سریال تهران با جزییات دعوا به تأسیسات هستهای ایران/ موساد ۵ سال قبل این سریال راساخت_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
این سریال، اگرچه انگارً در ژانر جاسوسی و اضطراب ساخته شده می بود، اما با گذشت زمان و تطبیق آن با رخدادهای واقعی، به گفتن یک سند غیررسمی و نمایشی از عملیات نفوذ و جنگ شناختی رژیم صهیونیستی علیه ایران نقل شد.
داستان «تهران» حول محور نفوذ یک جاسوس حرفهای اسرائیلی است که با پشتیبانی عوامل داخلی و پادوهای محلی، موفق میشود سیستمهای پدافندی ایران را از کار بیندازد.
این نفوذ عرصه را برای دعوا هوائی جنگندههای اسرائیلی به تأسیسات هستهای ایران فراهم میکند. دلنشین آنکه این تصویرسازی پیشبینیکننده و دقیق، پنج سال پیش از آنکه مواردی شبیه در دنیای واقعی رخ دهد، پخش شده می بود.
ساخت سریال برعهده یک عامل موساد
ساخت سریال «تهران» برعهده موشه زوندر، از مدیران اسبق موساد و شینبث می بود. زوندر پیش از این در ساخت سریال «فوضی» و فیلم «مأمور مخفی» نقش داشت؛ آثاری که همه انها محوریت نفوذ جاسوسان اسرائیلی در مناطق حساس و نقاط بحرانی غرب آسیا را داشتند. مسئله مهم این است که این چنین پروژههایی تنها سرگرمی نیستند، بلکه حامل مطلبهای استراتژیک و آموزنده برای سرویسهای اطلاعاتی و سیاستگذاران این رژیم به شمار میروال.
فصل دوم سریال که در می۲۰۲۲ پخش شد، به عمق عملیات نفوذ پرداخته و داستان ترور یک فرمانده سپاه پاسداران را با منفعت گیری از انفجار موبایل به عکس کشید. در این فصل، نفوذ اسرائیل به پشتیبانی عوامل داخلی نزدیک به فرمانده، از جمله وجود رواندرمانگر در کنار خانواده وی، به نمایش درآمد. این موضوعات شباهتهای نزدیکی با عملیات واقعی اسرائیل اشکار کرد.
برخلاف کلیشههای رایج غربی که مأموران اطلاعاتی ایران را دستوپا چلفتی و بی فایده نشان خواهند داد، در «تهران» این مأموران باهوش، چابک و کارآمد به عکس کشیده شدهاند. مأمور مهم ایرانی یعنی فراز کمالی نهتنها همتراز جاسوس اسرائیلی است، بلکه با عملیات تلهگذاری اطلاعاتی، دشمن را غافلگیر کرده و حتی علتانهدام هواپیمای جنگنده اسرائیلی میشود. این عکس نسبتاً واقعی، برخلاف دیگر فیلمهای ضدایرانی، مطلب مهمی برای مخاطب غربی و اسرائیلی دارد؛ این که دستگاههای اطلاعاتی ایران به هیچگفتن سادهانگار نیستند.
این سریال، جزئیات دقیق عملیاتهای جاسوسی و نفوذ را همانند یک استوریبورد عملیاتی به نمایش گذاشت؛ کاری که طبق معمولً از سوی سرویسهای اطلاعاتی برای آموزش و برنامهریزی بهکار میرود. این دست آثار مشخص می کند که غرب از سینما و سریال به گفتن ابزارهای استراتژیک برای تصویرسازی ذهنی و برنامهریزی آینده منفعت گیری میکند. مثالهای متعدد فرد دیگر هم وجود دارد: از پیشبینی حملات ۱۱ سپتامبر در فیلمها گرفته تا همانندسازی مذاکرات هستهای در سریال «۲۴»، و پیشنمایش اغتشاشات منطقهای در آثار جشنوارههای کن و ونیز.
نگاهی به آینده
فصل سوم سریال «تهران» در دست تشکیل است و پیشبینی میشود با وجود نقدها، باز هم دربردارنده نکات مهمی برای تحلیلگران امنیتی و فرهنگی باشد. این سریالها که احتمالا از نگاه برخی تنها سرگرمی باشند، در واقع گوشههایی از میدان جنگ شناختی و جنگ نرم را به نمایش میگذارند. در دنیای معاصر، بیتوجهی به این دست تولیدات هنری و رسانهای، به معنی نادیده گرفتن بخشی از نقشه راه دشمن است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع