درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری؛ فیلترینگ شبکههای اجتماعی هیچ کاربردی ندارد/ ویدئو_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
در برنامه اسکار مهران مدیری که در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است برای هر شرکت کننده که کمترین امتیاز را کسب کرده باشد به گفتن جریمه، در نظر گرفتهاند که یک مسئولیت اجتماعی انجام دهد برای مثال آن هنرمند که در یک تکه کمتر از بقیه امتیاز پیدا کرده است باید به سرای سالمندان رفته و با هدیه بردن آنها را خوشحال کند.
در برخی قسمتها از هنرمندی خواست میشود که در صفحه اجتماعی که دارد و به صراحت هم حرف های میشود برای مثال برای ۳ ماه در صفحه اینستاگرامی که دارید هفتهای یک کتاب را به مخاطبانت معارفه کنید، هنرمند هم با کمال میل حاضر به انجام این چنین فعالیتی در قالب یک «مسئولیت اجتماعی» است.
مسئله دلنشین دقت این است که در سرزمین ما شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر است ولی برای انجام یک مسئولیت اجتماعی از آن پشتیبانی گرفته میشود! قطعا یک جای کار میلنگد.
حقیقت این است که علی رغم فیلنرینگ جمعیت زیاد بسیاری از این شبکه اجتماعی منفعت گیری میکنند و هم مردم و هم فیلترکنندگان به این مسئله واقف می باشند. آمار منفعت گیری ایرانیان از شبکههای اجتماعی هم که حاضر است. علاوه بر این شبکه اجتماعی اینستاگرام در سرزمین ما یک کاربرد چند منظوره اشکار کرده است که احتمالا در تعداد بسیاری از کشورهای دیگر اصلا به این گونه نباشد.
اینستاگرام در ایران هم شبکه اجتماعی است که افراد در آن عکسها و خاطرات و اتفاقات روزمره را به اشتراک میگذارند و هم برای تعداد بسیاری یک درگاه اقتصادی و کسب درآمد است، حتی کارکرد رسانهای هم دارد و به همین علت تعداد بسیاری از خبرگزاریها، سایتها، سازمانها، نهادها و … جهت خبر رسانی به مخاطب از صفحه اینستاگرام خود منفعت میبرند و هم یک پلتفرم آموزشی برای تعداد بسیاری رشتههای شغلی و فنون محتلف است.
حال با دقت به این همه کارکرد چرا اینستاگرام فیلتر است؟ واقعا این فیلتر کردن هیچ دستاوردی داشته است؟ ب زرگترین خروجی این فیلترینگ این مسئله است که مردم به هر شکلی شده و از هر طریقی فیلترینگ را دور میزنند و در ایسنتاگرام فعالیت خود را ادامه دادهاند.
از طرف دیگر یک بازار مبسوط هم برای برخی افراد بوجود آمده است که کاسبان فیلترینگ می باشند و با فروختن فیلترشکن برای خود به نان و نوایی رسیدهاند.
تلگرام و واتساپ هم به همین گونه است، آنها هم فیلتر می باشند ولی جمعیت زیاد بسیاری در سرزمین از ان منفعت گیری میکنند، حتی روزنامه کیهان، صداوسیما، خبرگزاریهای رسمی سرزمین و … هم کانالشان در تلگرام فعال است.
چند روز قبل مجتبی کشوری (مدیرکل اتاق حالت معاونت فضای مجازی) آمار بازدید برنامههای تلویزیون در فضای مجازی آماری اظهار کرد و او گفت: «در تلگرام ۱۷۳ میلیون بازدید، در اینستاگرام ۱.۱ میلیارد بازدید، در ایتا ۸۵.۵ میلیون بازدید و در روبیکا ۱۳۹ میلیون بازدید به ثبت رسیده است.»
حتی مدیران هم برای اشاره به تاثیرگذاری برنامههای تلویزیون از این آمارهای شبکههای اجتماعی فیلتر شده منفعت میبرند.
حال سوال مهم این است کارکرد این فیلترکردن چیست؟ هنگامی هم میدانیم به اسم فیلتر است ولی در حقیقت همه دارند از آن منفعت گیری میکنند، این چه استراتژی است؟ برای مردمی که انواع مشکلات اقتصادی و روحی وروانی دارند دارد این نصب، تهیه و خرید انواع فیلترشکن، این قطع و وصل کردن فیلترشکن غیر از سوهان کشیدن بر اعصاب و روانشان چه دستاورد فرد دیگر دارد؟
هنگامی میبینیم که در برنامه اسکار مهران مدیری برای انجام یک مسئولیت اجتماعی از شرکت کنندهها فعالیت در اینستاگرام را خواست میکند به این علت است که او میداند برای تاثییر گذار بودن آن عمل مثبت در راستای یک مسئولیت اجتماعی باید از این پلتفرم منفعت گیری کند، حال مدیران و مسئولان وابسته نمی توانند از این عمل مهران مدیری درس بگیرند و آنها هم برای به بار نشستن تعداد بسیاری از آموزهها و راهکارهای اجتماعی از این شبکه اجتماعی منفعت ببرند؟
واقعا اگر درمورد این همه تناقض هر شخص حقیقی یا حقوقی توضیح قابل قبول و منطقی دارد، زیاد ملزوم است که خبر رسانی کند و ما را هم از این اقیانوس سوالهای بی جواب نجات دهد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع