توانایی آموزی؛ کلید پیروزی در بازار کار آینده_صبح سریع
به گزارش صبح سریع
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم, در دنیای در حال تحول امروز، تواناییآموزی به گفتن با اهمیت ترین مزیت رقابتی در بازار کار آینده شناخته میشود. کارشناسان حوزه اقتصاد و آموزش اعتقاد دارند که با پیشرفت فناوری، دگرگونی ساختار مشاغل و ظهور هوش مصنوعی، تنها افرادی که تواناییهای تخصصی و بهروز دارند، در بازار کار باقی خواهند ماند.
بر پایه گزارش تازه سازمان بینالمللی کار (ILO)، تا سال ۲۰۳۰بیش از یک میلیارد نفر نیاز به بازآموزی یا ترقی تواناییهای خود خواهند داشت. این نوشته بهاختصاصی در کشورهایی همانند ایران که با چالشهایی چون نرخ بالای بیکاری جوانان و تحول ساختار اقتصاد روبرو می باشند، از اهمیت اختصاصیای برخوردار است.
*لزوم عبور از مدرکگرایی به تواناییگرایی
در حالی که نظام آموزشی سنتی هم چنان بر مدارک دانشگاهی پافشاری دارد، بازار کار به سمت جذب نیروهایی با توانمندیهای عملی، تواناییهای حل قضیه، تفکر خلاق و تسلط بر فناوریهای نوین گرایش اشکار کرده است. کارشناسان می گویند تعداد بسیاری از فارغالتحصیلان ما فاقد تواناییهای ملزوم برای ورود مستقیم به بازار کار می باشند. ما زیاد تر به جستوجو افرادی هستیم که بتوانند بلافاصله پروژهای را مدیریت یا قضیهای را حل کنند، نه فقط افرادی که فقطً مدرک دارند.
چندی قبل غلامحسین محمدی؛ رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به اهمیت آموزش های مهارتی او گفت: تا سال ۲۰۲۷حدود ۴۴ درصد ازمهارت های کلیدی نیروی کارتغییر خواهند کرد و ۶ نفر از هر ۱۰ کارگربه آموزش توانایی های تازه نیاز دارند. این چنین ۴۰ درصد از توانایی های جاری تا ۲۰۳۰منسوخ و نیازمند به روز رسانی خواهند شد.
محمدی با اشاره به این که از هر ۱۰کارگر نزدیک به ۶ نفر تا قبل از سال۲۰۲۷ به افزایش توانایی و آموزش نیاز دارند در ادامه گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از توانایی های جاری کارگران تا ۲۰۳۰ منسوخ شده است یا نیاز به ابراز رسانی خواهند داشت.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای او گفت: در سال ۲۰۲۵ توانایی های برتر از نظر کارفرمایان شامل تفکر خلاق ؛ تفکر تحلیلی، تاب آوری،انعطاف پذیری،رهبری اجتماعی، هوش مصنوعی، یادگیری مادام العمر،انگیزه فردی،همدلی و سواد تکنولوژیک خواهند می بود.
وی اظهار داشت: ۴۰ درصد کارفرمایانی که تصمیم دارند کارکنان را به علت افت تطابق ها توانایی ها افت دهند و ۵۰ درصد برنامه دارند کارکنان را به نقش های رو به رشد منتقل کنند.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای فرمود:۸۵ درصد کارفرمایان برتری قرار دادن ترقی توانایی نیروی کار؛ ۷۰ درصد کارفرمایان استخدام کارکنان با توانایی های تازه، ۶۳ درصد شکاف مهارتی به گفتن مانعی بزرگ برای تحول کسب وکار و ۴۰ درصد از کارفرمایان افت نیروی کار به علت عدم تطابق توانایی ها دارند.
محمدی با اشاره به توانایی مشابه با دینامیک اشتغال افزود: در بازدید تناسب توانایی با دینامیک اشتغال در مطرح تکاپو زیاد تر بودن اراعه نسبت به تقاضا به مقدار ۳۹ درصد و از طرفی کارایی و سازگاری نیروی آموزش دیده توسط نهادهای آموزشی کمتر از حد متوسط به ترتیب ۴۲ و ۴۸ درصد بیانگر فقر مهارتی در سرزمین است.
*نقش نهادهای آموزشی و کارآفرینی
در سالهای تازه، نهادهایی همانند سازمان آموزش فنی و حرفهای سرزمین و این چنین استارتاپهای حوزه آموزش آنلاین نقش مهمی در گسترش تواناییهای شغلی ایفا کردهاند. پلتفرمهای آموزشی داخلی نیز با اراعه دورههای تخصصی در عرصههایی همانند برنامهنویسی، طراحی گرافیک، دیجیتال مارکتینگ و تواناییهای فنی، توانستهاند جایگاه اختصاصیای در بین جوانان اشکار کنند.
با دقت به روال اتوماسیون و دیجیتالی شدن فرآیندها، مشاغلی همانند تحلیلگر داده، گسترشدهنده نرمافزار، تکنسین انرژیهای نو، مدیر پروژههای فناورانه و متخصص امنیت سایبری از جمله مشاغل پرتقاضا در دهه آینده خواهند می بود. کسب این تواناییها نهتنها به افزایش درآمد فردی منجر میشود، بلکه توان تابآوری اقتصادی سرزمین را نیز تحکیم خواهد کرد.
در نهایت، آینده بازار کار به شکلی رقم خواهد خورد که دیگر نمیتوان تنها با تکیه بر مدرک تحصیلی، شغل مناسبی یافت. آموزش تواناییمحور، ترقی توانمندیهای فردی و انطباقپذیری با تغیرات فناوری، با اهمیت ترین عواملی می باشند که مسیر پیروزی شغلی را در سالهای پیش رو تعیین خواهند کرد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب