عدم راه اندازی سامانه جامع بازار کار ایران بعد از ۱۲ سال_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تشکیل نظام جامع اطلاعات بازار کار یکی از بندهای سیاستهای کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری است که در سال ۹۰ ابلاغ شد، ولی طی زمان ۱۲ سالی که از ابلاغ این سیاستها میگذرد، تا این مدت هم نظام جامع اطلاعاتی دقیق از بازار کار وجود ندارد. در دولت سیزدهم هم وعده رونمایی از سامانه نظام جامع خبررسانی بازار کار داده شد اما عملیاتی نشد. کارشناسان اقتصادی باور دارند اینکه همه مشاغل دارای شناسنامه شغلی و اطلاعات جمعآوریشده باشند میتواند برای سیاستگذاری بهتر و دقیقتر در مسیر اشتغالزایی و افت نرخ بیکاری مؤثر باشد.
کریمی بیرانوند,معاون اشتغال دولت سیزدهم در آن زمان مقصد از راهاندازی سامانه جامع بازار کار را ثبتمبنا کردن همه بازار کار دانسته می بود و توضیح داده می بود: بعد از راهاندازی سامانه جامع بازار همه مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند می بود، این فقط در کشورهای پیشرفته هست. شناسایی بیکاران با الگوریتمهای دقیق قابل انجام است.
به گزارش تسنیم, در پی افزایش نیاز به سیاستگذاری دقیق در حوزه اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راهاندازی «سامانه جامع بازار کار» خبر داد؛ سامانهای که به حرف های مسئولان، میتواند به گفتن زیرساختی کلیدی برای جمعآوری، تحلیل و بهروزرسانی اطلاعات شغلی سرزمین عمل کند.
این سامانه با مقصد یکپارچهسازی دادههای مربوط به زمانهای شغلی، حالت بیکاری، تواناییهای مورد نیاز بازار و اطلاعات کارجویان و کارفرمایان طراحی شده است. به حرف های کارشناسان، نبوده است یک پایگاه جامع و دقیق تا بحال یکی از مانع ها مهم در تصمیمگیریهای مؤثر و طویل مدت در حوزه اشتغال بوده است.
از با اهمیت ترین مزایای این سامانه میتوان به افزایش شفافیت در بازار کار، امکان تطابق بهتر بین اراعه و تقاضای نیروی کار، و تسهیل در شناسایی نیازهای مهارتی اشاره کرد. این چنین این سامانه میتواند به دولت در برنامهریزیهای آموزشی و مهارتی، تخصیص منبع های، و رصد روندهای شغلی در مناطق گوناگون سرزمین پشتیبانی کند.
علی مؤمنی، کارشناس بازار کار، می گوید:بدون داشتن اطلاعات دقیق از حالت مشاغل، نمیتوان برنامهریزی مؤثری برای افت بیکاری یا افزایش منفعتوری نیروی کار داشت. راهاندازی این سامانه یک عمل الزامی و یقیناً دیرهنگام است.
سید مالک حسینی, معاون کارآفرینی و گسترش اشتغال وزارت تعاون هم در این باره او گفت: برای از بین بردن خلاءها حاضر برای آمارگیری حالت اشتغال و نیروی کار، تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار است تا حالت شغلی و اطلاعات هر ایرانی گردآوری شود.
او گفت: اکنون از ۶۹میلیون نفر نیروی کار در سن کار در سرزمین یعنی افراد بین ۱۵تا ۶۵سال، تقریبا آمار بالغ بر ۴۸میلیون نفر را توانستیم با اتصال به سامانههای بیمههای بازنشستگی و هم سامانه اشتغال و دستگاههای مختلفی که می باشند، به روز کنیم.
به حرف های حسینی، در واقع اکنون حالت بهروزی از اشتغال این افراد داریم. یک بخشی خلاء وجود دارد که اگر این خلأ را کامل کنیم احتمالا بتوانیم اطلاعات دقیقتری از بازار واقعی کار و افراد شاغل اراعه بدهیم. از جمله این که چه تعداد افراد مشاغل رسمی و کامل دارند و چه تعداد دچار مشاغل غیر رسمی یا ناقص می باشند؛ ما با همکاران مرکز آمار هم در تعامل خواهیم می بود و تلاشمان این است که این آمار برای مردم دقیقتر از سوی مرکز آمار توضیح داده شود.
وی با گفتن این که وزارت کار چند سامانه متفاوت در حوزه اشتغال دارد، افزود: یکی از این سامانهها، سامانه «تک» است. هر فرد در سرزمین که بخواهد از تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی مبتنی بر قانون بودجه سنواتی منفعت گیری کند، برای اغاز فرایند منفعتمندی از تسهیلات باید در این سامانه ثبتنام کند.
معاون وزیر تعاون در ادامه گفت: در یک سال قبل مدیریت فرایند خواست تا پرداخت بیش ۱۰۰همت در این سامانه انجام شده است که با مقصد سهولت دسترسی برای عموم مردم و ساده سازی فرایند ثبت نام در حال به روزآوری و اصلاح فرایندهای این سامانه هستیم.
حسینی خاطرنشان کرد: یک سامانه شبیه نیز در وزارت اقتصاد رونمایی شده که «کات» نام دارد. این سامانه یقیناً زیاد تر معطوف به تسهیلات دستگاه های اجرایی به کسب و کارها است که از منبع های ارزان قیمت قانون بودجه سنواتی دریافت می کنند. هر شخص حقیقی که میخواهد تسهیلات بگیرد باید همه اطلاعاتش را روی سامانه «تک» بارگذاری کند و دستگاهها نیز اطلاعات ضمانت اشتغالشان را در همین سامانه ثبت کند.
معاون کارآفرینی وزارت کار اصرار کرد: یک «سامانه ملی رصد اشتغال» هم داریم که کار این سامانه، رصد تعهداتی است که پرداخت شده است. در واقع در این سامانه دستگاههای گوناگون اجرایی و نهادهای حمایتی همانند بهزیستی، کمیته امداد امام (ره)، ستاد فرمان اجرایی امام و مجموعههای شبیه که سهمی از توزیع منبع های تکلیفی به طور قرض الحسنه دارند و به گفتن واسطه دولت می باشند.
وی او گفت: علاوه بر آن دستگاههای تخصصیتر همانند وزارتخانههای مرتبط با او گفت و گو اشتغال همانند جهاد کشاورزی و وزارت صمت تسهیم سهم خواهد شد و وزارتخانهها فقط او گفت و گو تخصیص را برعهده دارند. یعنی این تسهیلات به متقاضی اشتغال داده شود و جزییات آن درنهایت روی سامانه بیاید و تعداد شغلی که با این تسهیلات قرار است تشکیل شود نیز اظهار شود و در قالب سه روش پیامکی، تلفنی و میدانی نظارت به عمل می آید. تا به الان نیز بازدیدها و آمارهایی که در رابطه تشکیل اشتغال در سالهای قبل در ۴ سال تازه داده شده بر مبنای ضمانت اشتغالی بوده که در پی وام و تسهیلات اراعه شده است.
مالک حسینی با گفتن این که به سامانههای تازه باور نداریم اظهار داشت: اعتقادمان بر این است که باید این سامانهها را اصلاح کنیم و تشکیل سامانههای متعدد و تازه مردم را به دردسر مضاعف میاندازد،
به گزارش تسنیم, راه اندازی سامانه جامع بازار کار نیازمند همکاری بین نهادهای گوناگون همانند مرکز آمار، سازمان فراهم اجتماعی، سازمان فنی و حرفهای و وزارت علوم است. تجمیع دادهها از این منبع های به بهبود دقت و کارآمدی سامانه پشتیبانی شایانی خواهد کرد.
در نهایت، کارشناسان بر این باورند که سامانه جامع بازار کار، اگر بهدرستی اجرا و بهروزرسانی شود، میتواند به یکی از ابزارهای راهبردی برای افت بیکاری، افزایش منفعتوری و گسترش عدل اجتماعی در سرزمین تبدیل شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع