پویایی قسمت تعاون به پشتیبانی ابزارهای نوین مالی_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم, قسمت تعاون به گفتن یکی از سه قسمت رسمی اقتصاد سرزمین (دولتی، خصوصی و تعاون) سهم مهمی در قانون اساسی دارد، اما در عمل با چالشهایی در مسیر ایفای نقش پیشبینیشده روبه رو بوده است. همزمان، بنگاههای تعاونی – بهاختصاصی تعاونیهای تولیدی و تأمینی – از مشکل نقدینگی، دسترسی دشوار به تسهیلات بانکی، و طویل شدن دوره وصول مطالبات رنج میبرند. در این چنین شرایطی، ابزار فاکتورینگ میتواند بهگفتن گزینهای نوین و کارآمد برای فراهم نقدینگی، افت وابستگی به تسهیلات بانکی و تسریع زنجیره تشکیل نقل شود.
آمار منتشرشده مشخص می کند که تحقق سهم موردنظر قسمت تعاون در اقتصاد سرزمین فاصله قابلتوجهی با اهداف دارد:مطابق گزارش ها سهم قسمت تعاون از اقتصاد سرزمین «کمتر از ۷ درصد» اظهار شده است.برخی از گزارش ها هم حکایت از سهم ۵درصدی تعاون دارد. مطابق اظهار رئیس اتاق تعاون ایران، مقصدگذاری سهم ۲۵ درصدی برای قسمت تعاون وجود داشته است، اما تحقق آن تا این مدت به دست نیامده است.از نظر اشتغال نیز، بخشی از گزارشها حاکی از آن است که تعاونیها «بیشتر از ۲ میلیون نفر» اشتغالزایی مستقیم کردهاند.در یک استان، گزارش شده که تعاونیهای استان تهران در یک بازه وقتی نزدیک به ۹۵۰۰فرصت شغلی تشکیل کردهاند.این آمارها مشخص می کند که باوجود پتانسیلهای حاضر، قسمت تعاون از نظر سهم اقتصادی، تا این مدت در سطحی پایین نسبت به مقصدهای تعیینشده قرار دارد.
فاکتورینگ چیست و چرا برای تعاون مهم است؟
فاکتورینگ به فرآیندی اطلاق میشود که طی آن بنگاه اقتصادی (برای مثالً یک تعاونی) قسمت یا کل مطالبات خود از خریداران را به یک نهاد مالی (شرکت فاکتورینگ) واگذار میکند و در روبه رو، قسمت عمدهای از مبلغ فاکتور بهصورت نقدی دریافت میکند. مزایای کلیدی این ابزار عبارتاند از, بهبود جریان نقدینگی و افت دوره وصول مطالبات،افت وابستگی به تسهیلات بانکی زمانبر و پرهزینه،امکان تجمیع فاکتورها و بهبود مقیاس عملیاتی (به اختصاصی در تعاونیها)،مدیریت بهتر ریسک اعتباری از طریق نهاد واسطه مالی وتسریع در تکمیل زنجیره فراهم؛ به اختصاصی حلقههای میانی همانند فراهم مواد اولیه، حملونقل، توزیع است.
در سطح بینالمللی، فاکتورینگ نه تنها ابزار فراهم مالی مختصرزمان بلکه بهگفتن سازوکاری برای بهبود شفافیت جریان نقدی، افت ریسک نکول و تسهیل زنجیره فراهم نقل است.
به این علت گزارش, با دقت به ساختار شبکهایِ تعاونیها – یعنی وجود ربط چندسطحی بین اعضا، تجمیع خدمات فراهم نیاز، تشکیل مشترک و توزیع – امکان اجرای مدلهای فاکتورینگ گروهی یا خوشهای وجود دارد. بهگفتن مثال؛تعاونیهای فراهم نیاز تولیدکنندگان میتوانند اسناد فروش اعضا را تجمیع کرده و سپس مطالبات را به شرکت فاکتورینگ واگذار کنند.
اتحادیههای تخصصی میتوانند با همکاری بانکهایی همانند بانک گسترش تعاون و نهادهای مالی غیربانکی، شرکت فاکتورینگ اختصاصی برای زنجیره فراهم خود تشکیل کنند.در این مدلها، به واسطه وجود اعضای شناختهشده و شبکههای داخلی، ریسک نکول افت یافته و شرایط برای دریافت نقدینگی سریع تر فراهم میآید.
به گزارش تسنیم, اجرای موفق فاکتورینگ در قسمت تعاون میتواند نتایجی همانند تداوم تشکیل, افزایش شدت اراعه کالا, شفافیت زیاد تر, افت هزینه مالی و اشتغالزایی و عدل اقتصادی را به همراه داشته باشد.
تداوم تشکیل، با تزریق نقدینگی به حلقههای میانی زنجیره همانند فراهم مواد اولیه و حملونقل، توقف خطوط تشکیل افت مییابد.افزایش شدت اراعه کالا، نقدینگی سریع علتمیشود بنگاهها سریع تر محصولات را تشکیل و اراعه کنند.شفافیت زیاد تر، فاکتورینگ مبتنی بر اسناد واقعی فروش است که امکان نظارت بهتر بر جریان مالی، افت فساد و ارتقاء کارایی را فراهم میکند.افت هزینه مالی، تعاونیها امکان پذیر بهجای تسهیلات بانکی پرهزینه، از فاکتورینگ منفعتمند شوند که هزینه و زمان کمتری دارد.اشتغالزایی و عدل اقتصادی،با فعال شدن زیاد تر تعاونیها، ظرفیت اشتغالزایی و نقش تعاون در افت تمرکز اقتصادی و ارتقاء عدل اجتماعی تحکیم میشود.
به گزارش تسنیم, با وجود این ظرفیت، موانعی نیز وجود دارند که باید مورد نظر قرار گیرند.نهادها و زیرساختهای ملزوم برای فاکتورینگ در قسمت تعاون تا این مدت بهصورت گسترده فعال نیستند.فرهنگ همکاری حرفهای در برخی تعاونیها ضعیف است؛ مدیریت منبع های، حسابداری، وصول مطالبات نیازمند بهبود است.فقدان اطلاعات دقیق و تفکیکشده از کارکرد مالی تعاونیها، دقیقترین سنجش را دشوار میسازد.برخی مقررات و فرآیندهای بانکی و مالیاتی امکان پذیر مانع منفعتگیری سریع از ابزارهای نوین مالی شوند.در نهایت، همان گونه که سهم واقعی تعاون کمتر از مقصد است، امکان پذیر برخی تعاونیها شرایط ملزوم (همانند ساختار مالی شفاف یا بازاری ثابت) برای ورود به فاکتورینگ را نداشته باشند.
به گزارش تسنیم, برای آنکه فاکتورینگ بهگفتن یک ابزار موثر در قسمت تعاون ایران به کار گرفته شود، پیشنهاداتی همانند تدوین و ابلاغ دستورالعمل ملی فاکتورینگ تعاونیها با همکاری وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی, تسهیل تشکیل شرکتهای فاکتورینگ اختصاصی تعاونیها با همکاری نهادهای مالی و بانکها؛ آموزش و ترقی توان مدیریتی و حسابداری در تعاونیها؛ بهاختصاصی در عرصه مدیریت مطالبات و نقدینگی، بهبود زیرساخت اطلاعاتی و گزارشدهی تعاونیها جهت رصد کارکرد و نظارت بهتر، تبلیغ و ترویج ابزار فاکتورینگ بین تعاونیها با اراعه تواناییهای موفق داخلی و بینالمللی و برتریدهی به تعاونیها در قسمتهای تولیدی و تأمینی که دارای ارتباطات شبکهای قوی و شناختهشده می باشند در دستور کار است.
به گزارش تسنیم, قسمت تعاون ایران، با وجود ظرفیتهای زیاد در اشتغالزایی، عدل اقتصادی و تشکیل، هم چنان سهم واقعیای کمتر از مقصدهای سیاستی دارد. منفعت گیری از ابزار نوینی همانند فاکتورینگ میتواند یک نقطه عطف در توانمندسازی این قسمت باشد؛ ابزاری که میتواند نقدینگی را به شدت داخل زنجیره تشکیل کند، وابستگی به تسهیلات بانکی را افت دهد و شفافیت مالی را ارتقا دهد. شرط پیروزی آن، همراهی دولت، نهادهای مالی، افت مانع ها و ترقی توان مدیریتی تعاونیها است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع