سامانه سیاست های فعال بازارکار وآغاز فعالیت تا آخر مرداد ماه_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با گسترش جمعیت جوان سرزمین و افزایش تقاضا برای اشتغال، رونق بازار کار به یکی از دغدغههای مهم سیاستگذاران و تصمیمگیران اقتصادی تبدیل شده است. با وجود ظرفیتهای بالای نیروی انسانی و منبع های طبیعی، نبوده است زیرساختهای ملزوم و ناهماهنگی بین قسمتهای گوناگون اراعه و تقاضای نیروی کار، چالشهایی جدی را در مسیر گسترش بازار اشتغال به وجود اورده است.
در این بین، زیرساختهای فنی، اطلاعاتی، قانونی و آموزشی از با اهمیت ترین عناصر برای رونق بازار کار به شمار میروال. سامانههای اطلاعات بازار کار بهگفتن قلب تپنده نظام اشتغال، نقش کلیدی در برنامهریزی، تطبیق زمانهای شغلی با تواناییهای حاضر، و تصمیمگیریهای راهبردی ایفا میکنند.
زیرساختهای حیاتی برای رونق بازار کار
زیرساختهای فناوری اطلاعات تشکیل بسترهای دیجیتال برای ثبت و پردازش دادههای مرتبط با کارجویان، کارفرمایان، مشاغل حاضر و نیازهای آتی بازار کار از جمله الزامات حیاتی است. گسترش شبکه ملی اشتغال، تشکیل پلتفرمهای کاریابی هوشمند و بهروزرسانی سامانههای دولتی همانند «سامانه ملی اشتغال و کسبوکار» مثالهایی از عمل های الزامی در این حوزه است.
آموزش و تواناییآموزی ؛فقدان تطابق بین تواناییهای نیروی کار و نیاز بازار، یکی از چالشهای مهم بازار کار سرزمین است. تجهیز مراکز فنیوحرفهای، بهروزرسانی محتوای آموزشی و همراستا شدن نظام آموزش با تحلیلهای سامانههای اطلاعات بازار کار، گامی مهم در افت بیکاری ساختاری خواهد می بود.
زیرساختهای قانونی و سیاستگذاری تدوین قوانین حمایتی برای کارآفرینی، اصلاح نظام بیمه و مالیات نیروی کار، و طراحی سیاستهای فعال بازار کار همچون یارانه دستمزد و مطرحهای کارورزی، از جمله اقداماتی است که باید بهصورت هماهنگ با سامانههای اطلاعاتی اجرایی شود.
شبکهسازی بین بخشی، همکاری بین دولت، قسمت خصوصی، نهادهای آموزشی و نهادهای مدنی باید بر پایه اطلاعات دقیق و همگام با تحلیلهای سامانههای بازار کار صورت گیرد تا تصمیمها هدفمندتر و اثربخشتر باشند.
نقش کلیدی سامانههای اطلاعات بازار کار در ساماندهی اشتغال
سامانههای اطلاعات بازار کار نقش پل ارتباطی بین کارفرمایان و کارجویان را ایفا میکنند. این سامانهها با جمعآوری اطلاعات مرتبط با نیازهای شغلی، تواناییهای مورد تقاضا، نرخ بیکاری، توزیع جغرافیایی زمانهای شغلی و مشخصات جمعیتی نیروی کار، بستر مناسبی برای تصمیمگیری هوشمند فراهم میکنند.
سامانههایی همچون,سامانه ملی رصد اشتغال،سامانه جامع کاریابی و هدایت شغلی، سامانه تواناییآموزی و تطبیق شغلی و حتی سامانه نیازسنجی مشاغل آیندهمحور از نگاه کارشناسان اقتصادی مهم است. چرا که نقش فعالی در تحلیل حالت بازار کار و اراعه گزارشهای موثر به دستگاههای اجرایی دارند. این اطلاعات به دولت پشتیبانی میکند تا سیاستهای حمایتی را بهدرستی طراحی و اجرا کند و به کارجویان نیز این امکان را میدهد تا زمانهای شغلی مناسب خود را راحتتر بیابند.
سید مالک حسینی, معاون اشتغال وزارت کاربا اشاره به این که طی چند سال تازه، چالشهای بزرگی از جمله جنگ، کرونا، تحریمها و تورم بالا، به بازار کار صدمه داخل کرده است، ضمن اصرار بر الزام همدلی، مدارا و اتخاذ سیاستهای حمایتی برای کارفرمایان و کارگران ، از نهایی شدن آییننامههای سامانههای سیاستهای فعال بازار کار و نظر بستههای حمایتی برای بنگاههای صدمهدیده خبر داد.
وی از اغاز تعامل با مرکز مبارزه با پولشویی و پیشرفت سامانه جامع بازار کار ایران (LMIS) خبر داد و اظهارکرد: این سامانه که در سیاستهای کلی اشتغال و قانون برنامه هفتم گسترش بر تشکیل آن اصرار شده، در صورت رسیدن به نقطه مطلوب، امکان برسی همه شمار و آنلاین حالت نیروی کار را فراهم خواهد کرد.
حسینی با گفتن اینکه آمارهای جاری مرکز آمار بر پایه مدلهای مثالگیری است، افزود: با رساندن سامانه جامع بازار کار به نقطه مطلوب در طول برنامه هفتم، میتوانیم به برسی همه شمار نیروی کار دست یابیم.
وی با اشاره به همکاری خوب با بانک مرکزی در این عرصه، چالش مهم را مسائل زیرساختی و الزامات امنیتی دانست و او گفت: این سامانه اطلاعات بالغ بر ۶۵میلیون نفر از افراد ۱۵ سال به بالا را در خود جای داده که برخی از این اطلاعات ناقص است؛ به گفتن مثال، دانشگاه آزاد اسلامی تا این مدت همکاری ملزوم را برای اراعه دادههای مورد نیاز انجام نداده است، در حالی که اطلاعات تحصیلی و تواناییهای افراد از مراجع رسمی همانند فنی و حرفهای که به طور کامل متصل می باشند، در دسترس است. این کار به تطابق زمانهای شغلی با تقاضای حاضر پشتیبانی شایانی میکند.
معاون گسترش کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اصرار کرد: برای فعالسازی سمت تقاضا و اراعه و تشکیل بازار کار ، باید بتوانیم این سامانه را به نقطه مطلوب برسانیم.
حسینی در خصوص نقش بانک مرکزی در این سامانه گفت: بانک مرکزی از سامانه جامع بازار کار به گفتن یکی از مراجع مهم در اعتبارسنجی و صحتسنجی دادهها در شبکه بانکی منفعت گیری خواهد کرد. اکنون سخن بگوییدهایی برای پایلوت کردن این سامانه در دو یا سه بانک صورت گرفته است.
وی به محدودیتهای دسترسی به سامانهها در ایام تازه به علت مسائل پدافندی اشاره کرد و افزود: با از بین بردن مشکلات فنی و نرمافزاری انتقال دادهها با بانک مرکزی، دسترسی و استعلام آخرین حالت نیروی کار مقدور خواهد شد و جزئیات فنی آن به زودی خبررسانی خواهد شد.
تشکیل سامانه شفاف برای متقاضیان خوداشتغالی و سیاستهای فعال بازار کار
حسینی این چنین از راهاندازی سامانهای خبر داد که متقاضیان خوداشتغالی میتوانند به آن دسترسی داشته باشند و بر پایه اطلاعات حاضر در آن، تصمیمگیری کنند.
وی با اصرار بر افزایش شفافیت حداکثری، او گفت: این سامانه در فاز اول، اطلاعات مربوط به دستگاههای حمایتی را بارگذاری کرده است. در فاز دوم، ۸۵۱هزار زمان شغلی نیز به طور یک داشبورد در اختیار متقاضیان قرار میگیرد تا هر فردی بتواند ببیند در شهر یا روستای خود چه زمان شغلی وجود دارد.
معاون گسترش کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در ادامه به تشریح سیاستهای فعال بازار کار پرداخت و او گفت: این سیاستها به کارجو پشتیبانی میکند تواناییهایی را کسب کند که به سود بازار کار باشد؛ یکی از این سیاستها، مشوقهای بیمهای است؛ به این صورت که دولت به کارفرمایانی که افراد تازه استخدام میکنند، یک سری مشوقهای بیمهای میدهد.
او گفت: برای مثال، اگر کارفرمایی فارغالتحصیل دانشگاه استخدام کند، دولت سهمی از بیمه کارفرمایی او را برای یک سال میدهد. این نوشته علتمیشود که کارفرما انگیزه اشکار کند نیروهای تازه را استخدام کند و هزینههای نیروی کار او افت اشکار کند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص سامانههای دستمزد، او گفت: آییننامههای وابسته نهایی شده است. تلاش میکنیم حداکثر تا آخر مرداد ماه، فعالیت و بخشنامههای وابسته اغاز شود تا امکان ثبت خواست فراهم شود.
به گزارش تسنیم,برای دستیابی به بازار کاری پویا، متعادل و جوابگو به نیازهای امروز و آینده، گسترش زیرساختها باید همزمان در سه سطح فناوری، مهارتی و نهادی پیگیری شود. سامانههای اطلاعات بازار کار با شفافسازی حالت واقعی بازار، کلید حل تعداد بسیاری از معضلات اشتغال می باشند. اگر این سامانهها با سیاستگذاری دقیق، آموزش تواناییمحور، و حمایتهوشمند از کارآفرینی همراه شوند، میتوان امیدوار می بود که بازار کار سرزمین به سمت پایداری، منفعتوری و عدل حرکت کند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع