جواب ابراهیم حقیقی طراح پوستر جشنواره فیلم فجر به انتقادات_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
ابراهیم حقیقی ـ طراح گرافیک، عکاس و کارگردان هنری ـ که رکورددار طراحی پوستر جشنوارههای فیلم فجر و این چنین طراح نشانه مهم این جشنواره است، در مطلبی نوشته است:
«هیچگاه در دوران معیشت حرفهای خود فکر نمیکردم که پوستر بیشتر از کتاب و جلد کتاب اینقدر اهمیت دارد. برای ما همیشه، پوسترها منبع های خبررسانی و اخبار جمعی شهری بودند و اگر از سلیقه و زیباشناسی نوین منفعتای داشتند میستودیم و یکی را از آنِ خود میکردیم و گنجینهها میساختیم از یادگارهای دوران، از بابت وقایع هنری و هم از بابت طراحی گرافیک که نو بودند، میشد که قشنگ باشند و خاطرهانگیز، میشد که به موزهاش سپرد که سپردیم.
اما نوشته پوستر جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر در سالهای تازه همیشه دلنشین و خبرساز بودهاند. همیشه نه، بعضی اوقات، به مقتضای زمانه و هماندیشی جامعه نسبت به گذرها و گذارها از التهابها و سختیها. جامعه روشنفکر و پیجوی هنر نیز همسو با همگان خود را در این اخبار دخیل میداند و بازخواه. یقیناً اگر از هنر چیزی باقی مانده باشد!
مردم خشم حاصل از پوسترهای زشت فیلمهای مبتذل و سلبریتیهای خندان را میبایست یکروز نشان دهند. سینمای مهجور و واپسراندهی امروز ما هم در مجمعالجزایر عجایب اگر نه بر پرده که در پشت صحنه و پشت پرده دلواپس و التهاب است. سینمایی که سپس از ممنوعالکار و ممنوعالخروج، ممنوعالپرواز هم شامل حالش شده. آیا غیر از این بیلبوردهای بزرگ و طویل بساز و بفروش اصلا ما چیزی به نام پوستر فرهنگی داریم که در شهر نصب شده باشد؟
خشم حاصل از وقایع تاریخ و درماندگی از معیشت و بیپناهی هنر و دانشگاه و آموزش را فهمیدن میکنم. اصلاحات یک چهره در یک عکس، برای یک پوستر اینقدر دردناک است؟ اصلاح میشود. دلواپس نباشید. جای دیگر را باید اصلاح کرد. به یاد ندارم که هیچگاه یک پوستر فرهنگی در گذران تاریخ کشورها و فرهنگها اینقدر پر اهمیت باشد. و این جای تامل زیاد دارد.
اگرچه تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده، اما به شخصه همه تقصیرات طراحی این پوستر زشت و جنجال برانگیز را میپذیرم.
ابراهیم حقیقی. دی ۱۴۰۳»
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع