تصمیم حیاتی دولت پزشکیان؛ نظام دستمزد اصلاح میشود؟_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
حمید حاجاسماعیلی، کارشناس بازار کار در همین رابطه با اشاره به تفاوت دولت چهاردهم با دولتهای قبلی، میگوید: به علت اینکه عمده بودجه سرزمین صرف پرداخت دستمزدها میشود، بعد به این راحتی نیست که ما فکر کنیم آقای پزشکیان میتواند منابعی را زیاد سریع و در مختصرزمان برای اصلاح دستمزد اشکار کند و آن را برای افزایش و حمایتحقوقبگیران تخصیص دهد.
۴ تفاوت مهم دولت پزشکیان با دولتهای قبلی اشکار شد
حمید حاجاسماعیلی، کارشناس بازار کار در جواب به این سوال که با دقت به شرایط تورمی در سرزمین، کابینه دولت چهاردهم به سمت تحول و اصلاح نظام دستمزد میرود؟ میگوید: در ابتدا باید بگویم که دولت تازه یک تفاوتهایی با دولتهای قبلی دارد، هم از این جهت که آقای پزشکیان در مقطعی خاص انتخاب شد که در اوج نارضایتی از طرف مردم و شراکت آنها در انتخابات بودیم و هم اینکه ایشان به طور کلی، رویکرد جدیدی را در رقابتهای انتخاباتی نقل کردند و آن، تعامل با غرب می بود.
این یک تفاوت جدی به لحاظ راهبردی در فعالیتهای انتخاباتی می بود که حتی در دورههای قبل نیز به این شکل و به طور شفاف مسبوق به سابقه نیست.
وی میافزاید: به هرحال ایشان زیاد جدی نقل کردند که برای از بین بردن مشکلات سرزمین، از روی الزام باید با دنیا مذاکره کنیم و این مذاکره نیز کاملا جهتدار و در جهت تعامل با کشورهایی است که با ایران مشکل اساسی دارند؛ همانند آمریکا و اروپا.
این کارشناس بازار کار تصریح میکند: سومین تفاوتی که بین دولت جاری و دولتهای قبل میشود نقل کرد، این است که سخن آقای پزشکیان این می بود که مشکل ما در داخل هست و نمیتوانیم ظرفیتهای داخلی را برای از بین بردن مشکلات، چه در بیرون و چه در مشکلات داخلی، همراه و همراستا کنیم. برای همین هم نظر ایشان این می بود که ما باید از همه گروهها و ظرفیتهای سیاسی -چه به لحاظ اینکه همراهی فکری دارند و چه به لحاظ اینکه همفکری ملی دارند- منفعت گیری کنیم و بر همین مبنا، اسم دولت خود را هم دولت وفاق گذاشتند.
حاجاسماعیلی گفتن میکند: ایشان افرادی را از گرایشهای سیاسی گوناگون، با هماهنگی و همراهی در دولت جا دادند و این دولت هم شکل گرفت و توانست از مجلس رای مطمعن بگیرد. زیاد از افرادی هم که احتمالا در دولت می باشند، بر پایه شناخت و سابقهای که از آنها داریم، تا ۱۸۰ درجه گرایش فکری متفاوت دارند، ولی بههرحال این افراد تحت گفتن هیات دولت قرار است برای سرزمین کار کنند.
وی متذکر میشود: نوشته آخری که میخواهم در رابطه با تفاوتهای دولت پزشکیان نقل کنم، این است که ایشان باید بدانند یک چالش بزرگ برای از بین بردن مشکلات در سرزمین در حوزه دولت دارند و اینکه باید به مردم جواب دهند، چون ایشان برخلاف روسای دولتهای قبل، اظهار کردند که من به مردم جواب خواهم داد و اگر هم نتوانم، میگویم نتوانستم.
این کارشناس بازار کار اصرار میکند: اینها واقعا شاهکلید تفاوتهایی است که دولت پزشکیان در تفاوت و اختلاف با دولتهای قبل دارد، به این علت باید زمان دهیم و ببینیم تا چه اندازه آقای پزشکیان قوت مدیریت این قولها و انتظارات را دارد و تا چه اندازه میتواند بر مشکلات فایق آید.
دولت میتواند دستمزد را اصلاح کند؟
حاجاسماعیلی در ادامه درمورد تحول در اصلاح دستمزد در دولت تازه، در او گفت وگو با خبرآنلاین میگوید: خود مساله دستمزد، یک چالش ساختاری و حکومتی در ایران شده است، چون نهتنها کارگران، بلکه کارمندان و بازنشستگان و عموم حقوقبگیران که اکثریت جمعیت سرزمین می باشند، دچار مشکل اساسی شدهاند.
وی میافزاید: از نظر دیگر، به علت اینکه عمده بودجه سرزمین صرف پرداخت دستمزدها میشود، بعد به این راحتی نیست که ما فکر کنیم آقای پزشکیان میتواند منابعی را زیاد سریع و در مختصرزمان برای اصلاح دستمزد اشکار کند و آن را برای افزایش و حمایتحقوقبگیران تخصیص دهد.
این کارشناس بازار کار گفتن میکند: به طور قاطق این کار سخت خواهد می بود، چون ما از قبل در پرداخت حقوق و دستمزد در سرزمین دچار مشکل بودیم. دولت قبل هم این قولها را چندین دفعه و چندین دفعه تکرار کرد که نظام پرداخت هماهنگ را بازنگری و اصلاح میکند، اما در نهایت این کار را نکرد، چون مانع ها زیاد گستردهای که نهفقط به لحاظ منبع های و اعتبار در سرزمین، که به لحاظ ساختار حاکمیتی داریم که اجاره این کار را احتمالا به راحتی به دولت نمیدهند و بخشی از آن هم گروهها، سازمانها و نهادهای جمعیتهای ذینفوذی می باشند که حاضر نیستند زیاد شفاف و هماهنگ با بقیه گروههای جمعیتی در سرزمین حقوق و دستمزد به آنها پرداخت شود.
حاجاسماعیلی تصریح میکند: نمونه بارز این مساله این است که تا این مدت دولت قبل آخر اشکار نکرده می بود که دیدیم که رییس دستگاه قضا مصاحبهای کردند و انها گفتند در پرداخت حقوق و دستمزد در دولت آقای روحانی به علت مراعاتها و نظارتهایی که میشد، مشکلی نداشتیم، اما در دولت سیزدهم زیاد زیاد این تخلف صورت گرفته و دستمزدهای بالا و نجومی پرداخت شده است.
وی متذکر میشود: بعد این مشخص می کند که دستگاههایی وجود دارند که صاحب نفوذ می باشند و آنها می باشند که این حقوق و دستمزدهای بالا، خارج از قاعده و قانون و نجومی را دریافت میکنند. آنها تا این مدت هم این قوت را در سرزمین دارند و در دولت قبل به علت اینکه صاحب منصب بودند، حقوقها را فراتر از قانون و زیاد تر از آنچه که در دولت روحانی می بود، دریافت کردند و بیشترین تخلفها هم در دولت سیزدهم صورت گرفت.
این کارشناس بازار کار گفتن میکند: بر این مبنا، آقای پزشکیان زیاد کار سختی را پیش رو دارد. ایشان برای اینکه بخواهد روال دستمزد را اصلاح کند، با مشکل مواجه است. این فقط مربوط به قسمت کارگری نیست و حتی من دور از انتظار میدانم امسال اتفاق خاصی بیفتد و آنها باید برنامهریزی کنند و ببینند چطور میتوانند بودجه سرزمین را بر پایه حقیقتها بنویسند. این چالشی است که دولت چهاردهم با آن مواجه است.
حاجاسماعیلی این چنین یادآور میشود: دوم اینکه تخصیص منبع های و اعتبارات سرزمین را مجدد و برای بار چندم در سرزمین باید مورد بازنگری قرار دهند، چون دقت کنید که زیاد از نهادها و موسسات می باشند که بودجه میگیرند، خارج از دولت فعالیت میکنند و هیچ برآیند مثبتی هم در سرزمین ندارند و در عین حال مورد انتقاد مردم می باشند.
وی میافزاید: زیاد از دستگاهها می باشند که بودجهها و منبع های اعتباری را میگیرند؛ بدون اینکه گزارش صحیح و درستی از کارنامه فعالیت آنها در دولت نقل باشد. در واقع آنچه که در قبل نقل شده و آقای پزشکیان هم اخیرا با حضورشان در سازمان برنامه و بودجه نقل کردند، این می بود که ما بتوانیم بودجه را عملیاتی کنیم و آن را مطابق پیشرفت و برنامه پرداخت کنیم. امیدواریم بتوانند این کار را انجام بدهند.
دو چالش بزرگ دولت تازه چیست؟
این کارشناس بازار کار میگوید: بههرحال من فکر میکنم علاوه بر اینها، ما دو چالش بزرگ دیگر برای حمایتاز گروههای ضعیف داریم. یکی از آنها، کسری بودجه و افتمنابع اعتباری در سرزمین هست که در مختصرزمان امکان جبران آنها وجود ندارد، چون کسری بودجه بزرگی که بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود، الان در حوزه مشکلات دولتی وجود دارد.
حاجاسماعیلی میافزاید: دومین نوشته، تعیین تکلیف اوراق گستردهای است که احتمالا نصف این و احتمالا زیاد تر از این الان توزیع شده و دولت برای آنها باید بتواند برنامه داشته باشد که اگر بهدرستی مدیریت نشود، آنها هم بر کسری بودجه خواهد افزود.
وی تصریح میکند: دومین موضوعی که چالش جدی سرزمین است، این است که چطور منبع های فروش درآمد نفتی و در عین حال، تجارت سرزمین با خارج و مشکلات سیاسی که به گمان زیاد با روی کار آمدن ترامپ امکان پذیر افزایش اشکار کند، و در عین حال، دیپلماسی موفقی که بتواند مشکلات قبل را تعدیل و رفع کند، در دولت آقای پزشکیان در دستور کار و برنامه قرار گیرد.
این کارشناس بازار کار متذکر میشود: خب به تناسب هر کدام از اینها ما میتوانیم روال مثبت و اقداماتی مثبتی را سپس از ۵.۶ ماه در سرزمین ناظر باشیم، به این علت در مختصرزمان من دور از انتظار میدانم ما امسال ناظر اتفاقات خاصی باشیم که مردم به طور محسوس آن را فهمیدن کنند.
حاجاسماعیلی یادآور میشود: در عین حال در پرداخت حقوق و مزایا هم بزرگترین کاری که فکر میکنم دولت چهاردهم باید انجام دهد، مطرح همسانسازی حقوق بازنشستگان هست که باید از اول برنامه هفتم اجرا میشد.
وی اصرار میکند: الان نزدیک نیمی از سال میگذرد و ما تا این مدت در ابتدای راه هستیم. در واقع نه منبع های آن به طور دقیق اشکار شده و نه فرمول و چارت اجرایی آن فراهم شده است. تعهدی هم که وزرای گوناگون، سازمان برنامه و خود دولت و در عین حال وزیر کار به گفتن مسوول مستقیم این کار دادند، این است که باید همسانسازی را اجرا کنند. اگر همین هم اجرا شود و به درستی هم اجرا شود، من فکر میکنم احتمالا عمل مثبتی باشد که از طرف دولت اتفاق افتاده است.
دولت پزشکیان باید بتواند ارامش را برقرار کند
این کارشناس بازار کار در آخر میگوید: در کنار اینها، دولت باید بتواند ارامش برقرار کند. به طور معمول در مختصرزمان احتمالا یک اسایش، سکوت و رکودی در بازارها تشکیل شود؛ آن هم به علت قولها و سکونی که بازار به عمل های دولت دارد و در عین حال، شرایط برزخی که بین انتخاب دولت و اغاز فعالیتهایش وجود دارد.
حاجاسماعیلی میافزاید: اما مسئله اینجاست که سپس از آن حتما ما ناظر نوسان خواهیم می بود. اگر دولت بتواند بازار را کنترل کند و شرایط باثباتی در عرصه قیمتها و سیاستهای پولی و ارزی انجام دهد، من فکر میکنم این عمل های میتواند پشتیبانیکننده گروه حقوقبگیر در سرزمین باشد؛ یقیناً در کنار اجرای مطرح همسانسازی.
وی خاطرنشان میکند: در غیر این صورت ما باید چشم به راه باشیم که ببینیم دولت تا چه اندازه در شعارهایش موفق خواهد می بود؛ به علت اینکه دولت شعار جدیدی را نقل نکرده و تصمیم این را داشته که بتواند برنامههای مختصرزمان و طویل مدت سرزمین همانند برنامه هفتم را در سرزمین اجرا کند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع