جلسه اساسنامه این بنیاد را مطالعه کردیم. مسائل نقل شده واقعاً خوب و شفاف می باشند اما زیاد کلی نقل شده‌اند و هیچ تفسیری وجود ندارد و به همین علت نگرانی‌هایی به وجود آمده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

از جمله این نگرانی‌ها می‌توان به این نوشته اشاره کرد که با راه‌اندازی بنیاد ملی پویانمایی فعالیت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حوزه تشکیل انیمیشن‌های مختصر متوقف خواهد شد یا خیر؛ چرا که مرکز گسترش در سال‌های تازه به مرکزی برای تشکیل آثار مختصر تبدیل شده است و توقف فعالیت آن دلواپس‌کننده خواهد می بود.

او گفت: با دقت به وظایفی که برای بنیاد ملی پویانمایی تعریف شده، وجود این نهاد می‌تواند پشتیبانی‌کننده باشد و چون این نهاد اولین قدم‌هایش را برمی‌دارد تا این مدت قضاوت کردن درمورد آن سریع است و باید صبر کنیم و ببینیم که چه اقداماتی در جهت تحقق اهداف تعریف شده صورت می‌گیرد.

تنها مسئله‌ای که من معتقدم باید به آن دقت شود و در جلسه هم به خانم فخریان اظهار کردم کلی بودن موارد در اساسنامه است و امیدوارم بنیاد ملی پویانمایی در فضای حمایتی فعالیت سازنده‌ای داشته باشد و نهادهایی که در حوزه تشکیل آثار انیمیشن در این سال‌ها کارکرد مثبتی داشتند، به فعالیت خود ادامه دهند.

این کارگردان در آخر اظهاراتش درمورد شکل‌گیری انیمیشن ملی در سینمای ایران او گفت: اگر نگاهی به کشورهای گوناگون دنیا داشته باشیم به جز ژاپن و آمریکا و یقیناً کشوری چون فرانسه در اروپا دیگر سرزمین چندان موفقی نمی‌توان نام برد که تشکیل انیمیشن در آن‌ها زیاد پر رنگ و پر رونق است.

تا این مدت برای این که ما بخواهیم به انیمیشنی ملی برسیم، سریع است و فکر می‌کنم این اتفاق به طور کامل در سینمای داستانی ما هم رخ نداده و فقط پارامترهایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها فهمید که فلان فیلم مربوط به سینمای ایران است. به نظر من ما در حوزه انیمیشن زیاد اینده هستیم و در قیاس به کشورهای منطقه و حتی دیگر کشورهای دنیا با دقت به این که سالانه چند انیمیشن سینمایی در کشورمان تشکیل می‌شود، زیاد جلو هستیم اما من فکر می‌کنم پیش از هر چیز باید به مخاطب‌شناسی برسیم و تا وقتی که ذهنیت مخاطب داخل را نسبت به سینمای انیمیشن خود شکل ندهیم نمی‌توان به زبان منحصر به سرزمین خودمان در انیمیشن و پویانمایی برسیم.

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع