اقتصاد

سرزمین را گران اداره می‌کنیم/ پزشکیان با مجوز رهبری نهادهای بودجه‌خوار بی‌خاصیت را تعطیل کند_صبح سریع

[ad_1]
به گزارش صبح سریع

پازوکی در جواب به پرسشی درمورد قابلیت منفعت‌برداری از توانایی‌های جهانی «کوچک‌سازی دولت» به انصاف نیوز او گفت: اساسا مفهوم کوچک‌سازی دولت، ادغام‌های بی‌ضابطه‌ای نیست که در دولت محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت و هزینه‌های سرزمین را به شدت افزایش داد.

او به اهمیت حمل‌ونقل و ترانزیت اشاره کرد و افزود: در نتیجه این عمل غیرکارشناسی، وزارتخانه‌ای داریم که نه به راه و بندر و فرودگاه می‌رسد و نه به ساخت مسکن، نه به سامان‌دادن شهرها می‌رسد و نه به احیای بافت‌های فرسوده.

فهرستی از سازمان‌های موازی قابل حذف

این اقتصاددان او گفت: اگر تعارف را کنار بگذاریم، فهرست بلندبالایی از سازمان‌ها و نهادهای اضافی و موازی و کج‌کارکرد داریم که حذف‌شان هیچ زیانی را فهمید نظام اداره سرزمین نمی‌کند. ما یک بروکراسی عریض و طویل تشکیل کرده‌ایم که فقط منبع های محدود سرزمین را هدر خواهند داد.

سازمان امور اجتماعی وزارت سرزمین

پازوکی در ادامه گفت: معنی کوچک‌سازی دولت، افزایش کارایی و حذف سازمان‌های غیرضروری است. برای مثال ما یک سازمان بهزیستی داریم اما آمده‌ایم و در وزارت سرزمین هم یک سازمان امور اجتماعی تاسیس کرده‌ایم که بودجه زیاد بالایی هم دارد.

او به مرور ماموریت های وزارت سرزمین به گفتن یک سازمان سیاسی پرداخت و او گفت: او گفت و گو‌های پشتیبانی‌رسانی و امداد و پشتیبانی‌گری بسته به نیاز، متولی مشخصی در سرزمین دارد و هلال احمر و بهزیستی و کمیته امداد در این حوزه‌ها کار می‌کنند. به این علت هیچ نیازی به تاسیس یک سازمان اجتماعی ذیل وزارت سرزمین نیست.

معاونت‌های نهاد ریاست جمهوری

پازوکی از تاسیس نهاد و سازمان‌های موازی انتقاد کرد و او گفت: متاسفانه در دوره آقای خاتمی، تشکیلاتی همانند سازمان برنامه توسط آقای عارف در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد. چند معاونت از جمله یک معاونت زیربنایی و یک معاونت اقتصادی تاسیس کردند که در همان‌زمان با مخالفت شدید آقای ستاری‌فر، رئیس زمان سازمان برنامه روبه رو شد. نمی‌شود شما یک سازمان متولی گسترش در سرزمین داشته باشید و سپس عین همان تشکیلات را جای فرد دیگر تشکیل کنید.

نیاوران و آینده‌نگری

این اقتصاددان به ذکر مثال فرد دیگر پرداخت و او گفت: در دولت احمدی‌نژاد موسسه نیاوران را که یک نهاد نخبگی و اتاق فکر سازمان برنامه می بود، از این سازمان منفک و با مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ادغام کردند. سپس هم دانشجوی حقوق گرفتند! آقا، این‌همه دانشکده حقوق دولتی در این سرزمین داریم، چرا اتاق فکر سازمان برنامه که باید برای گسترش سرزمین برنامه‌ریزی کند، دانشجوی حقوق خصوصی گرفت؟ نتیجه‌اش چه می بود؟ کدام مساله مردم و سرزمین را حل کرد؟

او در ادامه گفت: در دولت آقای روحانی یک دکان دیگر درست کردند به گفتن موسسه آینده‌نگری! موسسه نیاوران را که داشتیم، این موسسه آینده‌نگری دیگر برای چه تشکیل شد؟

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

پازوکی او گفت: سال قبل برای این‌که این سازمان‌ها نهان بمانند و بتوانند بودجه بگیرند، ذیل وزارت علوم تعریف شدند در حالی‌که همین الان وزارت علوم تعداد بسیاری پژوهشکده و پژوهشگاه بی‌مصرف و بی‌خاصیت دارد که فقط بودجه می‌گیرند اما هیچ خروجی روشنی ندارند.

او به تعدد پژوهشکده‌ها و موسسات تحقیقاتی با نوشته کاری و مطالعاتی یکسان انتقاد کرد و در ادامه گفت: همین الان دو موسسه داریم که درمورد خاک تحقیق می‌کنند. هنگامی دو موسسه با نوشته کاری شبیه پدید می‌آورید، یعنی برای کم شدن کیفیت و هدررفتن منبع های عرصه‌سازی کرده‌اید. یعنی هزینه اداره سرزمین را بالا برده‌اید.

مترجم کتاب «برنامه‌ریزی و قوت در ایران» او گفت: بودجه جاری شورای نگهبان از ۲۷۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۶۳۰ میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است. این شورا در ۳۱ استان سرزمین دفاتری به وجود اورده است در حالی که می‌شد در موسم هر انتخابات، چند اتاق در استانداری‌ها در اختیار نمایندگان شورای نگهبان گذاشت.

او به استدلال «نظارت باید دائمی باشد» که از سوی خبرنگار انصاف نیوز تکرار شد، جواب داد: بعد ماموریت وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای اطلاعاتی و انتظامی چیست؟ هنگامی قانون صراحت دارد که شورای نگهبان برای نظارت باید از مراجع ۴گانه استعلام کند، چه نیازی به تاسیس دفتر در سراسر سرزمین دارد؟ مگر شورای نگهبان حزب سیاسی است که تشکیلات خود را تا شهرستان‌ها گسترش می‌دهد؟

پازوکی به انتخابات دوره‌های اول تا ششم مجلس اشاره کرد و در ادامه گفت: در آن دوره‌ها که این دفاتر نبوده است، سرزمین چه زیانی کرد؟ آیا این نظارت‌ها علتافزایش کیفیت قانون‌گذاری در سرزمین شده است؟ نه. همه اتفاق نظر دارند که مجلس اول که اتفاقا بدون سخت‌گیری‌های رایج برگزار شد، با کیفیت‌ترین مجلس بعد از انقلاب می بود و افراد زیاد برجسته‌ای در آن وجود داشتند.

پژوهشکده شورای نگهبان و پژوهشگاه قوه قضائیه

او به تاسیس یک پژوهشکده برای شورای نگهبان اشاره کرد و او گفت: ماموریت شورای نگهبان مطابق قانون نظارت بر مصوبات مجلس ایت که با شرع و با قانون اساسی مباینت نداشته باشد. شورای نگهبان مسئول تدوین استراتژی‌های گسترش سرزمین نیست که به موسسه پژوهشی و تحقیقاتی نیاز داشته باشد. ضمن این‌که اگر می‌خواهند کار علمی کنند و برای مثال اثرات تصمیم‌های خود را بسنجند، می‌توانند آن را در قالب یک قرارداد پژوهشی به یکی از این‌همه دانشگاه‌های دولتی که تشکیل شده، خواست بدهند.

این اقتصاددان پژوهشگاه قوه قضائیه را نیز یک نهاد اضافه دانست و او گفت: اگر دستگاه عدلیه می‌خواهد کیفیت قوانین یا حالت دادرسی را بازدید کند یا از مقدار رضایت یا نارضایتی مردم مطلع شود، می‌تواند از دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های دولتی پشتیبانی بگیرد. نمی‌شود برای هر نیازی که حس می‌کنیم، برویم یک سازمان جدا گانه تشکیل کنیم.

چندین و چند پژوهشگاه مذهبی

آقای پازوکی وجود تعداد بسیاری پژوهشکده و پژوهشگاه در سند بودجه اشاره کرد و او گفت: فقط چند نمونه را عرض می‌کنم تا تصویری از ریخت و پاش در بودجه داشته باشید. ما یک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی داریم که از قبل ردیف مشخصی در بودجه داشت اما غیر از این پژوهشگاه، این موسسات هم از دولت بودجه می‌گیرند: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم، موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی که در سال ۱۴۰۱ بودجه‌اش ۸۵ میلیارد تومان بوده است که در بودجه ۱۴۰۳ به ۲۱۵ میلیارد تومان رسیده است. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داریم که اعتبارش از ۳۶ میلیارد تومان سال ۴۰۱ به ۹۰ میلیارد تومان سال ۴۰۳ رسیده است. مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی را داریم که سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان از دولت بودجه می‌گرفت اما در قانون بودجه امسال بودجه‌اش به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. بودجه موسسه دارالمعارف فقه اسلامی هم در این دو سال از ۷ میلیارد تومان به ۲۲ میلیارد تومان افزایش داشته است. دلنشین این‌که یک مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هم در بودجه هست که امسال بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده بودجه گرفته است.

الگوی ادغام از بنیاد سعدی تا دانشگاه مطلب نور

پازوکی به بوجه دریافتی بنیاد سعدی اشاره کرد و او گفت: در این دو سال بودجه بنیاد سعدی از نزدیک به ۲۱ میلیارد تومان به نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان یعنی بیشتر از ۲ برابر افزایش داشته است در حالی که حقوق کارکنان دولت ۴۰ درصد افزایش داشته است. ما باید جلوی این روال هدر دادن منبع های را بگیریم. انتظارمان از آقای پزشکیان این است که نهادهای بودجه‌خوار را محدود کند.

خبرنگار انصاف نیوز سوال کرد با حذف این نهادها، چه بر سر کارمندان‌شان می‌آید و آیا سرزمین تبعات اعتراض‌های آنان را می‌پذیرد؟ او جواب داد: این نهادها دولتی نیستند، زیاد تر خصوصی می باشند و درآمدهای فرد دیگر هم دارند. قدم اول این است که دولت جلوی گسترش آن‌ها را بگیرد. قدم بعدی این است که آنان را در ساختارهای حاضر ادغام کند. یعنی اگر بنیاد سعدی می‌خواهد زبان فارسی را ترویج کند، برود زیر نظر دانشکده ادبیات دانشگاه تهران. حداقل این‌طوری دیگر نمی توانند کارمند بیشتری استخدام کنند. در قدم آخر هم باید از فهرست دریافت بودجه حذف شوند.

پازوکی او گفت: درمورد دانشگاه‌ها هم همین الگو را می‌توان اجرا کرد. ما هیچ نیازی به دانشگاه مطلب نور نداریم. این دانشگاه و دانشگاه جامع علمی و کاربردی را می‌توان در دانشگاه‌های دولتی هر شهر ادغام کرد. مطلب نور سمنان را در دانشگاه سمنان ادغام کنیم، مطلب نور شیراز را در دانشگاه شیراز با همه کارکنان و ساختمان‌ها و دارایی‌هایش. این‌طوری دیگر این کارخانه‌های مدرک‌سازی گسترش اشکار نمی‌کنند.

کارشناس بازنشسته سازمان برنامه به تعدد خبرگزاری‌های دولتی اشاره کرد و او گفت: من هیچ کشوری را در دنیا نمی‌شناسم که ده دوازده خبرگزاری دولتی داشته باشد. هیچ پارلمانی را در دنیا نمی‌شناسم که خبرگزاری داشته باشد. هیچ کشوری را هم نمی‌شناسم که تلویزیون دولتی‌اش روزنامه انتشار کند!

او در ادامه گفت: من نه با دانشگاه مشکلی دارم، نه با خبرگزاری و نه با روزنامه. هر کس می‌تواند برود و از جیب مبارکش دانشگاه بسازد یا خبرگزاری تاسیس کند یا روزنامه انتشار کند اما حق نداریم از بودجه عمومی، پول روزنامه صداوسیما یا خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی را بدهیم.

پازوکی او گفت: ما سرزمین را گران اداره می‌کنیم. تعداد بسیاری سازمان داریم که فضا را برای قسمت خصوصی تنگ کرده است. بنیاد مسکن الان به یک بنگاه بزرگ معامله های ملکی تبدیل شده است. در بهترین نقطه رامسر برای کارکنان خودش مسکن ساخته است.

او افزود: من یک حاجی بازاری ساکن فرمانیه تهران را می‌شناسم که با وام مسکن روستایی بنیاد مسکن در دماوند برای خود ویلا ساخته است! یعنی منابعی که باید به دست مردم می‌رسید و علتکاهش قیمت مسکن می‌شد، کاملا ضد خودش عمل کرده است.

این اقتصاددان با اشاره به هزینه‌زا بودن دستگاه‌های موازی و شبیه او گفت: آقای پزشکیان باید یک گزارش شفاف و دقیق از این سازمان‌ها و نهادهای اضافه تهیه کند و از رهبری نظام بخواهد مجوز ادغام و انحلال آنان را بدهند.

او در ادامه گفت: مشکل مهم اقتصاد ایران بی‌ثباتی اقتصادی است و با اهمیت ترین شاخص بی‌ثباتی اقتصادی، تورم فزاینده. به این علت اگر دولت تورم را کنترل نکند، حالت معیشت مردم به خصوصی طبقات میانی به پایین، روز به روز بدتر می‌شود. با اهمیت ترین عامل تورم هم در ساختار جاری اقتصاد ایران، کسری فزاینده بودجه است. در واقع مخارج دولت از درآمدهایش فزونی گرفته و این یعنی چاپ پول بی‌پشتوانه. چاپ پول منتج به افزایش نقدینگی و افزایش نقدینگی منتج به تورم می‌شود.

پازوکی او گفت: تورم یعنی فقیرتر شدن فقرا و فقیرشدن طبقه متوسط. برای کنترل آن هم دم دست‌ترین راه دولت، کنترل هزینه‌ها است. دولت پزشکیان باید هزینه‌های غیرضروری را متوقف کند و فکر می‌کنم این رئیس‌جمهور می‌تواند اجماعی برای حذف نهادهای بودجه‌خوار بی‌خاصیت به وجود بیاورد.

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع