کار سخت «ببخشید» گفتن؛ چطور صادقانه عذرخواهی کنیم؟_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
چه وقتی باید عذرخواهی کنیم؟
آگاهی از زمان مناسب عذرخواهی به اندازه چگونگی آن مهم است. بهطور کلی، حتی اگر شک دارید که عمل شما چه عمدا و چه سهوا علتناراحتی یا صدمه به شخص فرد دیگر شده، بهتر است عذرخواهی کرده و ماجرا را روشن کنید.
اگر فردی این کار را با شما میکرد چه احساسی داشتید؟ اگر آزرده میشدید، عذرخواهی ملزوم است. حتی اگر کاملا یقین نیستید، عذرخواهی به شما زمان پذیرفتن اشتباهات را میدهد و مجددا میتوانید حد و مرزهای خود را تعیین کنید. اگر حس میکنید فرد روبه رو غیرمنطقی است، احتمالا بهتر باشد ابتدا او گفتوگویی انجام دهید و سپس تصمیم بگیرید که آیا عذرخواهی ملزوم است یا خیر.
در حالی که عذرخواهی صادقانه میتواند تا حد بسیاری به ترمیم یک رابطه پشتیبانی کند، برخی افراد به علت سختی در پذیرفتن نادرست، از عذرخواهی پرهیز میکنند. اعتراف به نادرست امکان پذیر دشوار و فروتنانه باشد.
تحقیقات نشان داده است که افرادی که باور دارند شخصیت افراد قابل تحول است، زیاد تر گمان دارد برای اعمال صدمهرسان خود عذرخواهی کنند. چون این افراد باور دارند که تحول مقدور است و پذیرفتن اشتباهات را فرصتی برای یادگیری و رشد میدانند.
مسئولیتپذیری
پذیرفتن مسئولیت به معنی اعتراف به اشتباهاتی است که علتصدمه یا ناراحتی دیگران شده است. این یکی از با اهمیت ترین قسمتهای عذرخواهی است که غالبا نادیده گرفته میشود.
گفتن جملاتی مبهم همانند «متاسفم اگر از حرفی که زدم غمگین شدی» این حس را القا میکند که احساسات جریحهدار شده اتفاقی بوده و مسئولیتش با شما نیست. اما گفتن جملاتی همانند «هنگامی [حرف ناراحتکننده] را زدم، بهدرستی فکر نکردم. میدانم که احساساتت را جریحهدار کردم و بابت آن متاسفم» نشاندهنده این است که شما میدانید چه چیزی علتناراحتی شده و مسئولیت آن را بر مسئولیت میگیرید.
ابراز تاسف
برای عذرخواهی موثر، مهم است که قیمت ابراز تاسف را فهمیدن کنید. پذیرفتن مسئولیت مهم است، اما فرد روبه رو باید بداند که شما از صمیم قلب بابت رنجی که به او داخل کردهاید، غمگین هستید.
هنگامی میخواهیم ابراز تاسف کنیم، چه بگوییم؟
«ای کاش میتوانستم آن سخن را بعد بگیرم.»
«ای کاش زیاد تر فکر کرده بودم.»
«ای کاش به احساسات تو زیاد تر دقت میکردم.»
این جملات به صداقت عذرخواهی میافزایند و به فرد روبه رو نشان خواهند داد که شما واقعا به او اهمیت میدهید.جبران کردن
اگر راهی برای جبران کردن خطایتان وجود دارد، آن را انجام دهید. بخشی از صداقت در عذرخواهی، تمایل به انجام کاری برای از بین بردن مشکل است.
برای جبران کردن چه جملاتی به کار بریم؟
- اگر چیزی را شکستهاید: «چطور میتوانم آن را جانشین کنم؟»
- اگر سخن ازردهکنندهای زدهاید: «میدانم که سخنهایم علتآزارت شد. نباید با فردی که دوستش دارم اینطور حرکت میکردم. از این به سپس تلاش میکنم قبل از سخن بگویید کردن زیاد تر فکر کنم.»
- اگر مطمعن فرد روبه رو را خدشهدار کردهاید: «آیا کاری هست که بتوانم همین الان برای بازسازی مطمعن تو انجام دهم؟»
- هر آنچه میتوانید برای بهبود اوضاع انجام دهید. اگر نمیدانید چه چیزی پشتیبانی میکند، از فرد روبه رو سوال کنید.
مرزها را مجددا تحکیم کنید
یکی از با اهمیت ترین قسمتهای عذرخواهی صادقانه، تحکیم مجدد مرزهای رابطه است. تعیین مرزهای سالم برای هر رابطهای الزامی می باشند.
هنگامی با فردی دچار درگیری میشوید، طبق معمول مرزی شکسته شده است. اگر قانون اجتماعی نقض یا اعتمادی شکسته شده باشد، عذرخواهی به شما پشتیبانی میکند که مجدد اشکار کنید چه نوع رفتاری در آینده مورد انتظار است.
سخن بگویید در رابطه قوانینی که هر دو نفر باید در آینده به آنها پایبند باشند، به بازسازی مطمعن و تشکیل احساسات مثبت پشتیبانی میکند. این روال بهطور طبیعی شما را از درگیری خارج کرده و به سمت آیندهای شادتر در رابطه هدایت میکند.
فقط سهم خود را در درگیری بپذیرید و به سهم دیگران کاری نداشته باشید
به یاد داشته باشید که هنگامی عذرخواهی میکنید، تنها مسئولیت سهم خود را در درگیری بر مسئولیت میگیرید. این به معنی پذیرفتن همه تقصیر نیست. برخی از افراد از این که ابتدا عذرخواهی کنند، اجتناب میکنند چون فکر میکنند هرکس اول عذرخواهی کند «زیاد تر تقصیر کار» یا «بازنده» است.
عذرخواهی کردن، حتی هنگامی سهم کوچکی از درگیری متعلق به شما است، میتواند سالم و مؤثر باشد. این کار به شما اجازه میدهد که پشیمانی خود را از اعمالتان نشان دهید و در عین حال مرزهای خود را نیز تحکیم کنید.
به دلایل درست عذرخواهی کنید
هنگامی صادقانه برای کاری که انجام دادهاید عذرخواهی میکنید، صرف نظر از عکس العمل فرد روبه رو، راحتتر میتوانید پیش بروید و درگیری را پشت سر بگذارید.
امکان پذیر فرد روبه رو نیز تحت تاثییر قرار گیرد و برای کارهای خود عذرخواهی کند. اگرچه پذیرفتن عذرخواهی همیشه حس خوبی دارد، اما مهم است به یاد داشته باشید که این همیشه اتفاق نمیافتد. تلاش برای ناچار کردن فرد روبه رو به عذرخواهی، میتواند به گفتن محرک بعضی اوقات نتیجه معکوس همراه داشته باشد.
برای اسایش خاطر خود عذرخواهی کنید و احتمالا فرد روبه رو نیز متاثر شده و همین کار را انجام دهد. اما یقین شوید که تنها به علت انتظار برای عذرخواهی طرف متقابل ، عذرخواهی نکنید.
به جستوجو نتیجه آنی نباشید
اگرچه عذرخواهی میتواند به گفتن راهی برای عبور از درگیری عمل کند، زیاد تر ما آن را برای ترمیم رابطه و بخشیده شدن انجام میدهیم. اما بعضی اوقات این اتفاق نمیافتد.
اگر عذرخواهی شما صادقانه و حاوی عناصر ملزوم باشد، گمان بخشیده شدن زیاد تر است. اما بعضی اوقات فرد روبه رو آماده بخشیدن نیست و یا توانایی آن را ندارد. امکان پذیر شما را ببخشد اما هم چنان محتاط باقی بماند. این چنین امکان پذیر تا این مدت نقش خود در درگیری را نپذیرفته باشد. شما نمیتوانید جواب فرد روبه رو را کنترل کنید و اگر همه کارهایی ملزوم را انجام دادهاید، نتیجه را فعلا رها کنید.
روش عذرخواهی خود را انتخاب کنید
عذرخواهیهای شفاهی در اکثر اوقات مناسب می باشند، اما عذرخواهیهای نوشتاری نیز میتوانند مزایایی داشته باشند. تعداد بسیاری از افراد با عذرخواهی رودررو حس راحتی نمیکنند. اگرچه این ناراحتی بهتنهایی علت خوبی برای عذرخواهی نوشتاری نیست، میتواند به گفتن عامل موثری درنظر گرفته شود. بهاختصاصی اگر این ناراحتی بر توانایی شما در گفتن درست احساسات تاثییر بگذارد.
نوشتن نامه، ایمیل و یا پیامک عذرخواهی میتواند به شما زمان دهد تا با دقت بیشتری جملات خود را بسازید. شما میتوانید یقین شوید که مسئولیت را میپذیرید، پشیمانی خود را ابراز میکنید و مرزها را مجددا تحکیم میکنید.
با این حال، عذرخواهیهای نوشتاری امکان پذیر برای برخی اشتباهات زیاد رسمی و برای برخی دیگر به قدر کافی شخصی نباشند. اگر عذرخواهی نوشتاری با پاسخی همراه نشود، امکان پذیر درگیری هم چنان حلنشده باقی بماند.
عذرخواهی خود را ساده و مستقیم نگه دارید. اگر بیشتر از حد آن را بزرگ کنید، نوشته را از فرد صدمهدیده به سمت خودتان منحرف میکنید. این میتواند علتایجاد رنجش در رابطه شود و مطمعن را از بین ببرد.عذرخواهی صادقانه اهمیتی دارد
هنگامی اشتباهی کردید یا به فردی صدمه رساندید، دلایل بسیاری برای عذرخواهی وجود دارد.
با عذرخواهی، میتوانید:
- بپذیرید که نادرست کردهاید
- درمورد محدودیتها و انتظارات در رابطه خود سخن بگویید کنید
- پشیمانی و تاسف خود را ابراز کنید
- از اشتباهاتتان درس بگیرید و راههای جدیدی برای روبه رو با موقعیتهای دشوار اشکار کنید
- کانالی برای برقراری مجدد ربط با فرد روبه رو تشکیل کنید
عذرخواهی صادقانه این چنین میتواند علتآسودگی خاطر شود، بهاختصاصی اگر حس گناه میکنید.
عذرخواهی بهتنهایی درد را از بین نمیبرد یا مشکل را حل نمیکند، اما مشخص می کند که شما میدانید کار یا حرفتان نادرست بوده و در آینده تلاش بیشتری برای جلوگیری از تکرار آن خواهید کرد.
تحقیقات نشان خواهند داد که برخی از دلایل مهم عدم عذرخواهی افراد این است که آنها واقعا دلواپس فرد روبه رو نیستند، عذرخواهی را تهدیدی برای عکس خود میبینند یا باور دارند که عذرخواهی هیچ منفعتای ندارد.
عذرخواهی نکردن وقتی که نادرست کردهاید، میتواند به روابط شخصی و حرفهای صدمه بزند. این چنین میتواند تبدیل نشخوار فکری، خشم، رنجش و خصومت شود که گذشت زمان فقط آن را تشدید میکند.
چطور بدانید که عذرخواهی شما پذیرفته شده است؟
بهطور کلی، اگر طرف شما این کارها را انجام دهد، میتوانید فهمید شوید که آیا عذرخواهی شما پذیرفته شده است یا نه:
- به عذرخواهی شما گوش دهد یا تایید کند که آن را خوانده است
- از شما سپاس یا سپاس کند
- به عذرخواهی جواب دهد و بگوید: «اشکالی ندارد»، «لطفا دیگر این کار را تکرار نکن» و یا حتی «ممنون، اما تا این مدت نیاز به زمان دارم تا فکر کنم.»
مسئله پایانی
عذرخواهی صادقانه همیشه آسان نیست، اما میتواند قسمت مهمی از ترمیم یا نگه داری روابط مهم باشد. با همدلی، قلبی گشوده و جرات، میتوانید قدمهای ملزوم برای عذرخواهی صادقانه و صمیمانه را بردارید.
دسته بندی مطالب
[ad_2]