تکنولوژی

محبوبیت هوش مصنوعی ChatGPT در بین دانش‌آموزان مبتلا به عدم تمرکز و توجه_صبح سریع


به گزارش صبح سریع

نرم‌افزارهای هوش مصنوعی همانند ChatGPT از زمان انتشار کردن تأثیر بسیاری را بر تشکیل محتوا داشته‌اند و او گفت و گو درمورد مجاز یا ممنوع بودن این نرم‌افزارها در مدارس و دانشگاه‌ها ادامه دارد.

به نقل از فیز، پژوهشگران سوئدی رابطه بین کارکرد اجرایی نوجوانان و منفعت گیری از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را در کنار کارآیی فهمیدن‌شده چت‌بات‌های هوش مصنوعی مولد برای انجام دادن تکالیف مدرسه بازدید کرده‌اند.

«یوهان کلارین»(Johan Klarin) روانشناس مدرسه و دستیار پژوهشی دپارتمان روانشناسی «دانشگاه لوند»(Lund University) او گفت: دانش‌آموزانی که چالش‌های بیشتری در کارکرد اجرایی داشتند، نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را برای تکمیل تکالیف کارآمد می‌دانستند. این کار نقش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را به گفتن یک پشتیبان بالقوه برای دانش‌آموزانی برجسته می‌کند که مشکلاتی را در فرآیندهای شناختی مورد نیاز برای پیروزی تحصیلی دارند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که اتکای بیشتر از حد به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی می‌تواند مانع پیشرفت کارکرد اجرایی و یادگیری دانش‌آموزان شود یا آن را به تاخیر بیندازد. دکتر «دایوا داوکانتایته»(Daiva Daukantaitė) دانشیار دانشگاه لوند و سرپرست این پژوهش او گفت: این نوشته باید زمان اجرای حمایتهوش مصنوعی در مدارس به دقت مورد دقت قرار بگیرد و اثرات آن بازدید شود.

پژوهشگران در این پروژه دو بازدید انجام دادند. بازدید اول شامل ۳۸۵ نوجوان ۱۲ تا ۱۶ ساله در چهار مدرسه ابتدایی واقع در جنوب سوئد می بود. بازدید دوم شامل ۳۵۹ دانش‌آموز ۱۵ تا ۱۹ ساله می بود که در یک دبیرستان ثبت‌نام کرده بودند.

بازدید‌ها نشان داد که مقدار منفعت گیری از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در بین نوجوانان جوان‌تر نزدیک به ۱۵ درصد و در بین دانش‌آموزان بزرگ‌تر نزدیک به ۵۳ درصد است. یک توضیح احتمالی این است که به دانش‌آموزان بزرگ‌تر زیاد تر تکالیف پیچیده داده می‌شود و به همین علت امکان پذیر زیاد تر از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی منفعت گیری کنند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این دو بازدید در زمان‌های متغیری انجام شده‌اند. بازدید دوم تقریبا یک سال بعد از بازدید اول انجام شد. این نتایج نشان خواهند داد که در این زمان، منفعت گیری از هوش مصنوعی به طور کلی محبوب‌تر شده است.

مسئله مهم‌تر این است که بازدید‌ها نشان دادند دانش‌آموزان دارای مشکلات کارکرد اجرایی به طور قابل ‌توجهی زیاد تر از همسالان خود، هوش مصنوعی مولد را برای انجام دادن تکالیف مدرسه سودمند می‌دانند. به حرف های پژوهشگران، علت احتمالی این است که این دانش‌آموزان نسبت به همکلاسی‌های خود پیشرفت‌های بیشتری را در منفعت‌وری کسب می‌کنند.

این پژوهش در مجله «Frontiers in Artificial Intelligence» به چاپ رسید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری