کشف تازه دانشمندان از صخرهنگارههای مرموز ۱۱ هزار ساله در دل جنگل آمازون_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
در حالی که ناآرامیهای سیاسی و مشکلات جغرافیایی برای دهها سال دسترسی به این مناطق را دشوار کرده می بود، سرانجام پژوهشگران کلمبیایی و بریتانیایی به پشتیبانی بزرگان قبایل بومی و متخصصان آئینی موفق شدند دهها هزار نقش هنری را در شش سایت مستند کنند.
جیمی همپسون، باستانشناس در دانشگاه اکستر بریتانیا، در این خصوص میگوید: «من در همه قارهها با هنر صخرهای و گروههای بومی کار کردهام اما هیچ زمان این شانس را نداشتهام که به این شکلی که اینجا توانایی میکنم، ناظر روایت دست اول باورها بومیان از مطرحهای هنری باشم.»
صخرهنگارههایی که با رنگ اُخرایی یا گل ماشی ثبت شدهاند و برخی از آنها بیشتر از ۱۱ هزارسال قدمت دارند، صدها نقش انسانی به همراه مجموعهای از گونههای گوناگون حیوانات، گیاهان و اشکال هندسی را به نمایش میگذارند.
بزرگان بومی و متخصصان آئینی توضیح دادند که این نقاشیها فقط ثبت مشاهدات هنرمندان از محیط اطرافشان نبوده، بلکه آنها شامل روایتهایی از ارتباطات آئینی با قلمروهای ماورائی نیز می باشند.
این نقاشیها صحنههایی از تبدیل انسانها به حیوانات و حتی ترکیبات گیاه-انسان را به عکس کشیدهاند.
یک نقش گیاه با پاهایی همانند انسانHampson et al., Advances in Rock Art Studies, 2024
اسماعیل سیرا، سخنگوی مردم بومی توکانو، درمورد نقاشیهای یافتشده در سایتی به نام «لا فوگا» میگوید: «در این صخرهنگارهها حیواناتی می باشند که در کوههای اطراف وجود دارند.»
وی میافزاید: «همزمان در این نگارهها مردانی با دو دست را میبینیم که در فرهنگ بومی غولهایی ساکن مولوکای (خانه) در دنیای معنوی می باشند. عکس یک شیر پلنگی با دو سر نیز وجود دارد با یک سر روی گردن و سر دیگر به جای دم. اینها حیواناتی از جهان معنوی می باشند.»
فرهنگهای گوناگون آمازون زیاد تر ارواح جنگل را نگهبانان حیاتوحش میدانند. دکتر همپسون و همکارانش در مقاله خود آوردهاند: «شکار موفق، نیازمند مذاکره با این ارواح است.»
غارنگارهها در آمازون کلمبیاHampson et al., Advances in Rock Art Studies, 2024
برای برقراری ربط بین جهان انسانی و غیرانسانی، افراد حیوان مورد نیاز خود را با رنگ قرمز روی دیوار سنگی نقاشی میکردند. آنها با دیگر نمادها، خواستهایی همانند باروری را نیز به عکس میکشیدند.
محققان میگویند برخی از حیوانات نماد انسانها می باشند. برای مثال پلنگها در باور سنتی افراد به گفتن «واسطههای بین سه دنیای انسانی، دنیای ارواح نیاکان و دنیای طبیعت» عمل میکنند.
دکتر همپسون میگوید: «[همکاری با بزرگان اقوام بومی] به ما اجازه میدهد تا به هنر از دیدگاه بیرونی نگاه نکنیم و گمان نزنیم. ما میدانیم چرا نقشهای خاصی نقاشی شدهاند و چه معنی دارند. این هنر، هنری مقدس و آئینی است که در چارچوب یک جهانبینی اشکار خلق شده و در مکانهای مقدس در طبیعت نقش بسته است.»
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Advances in Rock Art Studies» انتشار شده است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]