از فوتبال تا سینما؛ تبانی این بار در سالنهای اکران_صبح سریع
به گزارش صبح سریع
فیلم سینمایی «بازی را بکش» به کارگردانی محمد ابراهیم عزیزی که به پشت پرده فوتبال میپردازد، موفق نشد در گیشه پیروزی چشمگیری کسب کند و بعد از یک ماه اکران با استقبال محدود مخاطبان مواجه شد. اکنون این فیلم که موفق نشد در سالنهای سینما جایگاه مناسبی اشکار کند، راهی اکران آنلاین شده تا احتمالا در فضای دیجیتال فرصتی برای دیده شدن بیابد.
اکران ضعیف فیلم «بازی را بکش» در گیشه سینماهای ایران، بار دیگر سوالهای جدی درمورد شکاف بین کیفیت آثار و نظام توزیع و اکران در سینمای ایران را به بین کشیده است. این فیلم نه تنها موفق نشد به فروش قابلتوجهی دست اشکار کند، بلکه حتی از وجود گسترده در سالنهای سینما نیز محروم ماند. حال، با انتقال این تاثییر به اکران آنلاین، این سوال نقل میشود که آیا نظام اکران ایران بهصورت سیستماتیک فیلمهای جدا گانه و اجتماعی را حذف میکند؟
انتقال این فیلم به اکران آنلاین نیز خود حکایتی دیگر دارد. آیا اکران دیجیتال میتواند جانشین مناسبی برای سالنهای سینما باشد؟ یا این که این پلتفرمها نیز بهعلت وابستگی به اندوختهگذاران خاص و الگوریتمهای مبتنی بر جذب مخاطب زیاد، به سرنوشتی شبیه دچار خواهد شد؟
در همین جهت محمد ابراهیم عزیزی -کارگردان فیلم «بازی را بکش»- در او مباحثه با ایسنا، به بازدید دلایل این استقبال کمرنگ میپردازد و از چالشهای اکران فیلمهای جدا گانه و اجتماعی در سینماهای ایران سخن میگوید.
او این چنین به سیاستهای پلتفرمهای آنلاین و تأثیر آن بر سرنوشت آثار سینمایی اشاره و از سختیهایی میگوید که فیلمسازان برای نمایش آثار خود در بسترهای گوناگون با آن روبه رو می باشند.
وی در ابتدا با گله های از حالت سانسها در سینماها او گفت:درمورد سینمای اجتماعی و تقسیم سانس و تعداد سالنهایی که در اختیار یک فیلم قرار میگیرد پیش از من هزاران نفر دیگر اعتراض کردند که اتفاقا سینماگران بزرگی می باشند و از من هم زیاد تر کار کردهاند ولی باز میبینیم که مجدد روال اکران بر همان منوال قبل است و تحول نداشته است. هنگامی به فیلم شما در سینماهای گوناگون ساعت ۱۱ صبح سانس اکران خواهند داد، دیگر حرفی برای گفتن وجود ندارد. برخورد و روبه رو با برخی فیلمها به شکلی است که هر فردی با قدری تامل در آن شوک میشود. واقعا چه فردی ۱۱صبح به سینما میرود؟
چه فردی ۱۱ صبح به سینما میرود؟
این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا زیاد تر سانسهایی که در اختیار فیلم ما قرار گرفته است ساعت ۱۱ صبح یا ۲۳ شب می بود، دقیقا خنثیترین سانسها به فیلم «بازی را بکش» تعلق اشکار کرد. مدلی که به فیلم ما اکران دادند زیاد تر همانند یک اکران خصوصی است تا عمومی، هرچند اکران خصوصی هم در این ساعتها گرفته نمیشود، به نظرم برای فیلمهایی که در ساعتهای خنثی به نمایش در میآیند باید یک کلمه تازه به کار برد برای مثال بگوئیم شبه اکران. حتی فیلمهای هنر و توانایی هم به این صورت اکران نمیشود.
عزیزی در رابطه تصمیم زودهنگام برای اکران آنلاین فیلم «بازی را بکش» گفت: در رابطه یک فیلم دو اتفاق همیشه باید رقم بخورد؛ تشکیل و توزیع. در امر تشکیل من به گفتن یک کارگردان میتوانم نظراتم را اعمال کنم تا یک فیلم مشابه با آنچه در ذهن دارم را به نمایش در بیاورم اما در حوزه توزیع این تهیهکننده است که باید تصمیم بگیرد فیلم به چه صورتی اکران شود و قطعا مصطفی کیایی دلایل منطقی برای خودش داشته که فیلم را در کمتر از یک ماه از اکران سینمایی به اکران آنلاین برده است.
وی ابراز کرد: یقیناً من چند روز قبل از این که فیلم به اکران آنلاین برود در جریان این نوشته قرار گرفتم، همان روز هم معلوم می بود که چرا این تصمیم گرفته شده بالاخره در اکران سینمایی اتفاق خوبی برای این فیلم نیافتاده می بود و احتمالا در اکران آنلاین اتفاق بهتری میافتاد و به نظرم برای همین نوشته سریعا تصمیم بر اکران آنلاین گرفته شد. بالاخره یک فیلمساز دوست دارد فیلمش دیده شود و هنگامی بعد از سه هفته از اکران فیلمش به کف فروش هم نمیرسد به هرحال ناچار است برای نجات فیلمش، اقداماتی بکند.
این کارگردان فیلم اولی در رابطه این که چرا در حوزه اکران عمومی و تبلیغات از ورزشکاران منفعت گیری نشد و وجود فعالی نداشتند، تصریح کرد: ما هم همچون تعداد بسیاری از فیلمهای دیگر دوست داشتیم اکرانهای مردمی به اختصاصی با وجود چهرههای ورزشی داشته باشیم، اما در رابطه اکران فیلم ما به علت نوشته تبانی در فوتبال زیادها نپذیرفتن که در این اکرانها وجود داشته باشند و میتوان او گفت برخوردی محافظهکارانه با فیلم ما شد و حتی برخی ترجیح دادن اصلا راجع به فیلم ما سخن نزنند و واکنشی نداشته باشند.
عزیزی با گفتن این که افراد مقداری می باشند که دغدغههای اجتماعی داشته باشند، خاطرنشان کرد: احتمالا کمتر فردی باشد که به سراغ موضوعاتی همچون تبانی در فوتبال برود و من برای دغدغه اجتماعی خودم و همسرم این نوشته را پیگیری کردیم، نمیخواهم اغراق کنم که ما در فیلممان رازهای نهان از یک اتفاق را بیرون کشیدیم بعد چرا در اکران موفق نبودیم، بلکه معتقدم فیلم ما یک فیلم اجتماعی خوب می بود و جدای از نوشته جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی، زیاد از کارشناسان حوزه سینما از فیلم ما به نیکی یاد کردند و همین امر مشخص می کند ما در انتخاب سوژه ضعیف عمل نکردیم اما در چرخه اکران برخورد خوبی با ما نشد.
وی در رابطه این که با این توانایی تلخ در اکران بازهم به سراغ فیلم اجتماعی میرود یا خیر، یادآور شد: من از نوشته فیلم «بازی را بکش» عبور کردم و اصولا از ماندن در یک نوشته هراس دارم، همه تلاشم را میکنم که واقعا یک فیلم اجتماعی دیگر بسازم، ولی واقعا یک جایی مسیر به طوری برای تو چیده میشود که احتمالا ناچار شوید به سراغ کمدی ساختن بروید. یقیناً کمدی زیاد خوبم هم میتوان ساخت و امیدوارم این اتفاق برای من هم بیافتد و یک کمدی زیاد خوب همچون «مهمان مامان»، «اجارهنشینها» یا «دایره زنگی» بسازم.
کارگردان «بازی را بکش» در خصوص کار جدیدش هم توضیحاتی اراعه داد و او گفت: اکنون به همراه همسرم خانم شیرمرد بر روی چندتا مطرح و فیلمنامه در حال کار کردن هستیم ولی تا این مدت روی هیچ کدام به قطعیت نرسیدیم و در حال چکش کاری هستیم و باید ببینیم کدام سوژه ما را به سمت خودش میکشد. در رابطه فوتبال هم ما یک حس دغدغهمندی داشتیم و به سمت دستهای پشت پرده فوتبال رفتیم و تلاش داشتیم به مسئولین گوش زد کنیم که چه اتفاقاتی در این فوتبال در حال رقم خوردن است، چون در سرزمین ما بعد از این که یک نوشته به یک چالش و بحران بزرگ تبدیل میشود تازه مسئولین یادشان میافتد به سراغ حل مساله بروند، در حالی که در همین نوشته تبانی ما با یک فیلم زیاد از صدمهها را گفتن کردیم و اگر واقعا فردی در حوزه ورزش دغدغهمند می بود به سراغ این فیلم میرفت.
مسئولین ورزش بدانند که هنگامی بحران در حوزه فوتبال اتفاق افتاد دیگر نمی توانند یقه فرهنگ و هنر به اختصاصی سینما را بگیرند چون ما دین خود را به این حوزه ادا کردیم، اکنون این که مسئولین ورزشی دوست دارند این صدمهها را جدی بگیرند به خودشان مربوط است
عزیزی اصرار کرد: متاسفانه در همین حوزه فوتبال بعدا که بحران به وجود آمد همه را به سمت فیلم ما سوق خواهند داد، اما مسئولین ورزش بدانند که هنگامی بحران در حوزه فوتبال اتفاق افتاد دیگر نمی توانند یقه فرهنگ و هنر به اختصاصی سینما را بگیرند چون ما دین خود را به این حوزه ادا کردیم، اکنون این که مسئولین ورزشی دوست دارند این صدمهها را جدی بگیرند به خودشان مربوط است اما آیندهای که پیش رو فوتبال است مشخص می کند که هر روز که میگذرد فجایعی جدیدی در حال رخ دادن است.
وی در رابطه با حوزه تبلیغات هم اظهار کرد: در حوزه تبلیغات این روزها دو بستر فضای مجازی و ماهواره وجود دارد که در قسمت فضای مجازی در برنامههای گوناگون پولهای بسیاری در حال رد و بدل شدن است یا اگر قرار باشد شما هزینه کمتری پرداخت کنید حتما برای آن صفحه مجازی باید آوردهای داشته باشید، بعد نقش پشتیبانیگری در حوزه تبلیغات در این قسمت نداریم، در رابطه ماهواره هم که تبلیغات با قیمتهای دلاری پخش میشود و اصلا صرف نمیکند شما این هزینه را پرداخت کنید.
این کارگردان از اصحاب رسانه خواست کرد تا در روبه رو با فیلمهایی همچون «بازی را بکش» نقش پشتیبانیگری خود را داشته باشند و حتی یک اتاق فکری راه اندازی دهند یا یک جریان رسانهای اثرگذاری را به راه بیاندازند تا حق این چنین فیلمهایی ضایع نشود.
عزیزی در رابطه تماشای فیلمش با چندین دوست نزدیکش خاطرهای تعریف کرد و او گفت: من و همسرم با همراه چندتن از دوستان صمیمیمان تصمیم گرفتیم فیلم «بازی را بکش» را در سینما ببینیم، یک سینما را انتخاب و فیلم را تماشا کردیم، چند روز سپس برخی از دوستانی که به ما لطف داشتند تصمیم گرفتند در قالب یک گروه چهل نفره با من و همسرم قرار بگذارند و فیلم را در یکی از سینماها تماشا کنیم. یکی از دوستان بانی شده می بود که ۴۰بلیط از یک سانس را تهیه کند تا همه انها به تماشای فیلم بنشینیم، زیاد دلنشین است که دوستمان به همان سینمایی که ما هفته پیش در آن فیلم را دیده بودیم مراجعه کرده می بود تا بلیط تهیه کند ولی اصلا فیلم ما در جدول اکرانش نبوده است و هنگامی بنده با سینمادار تماس گرفتم و گفتم که من این فیلم را هفته پیش در سینما شما دیدم ابراز بیخبری کرد. اینجا دقیقا همان غصه ما از حالت اکران است.
نزدیکانم هم نتوانستند این فیلم را ببینند
او همین طور گفت: فیلمی که ما ساختیم مربوط به شهر محل تولد بنده مازندران است، جایی که فوتبال در آن رونق بسیاری دارد، اما زیاد دلنشین است که مکرر با من تماس گرفته شد که میخواهیم این فیلم را ببینیم اما در مازندران حتی یک سانس هم وجود ندارد. یعنی حتی یک سانس وجود نداشت که پسرخالههام و آشنایان خودم فیلم را ببینند.
این کارگردان در آخر با اشاره به یکی از برنامههای نقد سینمایی در رابطه فیلم «بازی را بکش» او گفت: در یکی از برنامههای نقد سینما مسعود فراستی از فیلم «بازی را بکش» تعریف کرده می بود ولی ایشان هم به این نوشته نقد داشت که چرا یک این چنین فیلمی با این سطح از دغدغهمندی باید به این شکل اکران شود.
دسته بندی مطالب