اقتصاد

بدهی مالیاتی ۹۰ همتی یک نفر با ۱۱۱ شرکت صوری_صبح سریع


به گزارش صبح سریع

علیرضا نوراللهی در جواب به سوالی در رابطه تحول نحوه عمل این اداره کل مالیاتی طی سه سال تازه، با دقت به اطلاعات بیشتری در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، او گفت: یکی از با اهمیت ترین مشکلاتی که در سال‌های قبل در سازمان امور مالیاتی داشتیم، افتاطلاعات می بود. در دهه قبل، شیوه وصول مالیات تفاوت‌های تعداد بسیاری با امروز داشت. در آن زمان، مالیات‌ها عمدتاً بر پایه برآوردها و آیتم‌هایی تشخیص داده می‌شد که ممکن می بود به حقیقت نزدیک نباشد.

وی با اشاره به او گفت و گو مالیات عیل‌الراس او گفت: مبحث علی‌الرأس یکی از این راه حلها می بود که در قبل زیاد مورد منفعت گیری قرار می‌گرفت. احتمالا برخی از افراد از شنیدن این کلمه نگرانی داشته باشند، اما در شرایطی که مدارک و اسناد کافی در دسترس نباشد و فرار مالیاتی وجود داشته باشد، ناچار به منفعت گیری از این روش بودیم.

وقتی آرزوی نظام مالیاتی دسترسی به اطلاعات فعالان اقتصادی می بود

نوراللهی در ادامه گفت: متأسفانه در قبل، این روش بعضی اوقات به شکلی غیرمسئولانه و بدون برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌شد. اما در سال‌های تازه، سازمان به سمت مدیریت نوین و علمی حرکت کرده است. به باور بنده، مالیات یک مقوله علمی است و باید از دیدی علمی به آن نگریست. در قبل، به علت افتداده‌ها، مالیات‌ها بر پایه برآوردهایی تخمین زده می‌شد که ممکن می بود هزینه‌های اضافی برای سازمان به همراه داشته باشد. آرزوی ما مدام این می بود که داده‌های دقیق فعالان اقتصادی در اختیار داشته باشیم.

خوشبختانه، در سال‌های تازه، به اختصاصی در دو سال قبل، تغیرات مثبتی رخ داده است و داده‌های مالیاتی به اختصاصی اطلاعات حساب‌های بانکی که یکی از اساسی‌ترین آیتم‌ها در تشخیص درآمد افراد است، به دست آمده است. این داده‌ها به سازمان پشتیبانی کرده‌اند تا مالیات‌های واقعی را تشخیص و وصول کنیم.

بیشتر از ۵۰ درصد اشخاص حقوقی اظهارنامه صفر اراعه می‌کنند

مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران با گفتن این که در محدوده این اداره کل زیاد تر ترکیب فعالان اقتصادی را اشخاص حقیقی یا به عبارت دیگر مشاغل راه اندازی خواهند داد، او گفت: شرکت‌هایی که در این منطقه فعالیت دارند، نسبت به دیگر ادارات تهران ضعیف‌تر می باشند. از بین نزدیک به ۱۲,۸۰۰ شرکت فعال در شرق تهران، تنها ۵,۷۰۰ شرکت اظهارنامه‌های مالیاتی مثبت اراعه خواهند داد و مابقی اظهارنامه‌های صفر دارند. در خصوص اشخاص حقیقی نیز دو دسته وجود دارند: افرادی که از فرم تبصره ۱۰۰ منفعت گیری می‌کنند و مالیات مقطوع پرداخت می‌کنند، و افرادی که درآمدشان بالای ۱۸ میلیارد تومان است و موظف به تسلیم اظهارنامه نوشته ماده ۹۵ می باشند.

۶۰ درصد مالیات وصولی شرق تهران از مشاغل است

وی در خصوص محدوده تحت پوشش اداره کل شرق شهر تهران او گفت: شرق تهران، اگرچه به‌گفتن یک اداره مشاغل‌محور شناخته می‌شود، اما از نظر درآمدی در قیاس با دیگر مناطق تهران ضعیف‌تر است. محدوده شرق تهران از شرق خیابان شریعتی اغاز شده و تا خاک سفید و تهرانپارس امتداد دارد. از سمت شمال، پایین‌تر از اتوبان صدر و بابایی را شامل می‌شود و از سمت جنوب نیز تا اتوبان شهید محلاتی ادامه دارد. این منطقه، همان گونه که خودتان نیز می‌دانید، از لحاظ ترکیب جمعیتی حالت خاصی دارد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

در او گفت و گو مالیات، دو نوع اداره کل وجود دارد. اداراتی که تعداد کمتری از اشخاص فعال اقتصادی را دربرمی‌گیرند اما درآمدهای بالاتری دارند، همانند ادارات شمال تهران، مرکز تهران، غرب تهران، و حتی شمال و جنوب استان تهران؛ و اداراتی که تعداد بیشتری از اشخاص فعال اقتصادی را پوشش خواهند داد، اما درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق کمتر است. شرق تهران به علت ترکیب جمعیتی بالا و تراکم جمعیت زیاد، از جمله این مناطق است.

نوراللهی با اشاره به این که این حالت، سازمان را با چالش‌های بزرگتری روبه رو می‌سازد، به‌اختصاصی در حوزه نیروی انسانی، او گفت: اکنون، شرق تهران با محدودیت نیروی انسانی روبه رو است که باید به نحوی پوشش داده شود. در خصوص ترکیب فعالان اقتصادی نیز، همان گونه که اشاره شد، این منطقه مشاغل‌محور است و بیشتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد مالیات وصولی این اداره کل از اشخاص حقیقی فراهم شود.

تمرکز ۶۰ تا ۷۰ درصدی نیروی انسانی نظام مالیاتی بر بخشی که ۷ درصد وصولی را دارد

مدیر کل مالیاتی شرق شهر تهران اصرار کرد: در سازمان امور مالیاتی، اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید ۶ تا ۷ درصد از بودجه سرزمین از مالیات مشاغل فراهم می‌شود. اما در اداره شرق تهران، بیشتر از ۶۰ درصد از مالیات وصول‌شده از اشخاص حقیقی فراهم می‌شود. این نشان‌دهنده ظرفیت بالای اشخاص حقیقی در این منطقه است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مدام باید تلاش کنیم در مباحث مالیاتی از دو فرمول اقتصادی منفعت گیری بهینه کنیم. نخست، فرمول “قیمت وقتی پول در آینده” یا “فیوچر ولیو” و دوم، فرمول “منفعت-هزینه” یا “کاست بنفیت” است. اکنون، ۶ تا ۷ درصد از مالیات کل سرزمین را از مشاغل فراهم می‌کند، اما سازمان امور مالیاتی ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیروی انسانی خود را در این حوزه به کار می‌گیرد. این عدم توازن نشان‌دهنده مقدار اهمیت خدمت‌رسانی در این سازمان است.

او گفت: سازمان امور مالیاتی، با این که تنها ۶ درصد از درآمد مالیاتی سرزمین را از مشاغل فراهم می‌کند، اما ۶۰ درصد از توان خود را صرف خدمت‌رسانی به اشخاص حقیقی می‌کند. این حالت مشخص می کند که این سازمان در عرصه خدمت‌رسانی، کوششهای بزرگی انجام می‌دهد و اهمیت بالایی به اراعه خدمات می‌دهد. اگر یک سازمان اقتصادی هیچ‌گاه این چنین مسئولیتی را به مسئولیت نمی‌گیرد.

وصول ۹ هزار میلیارد تومان مالیات در کارکرد ۱۴۰۱

نوراللهی در خصوص کارکرد اداره کل شرق شهر تهران، او گفت: وصولی‌های مالیاتی ما، بر پایه اطلاعات به‌دست‌آمده و اقداماتی که انجام داده‌ایم، گسترش چشمگیری اشکار کرده است. در دوره سه ساله پیش از دوره تازه، کل وصولی اداره کل شرق تهران نزدیک به ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می بود، اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منفعت گیری از داده‌های معتبر و این چنین آموزش‌های مستمری که در سطح اداره کل اراعه شد، این مقدار به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.

سال قبل، در اداره کل شرق تهران، مالیاتی که بابت کارکرد سال ۱۴۰۱ مطالبه شد، نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان می بود که در قیاس با سنوات قبل رشد قابل توجهی داشته است. این مالیات‌ها شامل همه منبع های از جمله مالیات اشخاص حقوقی، حقیقی، نقل و انتقال، قیمت افزوده، سرقفلی و غیره است. یقیناً تکه اعظم این مالیات‌ها به دو دسته مهم، یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی، تقسیم می‌شود؛ به عبارت دیگر، شرکت‌ها و مشاغل. به‌طور کلی، در سال قبل، ما نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان مالیات وصول کردیم.

۵.۴ همت در ۵ ماهه ۱۴۰۳ وصول شد

وی درمورد درآمدهای سال ۱۴۰۳ نیز او گفت: بر پایه این موارد، امسال نیز با دقت به رشد بودجه‌ای که برای مالیات تعیین شده است، پیش‌بینی می‌شود که وصولی‌های ما افزایش یابد. تا به امروز، در طول پنج ماه قبل، مبلغی بالغ بر ۵ هزار و چهارصد میلیارد تومان وصول شده است. انتظار می‌رود که در ادامه سال، نزدیک به ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان دیگر نیز وصول کنیم. این کار بر مبنای اظهارنامه‌های اراعه‌شده و داده‌های حاضر در سامانه‌ها که برای مودیان مالیاتی نهایی شده‌اند، صورت خواهد گرفت.

با دقت به تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه‌های مرتبط با مشاغل تحت ماده ۹۵، اشخاص حقوقی، و این چنین اظهارنامه‌های قیمت افزوده، امیدواریم بتوانیم تا آخر سال اهداف تعیین‌شده را به بهترین نحو محقق کنیم.

وصول ۹۰ درصد کل مالیات‌های تعیین شده در برش ۵ ماهه ۱۴۰۳

مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران با گفتن این که به طور خاص، در سال قبل ما توانستیم نزدیک به ۱۰۹ درصد از مالیات بودجه را وصول کنیم، او گفت: امسال نیز مقصد ما این است که در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول کنیم. تا بحال نزدیک به ۹۰ درصد از این مقصد(در برش ماهانه ۱۴۰۳) محقق شده است. همان گونه که می‌دانید، قسمت عمده‌ای از وصولی‌های مالیاتی در نیمه دوم سال انجام می‌شود، وقتی که اظهارنامه‌ها تسلیم و فرآیند رسیدگی‌ها اغاز می‌گردد. فعالیت‌های اقتصادی نیز طبق معمولً در فصل پاییز و زمستان افزایش می‌یابد، که این خود علتبهبود وصولی‌ها در نیمه دوم سال می‌شود.

امسال، برنامه وصول مالیاتی داریم که نسبت به سال قبل نزدیک به ۶۰ درصد رشد کرده و نیازمند تلاشی مضاعف است تا این مقصد بزرگ محقق شود. با دقت به همت همکاران و برنامه‌ریزی‌های دقیق در سازمان مالیاتی، مطمعن داریم که این مقصد نیز به تحقق خواهد رسید. این یک کار سنگین است، اما با تلاش و همت جمعی، امیدواریم که به این مهم دست یابیم.

امکان افت هزینه‌های وصول مالیات با آموزش مستمر به مودیان

وی در خصوص آموزش و تاثییر آن بر افت هزینه‌های وصول مالیات او گفت: اداره کل شرق تهران طی چند سال تازه حوزه آموزش زیاد فعال بوده است. هنگامی از آموزش سخن بگویید می‌کنم، احتمالا فکر کنید که این آموزش اختصاصی همکاران است، اما مقصد مهم آموزش به مودیان مالیاتی است. اگر مودیان به تکالیف قانونی خود آگاه باشند و آن‌ها را به‌درستی انجام بدهند، نه‌تنها هزینه‌های سازمان در فرآیند رسیدگی افت می‌یابد، بلکه مالیات ابرازشده نیز بر مبنای حقیقت خواهد می بود. مبحث تبصره ماده ۱۰۰ و قطعی‌سازی که در سازمان جستوجو می‌شود، دقیقاً در همین راستاست. اگر آموزش‌های کاملی به مودیان اراعه شود، همان گونه که سازمان امور مالیاتی بر آن پافشاری دارند، این کار می‌تواند تاثییر چشمگیری بر بهبود کارکرد مالیاتی داشته باشد.

اگر مودی به تکالیف خود آگاه باشد، اظهارنامه‌ای که تسلیم می‌کند، دیگر همچون سنوات قبل نخواهد می بود که تنها ۵ درصد از مالیات واقعی را پرداخت می‌کرد و باقی را به مرحله های رسیدگی واگذار می‌نمود. این روزها، ما در سازمان تلاش می‌کنیم تا روندی را ادامه دهیم که به نظر من، آینده فوق الاده خواهد داشت. با افزایش آگاهی مودیان، ابراز مالیات‌ها نیز دقیق‌تر و عادلانه‌تر خواهد شد. در کلاس‌های آموزشی مدام این شعار را تکرار می‌کنیم : “ابراز صادقانه، مالیات عادلانه”. اگر مودی مالیات خود را صادقانه ابراز کند، سازمان نیز عادلانه مالیات را مطالبه می‌کند و این فرآیند بدون نیاز به هزینه‌های اضافی به نتیجه می‌رسد.

راه اندازی پرونده اختصاصی قسمت نظامی در اداره کل شرق شهر تهران با ۴۷۰۰ کد گوناگون

وی در جواب به سوالی در رابطه اصناف متمرکز در شرق تهران و این چنین پرونده اختصاصی‌ای که در اختیار اداره کل شرق شهر تهران قرار گرفته است، او گفت:  در شرق تهران، بازارهای بسیاری وجود دارند که هر کدام در نوع خود دارای اهمیت اختصاصی‌ای می باشند. برای نمونه، می‌توان به بازار لوازم خانگی امین‌وجود اشاره کرد. این چنین، بازار مبل و صندلی دلاوران از دیگر بازارهای مهم این منطقه است. در خیابان بنی‌هاشم نیز بازار لوازم آرایشی، بهداشتی و ساختمانی فعالیت دارد. علاوه بر این‌ها، بازار نارمک و میدان هفت‌حوض نیز از بازارهای قابل دقت در این منطقه محسوب خواهد شد. در جنوب شرق تهران نیز صنف مواد پتروشیمی فعال است، هرچند که تعداد این واحدها زیاد است، اما هر یک با مشکلات خاص خود روبه رو می باشند.

تعامل با اصناف در منطقه شرق تهران زیاد مطلوب است. در چهار ماه قبل، نزدیک به ۲۵ نفر از رؤسای صنوف گوناگون را به اداره کل شرق تهران دعوت کرده‌ایم و با هم به او گفت و گو و تبادل نظر پرداخته‌ایم. باور قلبی من این است که تعامل، کلید حل تعداد بسیاری از مشکلات است و می‌توان با این رویکرد، تعداد بسیاری از امور را با کمترین هزینه و به نحو احسن به انجام رساند.

نوراللهی در ادامه گفت: در عرصه فرهنگ مالیاتی نیز باید تلاش بیشتری صورت گیرد. متأسفانه، تبلیغات کافی در این حوزه صورت نگرفته است. بهتر است در رسانه‌ها، به اختصاصی تلویزیون، به طور مرتب درمورد مالیات و اهمیت آن سخن بگویید شود. یکی از مشکلاتی که اکنون با آن روبه رو هستیم، این است که برخی فعالان اقتصادی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم می‌کنند اما مالیات خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند. این تأخیرها، هزینه‌های ادارات مالیاتی را افزایش می‌دهد.

در خصوص ایده تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها برای اصناف، این نوشته از تفکرات آقای دکتر سبحانیان است که به‌نظر من زیاد مورد قیمت است. این پروژه‌ها در برخی از استان‌ها به خوبی به‌ثمر نشسته‌اند، اما در تهران، که ۵۰ درصد از وصولی‌های مالیاتی سرزمین را فراهم می‌کند، اجرای این مطرح با سختی بیشتری همراه است.

وی در خصوص پرونده اختصاصی‌ای که به اداره کل شرق شهر تهران محول شده است، او گفت: در رابطه ترکیب پرونده‌های اختصاصی، شرق تهران مسئولیت خطیری بر مسئولیت دارد. به دستور ریاست محترم زمان سازمان، مقرر گردیده که همه پرونده‌های نظامی از مجموعه‌های سپاه، بسیج، ارتش و وزارت دفاع در اداره کل شرق تهران مستقر شود. ما در حال برنامه‌ریزی‌های ملزوم هستیم. برای خدمت‌رسانی بهتر به این مجموعه‌ها، یک اداره امور مالیاتی جداگانه برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم و در ساختمان رسالت، یک واحد مالیاتی جدا گانه برای رسیدگی به ۴۷۰۰ شناسه‌های ملی این حوزه و موارد مرتبط با آن‌ها تشکیل کرده‌ایم.

چالش بخشودگی در نظام مالیاتی/ نیاز به فرهگ سازی و داده متقن داریم

مدیرکل مالیاتی شرق شهر تهران در جواب به سؤالی در رابطه اظهار اختیار بخشودگی به مناسبت هفته دولت و تأثیر آن بر وصولی مالیات، او گفت: فرآیند وصول مالیات به این صورت است که فعال اقتصادی اظهارنامه خود را اراعه می‌دهد. اگر این اظهارنامه خارج از حقیقت باشد، توسط سازمان دستور داده می‌شود که این اظهارنامه پرریسک است و باید رسیدگی شود. من گروهی را برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین می‌کنم. پرونده‌ها رسیدگی شده و به برگ تشخیص ختم می‌شود. اکنون اگر اعتراضی باشد، به هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر ارجاع داده می‌شود و در نهایت به برگ قطعی ختم می‌شود. در صورتی که طرف بخواهد اعتراض کند، پرونده در مراجع فرد دیگر همانند شورای عالی مالیاتی و دیوان عدل نقل می‌شود.

ببینید، من می‌گویم اگر یک مودی به تکالیف قانونی خود به درستی عمل کند، چرا باید جریمه‌ای وجود داشته باشد؟ باور من این است که اگر بتوانیم روشی را پیاده کنیم که وصول مالیات در زمان خودش انجام شود، بهترین و مفیدترین مالیات را مطالبه می کنیم؛ آن هم مالیات ابرازی. مالیات ابرازی به‌صرفه‌ترین مالیاتی است که وجود دارد. چرا؟ چون اگر من مالیاتی را که فرد روبه رو من ابراز می‌کند، همین الآن وصول کنم، قیمت این مالیات زیاد زیاد تر از مالیاتی است که پنج سال دیگر با کلی هزینه وصول می‌کنم. همان گونه که عرض کردم، هر چه این فرآیند طویل‌تر شود، مبحث جرایم پیش می‌آید. جرایم چیست؟ یعنی عدم انجام تکالیف قانونی. این تکالیف قانونی می‌تواند عدم اراعه اسناد و مدارک یا دیر پرداخت کردن مالیات و دیگر آیتم‌های دیگر باشد که به گفتن جریمه محسوب می‌شود.

او گفت: نوشته بخشودگی جرایم نیز همیشه وجود داشته و دارد. بالاخره یک شکاف دائمی بین استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی وجود دارد که باید این اختلاف حل شود. در نهایت، من باور دارم که زبان قانون زبان صفر و یک است، همانند زبان کامپیوتر؛ “آره” یا “نه”، “باشد” یا “نباشد”، “باید” یا “نباید”. اما چه فردی این قانون را تفسیر کرده و به اجرا می‌رساند؟ ما انسان‌ها هستیم که بین این صفر و یک قرار می‌گیریم و این اعتدال را برقرار می‌کنیم. در این اعتدال، اگر به سمت دولت برویم، جرایم بالاتر می‌رود و اگر به سمت فعال اقتصادی برویم، جرایم کمتر می‌شود.

او گفت و گو بخشودگی همیشه بوده و هست، اما امیدوارم روزی به این نقطه برسیم که مالیات را بر مبنای داده‌های متقن مطالبه کنیم و فرد روبه رو نیز دلیلی برای اعتراض نداشته باشد. اگر مالیاتی که من مطالبه می‌کنیم صادقانه اظهار شده باشد، جریمه‌ای وجود نخواهد داشت و اگر من مالیات عادلانه‌ای مطالبه می‌کنیم و مودی به تکالیف خود عمل نکرد، دیگر بخشودگی جریمه نباید وجود داشته باشد.

الزام وجود اختیار بخشودگی در موارد خاص/ تاخیر در رسیدگی نباید مشمول جریمه شود

نوراللهی با اشاره به این که برخی از جرایم مالیاتی مربوط به نحوه رسیدگی ماست، او گفت: همکاران رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مالیاتی هنگامی پرونده‌ها را بازدید می‌کنند، امکان پذیر بر پایه این بازدید‌ها، جرایمی اعمال شود. این جرایم امکان پذیر به علت عدم اراعه اسناد و مدارک یا مستندات باشد، یا جرایمی که به زمان‌بندی مرتبط است و امکان پذیر به نادرست اعمال شوند. به نظر من، آن دسته از جرایمی که خارج از کنترل مودی می باشند، باید بخشیده شوند. این زمان بهترین زمان برای بخشودگی جرایمی است که خارج از دسترس مودی قرار دارند.

برای مثال،برخی جرایم وجود دارد که به مرور زمان و به علت تأخیر در رسیدگی، محاسبه خواهد شد. در این جرایم هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، زیاد تر خواهد شد. اما در ماده ۱۹۱ قانون، اشاره شده که اگر جرایم خارج از اختیار مودی باشند و پرونده به دلایلی همانند نبوده است اسناد و مدارک یا تأخیر در رسیدگی توسط مجری به تعویق بیافتد، نباید این جرایم محاسبه شوند.

وی اصرار کرد: متأسفانه، این چنین مواردی هم وجود دارد و این جرایم باید بخشوده شوند. به نظر من، صدور بخشنامه‌هایی برای بخشودگی این جرایم در مناسبت‌های گوناگون، هوشمندانه است. این کار می‌تواند به از بین بردن برخی اختلافات پشتیبانی کند.

با این حال، درمورد جرایمی که به علت قصور و کوتاهی مودی در اراعه مالیات بر پایه داده‌ها و مدارک مستند اعمال می‌شود، معتقدم که بخشودن این جرایم مناسب نیست. این یک زمان برای فرهنگ‌سازی است. اگر این جرایم را نبخشیم، به مودی‌ها یادآوری می‌شود که باید به ماموریت های قانونی خود عمل کنند و اگر انجام ندهند، باید جریمه بپردازند. این علتمی‌شود که در آینده، مودی‌ها از تکرار این اشتباهات خودداری کنند.

ابتکار اداره کل مالیاتی شرق تهران برای مقابله با بحران ۲ هزار شرکت صوری

مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران در جواب به سؤالی در رابطه فرارهای مالیاتی شناسایی‌شده و راه حلهای مقابله با آن‌ها او گفت: ما برای هر شغل یک روش رسیدگی خاص داریم. سازمان تغییرات بسیاری کرده و به سمت راه حلهای جدیدتر حرکت کرده است. در سه سال تازه، با دقت به حجم اطلاعات ورودی، تمرکز مهم روی مودیان تازه و شناسایی موارد فرار مالیاتی بوده است.

در رابطه فرار مالیاتی، هنگامی کار خود را در اداره کل شرق تهران به گفتن معاون اغاز کردم، این اداره کل به علت موقعیت جغرافیایی خود، به مرکز شرکت‌های صوری و کاغذی تبدیل شده می بود. به گفتن مثال، در اداره کل شرق تهران، نزدیک به ۲ هزار شرکت صوری و کاغذی راه اندازی شده می بود و این تعداد روزبه‌روز در حال افزایش می بود. از اولین عمل های انجام شده در این اداره کل، مقابله با این اتفاق می بود.

او گفت: در هر جای دنیا، اگر شخصی بخواهد شرکت ثبت کند، باید الزاماتی مراعات شود و حداقل یک راستی‌آزمایی ابتدایی انجام شود. اما متأسفانه، در ایران هر شخصی با شناسنامه و کارت ملی می‌تواند به اداره ثبت مالکیت صنعتی مراجعه کرده و شرکت ثبت کند. همین قضیه علتشده می بود که تعداد بسیاری شرکت صوری و کاغذی در اداره کل شرق تهران راه اندازی شود. این مشکل از سه سال پیش اغاز شد و در حوزه قیمت افزوده فهمید این قضیه شده بودیم. مبارزه با شرکت‌های صوری و کاغذی از اداره کل شرق تهران و اداره کل قیمت افزوده اغاز شد و جدی‌تر شد. شرکت‌های کاغذی برای ساختن اعتبارهای صوری داخل میدان شده بودند و ضررهای جبران‌ناپذیری به اقتصاد داخل کردند.

نوراللهی با اشاره به شگرد تشکیل شرکت‌های صوری با سوء منفعت گیری از افراد ضعیف او گفت: در شرق تهران نزدیک به دو هزار شرکت صوری راه اندازی شده می بود که برای فاکتور‌سازی به‌کار می‌رفتند. افرادی سودجو از شناسنامه‌ها و کارت ملی افراد ضعیف منفعت گیری کرده و به نام آن‌ها شرکت ثبت می‌کردند. سپس با مبلغ ناچیزی از این افراد ضمانت کاری می‌گرفتند و هزاران میلیارد تومان فاکتور صوری تشکیل می‌کردند. بعدها، این افراد فهمید می‌شدند که چه مقدار بدهی مالیاتی برایشان تشکیل شده است. تصمیم گرفتیم جلوی این کار را بگیریم و یک فیلتر تشکیل کریدم.

اظهار کردیم که هر فردی می‌خواهد شرکت ثبت کند، در مرحله اول باید مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره صاحب امضای مجاز را حضوری ببینیم. این فرآیند زیاد زمان‌گیر می بود و زمان بسیاری گرفت، اما نتیجه زیاد خوبی به همراه داشت. با وجود مشکلات و مقاومت‌هایی که در مسیر می بود، ایستادگی کردیم و موفق شدیم جلوی راه اندازی شرکت‌های صوری را بگیریم.

راه اندازی واحد اختصاصی برای مقابله با فرار مالیاتی در شرق تهران

وی در خصوص راه اندازی یک واحد تخصصی برای مبارزه با شرکت‌های صوری در شرق تهران او گفت: یک واحد تازه به نام “واحد راه اندازی پرونده” تأسیس کردم. برخلاف قبل، برای آن‌ها پنج جلسه آموزشی برگزار کردم و در هر جلسه دو ساعته خودم به آن‌ها نحوه کار را توضیح دادم. به آن‌ها گفتم که اگر فردی برای راه اندازی پرونده مالیاتی شرکت مراجعه کرد، باید این مرحله های را طی کنند. در زمان کرونا، هر فردی می‌توانست به‌راحتی در سامانه ثبت‌نام کند و شرکتش را ثبت کند، که علتابراز برخی اشکالات شد. اما سپس از کرونا، ما کنترل‌های بیشتری اعمال کردیم. حتی قبل از کرونا نیز اقداماتی انجام داده بودیم تا جلوی شرکت‌های صوری را بگیریم. شرکت‌هایی که واقعاً راه اندازی شده بودند و تصمیم فعالیت اقتصادی داشتند، با خوشامدگویی روبه رو شدند.

بدهی مالیاتی ۹۰ هزار میلیارد تومانی یک شخص به سازمان امور مالیاتی با ثبت ۱۱۱ شرکت صوری

وی با اشاره به یک نمونه شگفت فرار مالیاتی از طریق یک شرکت‌های صوری او گفت: فردی ۱۱۱ شرکت به نام خودش ثبت کرده می بود و بدهی اصل مالیات این شخص بابت این شرکت‌ها به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده می بود. اکنون پرونده این فرد در دادگاه کرج در حال رسیدگی است. برخی از این شرکت‌ها در شرق تهران ثبت شده بودند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد داخل کردند.

در این مسیر با چالش‌ها و تهدیدهای بسیاری روبرو شدیم، اما تلاش کردیم تا مقاومت کنیم. آموزشی که به همکاران دادیم، اکنون به نتیجه رسیده است.

حتی یک نفر هم بعد از خبر از مسئولیت‌های ثبت شرکت صوری، عمل نمی‌کند

مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران با گفتن این که یک روز، شخصی به دفتر من آمد و ادعا کرد که مدیرعامل شرکتی است، او گفت: من از قبل می‌دانستم که این فرد توسط چند واسطه فرستاده شده است. این فرد ادعا می‌کرد که تصمیم دارد در عرصه خرید و فروش آهن فعالیت کند. من به او توضیح دادم که اگر شرکتی تأسیس کند، باید مسئولیت‌های آن را بپذیرد و عواقب آن را بداند. به او گفتم که اندوخته‌اش چه مقدار است، و او جواب داد که ۳۰ میلیون تومان دارد. برای همه مراجعه‌کنندگان این توضیحات را اراعه دادیم. دلنشین اینجا می بود که از بین صد نفر، حتی یک نفر هم نبوده است که بعد از شنیدن این توضیحات بخواهد شرکت خود را ثبت کند.

من با خوشحالی می‌توانم اظهار کنم که در این سه سال، دیگر شرکت صوری در اداره کل شرق تهران راه اندازی نشد و پرونده مالیاتی جدیدی برای این شرکت‌ها تشکیل نشد. اداره‌ای که قبلاً مرکز شرکت‌های کد فروش می بود، اکنون به جایی رسیده که هیچ شرکتی جرأت نمی‌کند در شرق تهران شرکت صوری تأسیس کند. یقیناً در این مسیر پشتیبانی‌ها انجام شد و از سازمان امور مالیاتی واقعاً پشت این کار ایستاد.

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری



منبع