سلامتی

راهکارهای تشکیل انگیزه در نوجوانانی با مشکلات تحصیلی؛ تنبیه یا پشتیبانی؟_صبح سریع

[ad_1]
به گزارش صبح سریع

نوجوانی دوره پیچیده ای از تغیرات جسمی، عاطفی و فکری است. این دوره زیاد تر با افت انگیزه تحصیلی برای تعداد بسیاری از نوجوانان همزمان است. در روبه رو با این چالش ها، والدین و معلمان زیاد تر خود را در دوراهی بین تنبیه و پشتیبانی می بینند.

بهترین راه برای تشویق نوجوانانی که مشکلات تحصیلی دارند چیست؟ این مقاله با اصرار بر رویکردهای مثبت و سازنده و علل بی فایده بودن تنبیه به بازدید روش های گوناگون برای تحکیم پیروزی این دانش آموزان بدون توسل به تنبیه های سخت می پردازد.

اگر برآنید که به نوجوان تان که مشکلات درسی دارد پشتیبانی کنید، لطفا از پیش بدانید که تنبیه و به اختصاصی خشونت امکان پذیر در مختصر زمان جوابگو باشد، اما در دراز زمان مشکلاتش را دو چندان می کند. به این علت صبور باشید و بکوشید در وهله اول، پیش از هر کار و تصمیمی : 

۱. علت مشکلات تحصیلی را اشکار کنید

قبل از او گفت و گو در رابطه راهبردهای تشکیل انگیزه در یک نوجوان، ملزوم است بدانیم چرا او از نظر تحصیلی با مشکل روبه رو است. در واقع، هر نوجوانی منحصر به فرد است و مانع ها تحصیلی آنها می تواند ریشه های متنوع و پیچیده ای داشته باشد. زیاد مهم است که قبل از اعمال یک روش خاص به کل حالت نگاه کنید.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب چالش  مهم تعداد بسیاری از نوجوانان است. سختی تحصیلی در همه جا وجود دارد و با انتظارات زیاد از سوی والدین، معلمان یا حتی خود نوجوان تشدید می شود. این سختی می تواند ناشی از میل به پیروزی، هراس از نومید کردن دیگران یا حتی حس رقابت با همکلاسی ها باشد.

به این موارد زیاد تر تکالیف مکرر، امتحانات و آزمون‌های منظم  اضافه خواهد شد که تبدیل تشدید استرس می شوند.

مشکلات یادگیری

اختلالات یادگیری، همانند نارساخوانی، دیسکلکولیا یا اختلال نقص دقت بیش فعالی (ADHD)، زیاد تر به نادرست فهمیدن می شوند یا به نادرست تشخیص داده می شوند. این مشکلات خاص که با تشخیص پزشک تایید می شوند، اگر جدی گرفته نشوند،می توانند تبدیل ناامیدی نوجوانان در مدرسه و خانه شوند.

به گفتن مثال، دانش آموزی که نارساخوانی دارد امکان پذیر زیاد آهسته بخواند و در فهمیدن متون پیچیده مشکل داشته باشد، در حالی که دانش آموزی که دیساکلکولیا دارد امکان پذیر در فهمیدن مفاهیم اولیه ریاضی مشکل داشته باشد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

علاوه بر این، نوجوانان مبتلا به ADHD امکان پذیر برای زمان طویل در تمرکز مشکل داشته باشند، که کسب دانش تازه را دشوار می کند. بکوشید زیر نظر متخصص علت دقیق را اشکار کنید.

عدم علاقه و کسالت

عدم علاقه به مدرسه یکی از علل شایع بی انگیزگی نوجوانان است. هنگامی یک نوجوان ربط موضوعات تدریس شده را در ربط با زندگی روزمره یا خواسته ها و آرزوهایش نمی بیند، حس می کند این درس و مدرسه به دردش نمی خورند و دلسرد می شود. 

کسالت در کلاس نیز می تواند یک عامل تشدید کننده باشد. اگر راه حلهای آموزشی به قدر کافی تعاملی، دلنشین یا سازگار با نیازهای نوجوان نباشد، نوجوان می‌تواند به شدت تمایل به شراکت یا تلاش را از دست بدهد.

تنبیه یا حمایت؟ راهکارهای موثر برای ایجاد انگیزه در نوجوانانی با مشکلات تحصیلی

مشکلات خانوادگی یا اجتماعی

مشکلات تحصیلی نیز می تواند ناشی از عوامل خارج از مدرسه باشد، از جمله مشکلات خانوادگی یا اجتماعی. تنش های درون خانواده، همانند طلاق، درگیری والدین یا مشکلات مالی، می تواند تأثیر قابل توجهی بر رفاه عاطفی نوجوان داشته باشد. این تنش ها می تواند تبدیل از دست دادن تمرکز و افت انگیزه و حتی بدتر شدن نتایج تحصیلی شود.

علاوه بر این، نوجوانان این چنین امکان پذیر از مشکلات ربط با همسالان، همانند قلدری برخی از هم کلاسی ها یا درگیری بین دوستان رنج ببرند، که می تواند علتاضطراب اجتماعی و بی میلی برای وجود در مدرسه شود.

برخی از نوجوانان این چنین با فشارهای اجتماعی ظریف تری روبه رو می باشند، همانند تمایل به انطباق با هنجارهای اجتماعی یا “تطابق” با یک گروه، که می تواند آنها را از برتری های تحصیلی خود منحرف کند. همه این عوامل اجتماعی و خانوادگی به طور قابل توجهی بر توانایی آنها در تمرکز و پیروزی در کلاس تأثیر می گذارد.

اتخاذ یک رویکرد مبتنی بر مراقبت و دقت


در روبه رو با این منبع های متعدد مشکلات تحصیلی، بدیهی است که مجازات های سخت راه حل ایده آل نیستند. با عکس العمل مستقیم به تحریم، خطر تشدید حس دلسردی نوجوان یا حتی تشدید مشکل اولیه را داریم.

تنبیه‌ها می‌توانند علتاحساس بی‌عدالتی یا تحقیر شوند و نوجوان را در برابر انتظارات مدرسه سرکش یا بی اعتنا‌تر کنند.

به این علت، اتخاذ یک رویکرد مبتنی بر مراقبت و دقت، و صرف زمان برای شناسایی علل اساسی مشکلات مدرسه، زیاد مهم است. این رویکرد  امکان پذیر شامل گفتگوهای باز منظم با نوجوان، برسی عمیق توسط متخصصان (روانشناسان مدرسه، گفتار درمانگران یا متخصصان ناتوانی یادگیری) و این چنین گفتگوی سازنده با معلمان و والدین باشد.

یک رابطه مبتنی بر مطمعن شامل گوش دادن و همدلی، اولین قدم در پشتیبانی به نوجوان برای تسلط بر مشکلات و ربط مجدد با انگیزه و پیروزی است.

۲.  به دام تنبیه و مجازات های سخت نیافتید

ایده منفعت گیری از تنبیه‌های سخت‌گیرانه برای اصلاح حرکت نامناسب مدرسه عمیقاً در تعداد بسیاری از سیستم‌های آموزشی و روشهای فرزندپروری ریشه دوانده است. این تنبیهات می توانند به انگیزه و پیروزی تحصیلی نوجوان صدمه جدی داخل کنند.

تنبیه یا حمایت؟ راهکارهای موثر برای ایجاد انگیزه در نوجوانانی با مشکلات تحصیلی

در زیر برخی از مهم ترین صدمه هایی که تبیه در دراز زمان به جا می گذارد آمده است:

بی انگیزگی 

یکی از رایج ترین آثار مجازات های سخت، بی انگیزگی است. هنگامی نوجوانی حس می‌کند که با تنبیه تهدید می‌شود، امکان پذیر ازمدرسه، انجام تکالیف و به طور کلی از یادگیری بیزار شود. تنبیه به جای تشویق به تلاش و ضمانت، نوجوان را وا می دارد تا ماموریت های مدرسه را به طور ماموریت های و تعهدات دردناکی ببیند که باید تا حد امکان از آنها اجتناب شود. 

نوجوانان در حال ساختن هویت خود می باشند و در طلب هر چه زیاد تر استقلال شان می باشند. در این عرصه، مجازات های سخت می تواند به راحتی به طور تضعیف این تلاش برای استقلال برداشت شود.

از دست دادن مطمعن به نفس

سرزنش مداوم نیز می تواند تأثیر مخربی بر عزت نفس نوجوان داشته باشد. هنگامی که یک جوان زیاد تر به علت اشتباهات یا ناکامی های خود تنبیه می شود، امکان پذیر در نهایت این ایده را درونی کند که قادر به پیروزی یا برآورده کردن انتظارات نیست.

او به جای این که اشتباهات را زمان های یادگیری بداند، آنها را دلیلی بر بی کفایتی خود می داند. این حس می تواند عمیقاً ریشه دار شود و تبدیل از دست دادن مطمعن به نفس و افت انگیزه شود.

 

بی تاثییر بودن مجازات ها در دراز زمان


تحقیقات در عرصه آموزش و روانشناسی به وضوح نشان می دهد که در حالی که تنبیه های سخت گاه می تواند علتتحول حرکت سریع شود، اما به ندرت در دراز زمان موثر می باشند. در واقع، این روش ها فهمیدن نوجوان را از اهمیت آموزش یا نقش آن در رشد خود تحول نمی دهد. آنها فقط رابطه ای از هراس و کنترل برقرار می کنند.

تنبیه یا حمایت؟ راهکارهای موثر برای ایجاد انگیزه در نوجوانانی با مشکلات تحصیلی

۳. رویکردهای مثبت برای تشکیل انگیزه در نوجوانان

مربیان و والدین به جای روی آوردن به تنبیه های سختگیرانه، باید رویکردهای مثبتی را برای تشویق تحول پایدار در نظر بگیرند. این رویکردها شامل قیمت نهادن به تلاش ها، تشویق گفتگو، دادن مسئولیت به نوجوانان و منفعت گیری از پاداش های مناسب برای تحکیم انگیزه درونی است.

برخلاف تنبیه‌ها که مبتنی بر پیش‌فکر کنترل است، این راه حلها با مقصد مسئولیت‌پذیری نوجوانان و فراهم کردن ابزارهای ملزوم برای به‌مسئولیت گرفتن مسئولیت یادگیری و رشد فردی در اختیار نوجوانان می باشند.

تشکیل انگیزه در نوجوانی که از نظر تحصیلی دچار مشکل است نیازمند روش هایی است که فراتر از تنبیه و توبیخ است. رویکردهای مثبت نه تنها انگیزه را باز می گرداند، بلکه مطمعن به نفس را تحکیم می کند و چارچوبی را تشکیل می کند که در آن نوجوان می تواند شکوفا شود.

در بین این استراتژی ها، مذاکره، پاداش، تشویق از طریق اشتیاق و به رسمیت شناختن تلاش ها نقش اساسی در حمایتتحصیلی دارند.

 

 مذاکره و گفتگو

نوجوانان در مرحله ای از زندگی خود می باشند که به جستوجو اثبات استقلال و توانایی خود در تصمیم گیری می باشند. گنجاندن آنها در فرآیند تصمیم‌گیری، به‌اختصاصی در رابطه یادگیری، می‌تواند آنها را توانمند کند و اندوخته‌گذاری بیشتری در تحصیل داشته باشند. گفتگو و مذاکره شامل تشکیل جو اعتمادی است که در آن نوجوان حس می کند شنیده شده و مورد احترام است. 

شراکت دادن نوجوانان در تعیین اهداف تحصیلی آنها به روشن شدن آرزوها و شناسایی مانع ها بر سر راه انگیزش آنها پشتیبانی می کند. به این علت نوجوان در جستجوی راه حل ها شرکت می کند که ضمانت او را ارتقا می دهد. او گفت و گو آشکار درمورد انتظارات و مشکلات فهمیدن شده این چنین به تشکیل محیطی پشتیبانی می کند که در آن اشتباهات یا ناکامی ها دیگر منبع گناه نیستند، بلکه زمان هایی برای بهبود می باشند.

تنبیه یا حمایت؟ راهکارهای موثر برای ایجاد انگیزه در نوجوانانی با مشکلات تحصیلی



پاداش، تشویق ِ مادی و معنوی

پاداش‌ها می‌توانند نقش مهمی در تشکیل انگیزه در نوجوانان داشته باشند، اما منفعت گیری عاقلانه از آنها زیاد مهم است. لزوماً او گفت و گو پاداش دادن به هر نتیجه تحصیلی خوب با یک هدیه مادی نیست، بلکه قیمت تلاش و پیشرفت است. یک کلمه تشویق کننده، به رسمیت شناختن تلاش ها یا یک لحظه مشترک ساده می تواند تأثیر عمیقی داشته باشد. این نوع شناخت برای تشکیل مطمعن به نفس و حس پیروزی الزامی است.

بکوشید تشویق به نحوی باشد که در فرزندتان شور و شوقی تشکیل کند.

 تشویق تلاش ها، نه فقط نتایج

یکی از رایج ترین اشتباهات در آموزش، تمرکز انحصاری بر نتایج تحصیلی است که زیاد تر با نمرات نشان داده می شود و به زیان فرآیند یادگیری است.

با این حال، برای تشکیل انگیزه در نوجوان، شناخت کوششهای آنها الزامی است، حتی اگر نتایج سریع انتظارات را برآورده نکنند. با پافشاری بر تلاش، ما به پشتکار، نظم و انضباط و بهبود مستمر، ویژگی‌های الزامی برای پیروزی نه تنها در مدرسه، بلکه در زندگی نیز قیمت می‌گذاریم.

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری

[ad_2]