نمایشنامههای تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
شهرام احمدزاده دبیر قسمت نمایشنامهنویسی نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت درمورد برتریها و برنامههای مورد نظر خود در این جشنواره گفت: مسئله اول این است که اساساً با اهمیت ترین اتفاق هر ساختار تئاتری نمایشنامه آن است، هنگامی داخل ساختار موضوعی همانند مقاومت میشویم اهمیت نمایشنامه دوچندان میشود و باید حتماً نمایشنامه خوبی داشته باشیم تا بتوانیم یک اجرای خوب داشته باشیم. در همه این سالها همه فکر و ذکرم نمایشنامههای باکیفیت بوده است و موضوعاتی که داریم حول محور مقاومت است. این نمایشنامهها میتواند اقتباسی باشد، یا میتواند پرتره باشد و یا در حوزه کودک و نوجوان باشد تا روی اینها اندوختهگذاری کنیم.
سفارشی ننوشتن در تئاتر مقاومت مهم است
دبیر قسمت نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر مقاومت در ادامه گفت: چیزی که من همیشه از بچههای انجمن تئاتر دفاع مقدس میخواهم این است که این قضیه نمایشنامهنویسی را بهگفتن یک راهبرد طویلزمان همیشه در راس امور خودشان داشته باشند. اکنون یکی از مسائل مهم جشنواره مقاومت نمایشنامه خوب و باکیفیت است و تعداد این نمایشنامهها در سالهای تازه زیاد کم بوده است. اگر بتوانیم هر ساله نمایشنامههای باکیفیت را تشکیل کنیم و این نمایشنامههای خوب و باکیفیت چاپ بشوند و به دست بچههایی که میخواهند کار تئاتری انجام بدهند برسد، به مرور زمان ما دیگر این معضل نمایشنامه را نخواهیم داشت.
احمدزاده در ادامه با گفتن یکی از مشکلات نمایشنامهنویسی در این سالها یادآور شد: مسئله دوم هم قضیه سفارشی نبودن است. ما سالها از سفارشی بودن نمایشنامهها رنج بردیم، خواستدادن خوب است و من اتفاقاً موافق خواستدادن هستم ولی به نظر من سفارشی ننوشتن مهمتر است یعنی این که نمایشنامه باکیفیت نوشته شود و یک اتفاق مهمی را رقم بزند.
وی درمورد مقوله اقتباس او گفت: کار زیاد خوبی که در این دوره انجام دادیم قضیه اقتباس بوده است، بهاینعلت که دست نویسنده در اقتباس باز است و امسال بیشتر از ۱۰۰ گفتن کتاب در حوزه مقاومت معارفه کردیم، با جزئیات زیاد از همه عناوین مربوط به مقاومت که نویسندگان میتوانند از این کتابها منفعت گیری کنند.
تبدیل کتاب به نمایشنامههای با کیفیت
دبیر قسمت نمایشنامهنویسی با اشاره به موضوعات نقل شده در قسمت نمایشنامهنویسی در جشنواره تئاتر مقاومت او گفت: در این دوره موضوعات شهدای هستهای، شهدای دفاع مقدس، شهدای دفاع کننده حرم، شهدای مقاومت و … نوشته کتابهایی می باشند که معارفه کردهایم و اسامی این کتابها در وبگاه جشنواره تئاتر مقاومت حاضر است. همه این کتابها مربوط به بنیاد روایت فتح است و افرادی که از این کتابها اقتباس میکنند، دیگر نیازی به اجازهگرفتن از ناشر ندارند، چون این تفاهم بین جشنواره تئاتر مقاومت و بنیاد روایت فتح انجام شده است تا بهراحتی نمایشنامهنویسان از این کتابها اقتباس کنند و کتابها هم زیاد کتابهای خوبی می باشند. ما در همه حوزهها کتاب داریم و در رابطه همه گزینههای که در حوزه مقاومت می باشند کتاب وجود دارد که امیدواریم بعداً برای سالهای سپس گستره این کتابها زیاد تر شود. این کتابها پتانسیل جذابی را برای اقتباس تشکیل میکنند که میتواند زیاد خوب باشد.
احمدزاده در ادامه گفت: ما این کار را با اهتمام دبیر محترم انجام دادهایم تا این کتابها تبدیل به نمایشنامههای باکیفیت بشوند. این قدم زیاد مهمی است که دبیر جشنواره برداشته و این درایت را به خرج داده تا این که یک افق تازه را برای موضوعات مقاومت تشکیل کند و جشنواره را به سمت جلو ببریم. من زیاد امید دارم که این قضیه اقتباس ادامه اشکار کند و مخصوص این جشنواره نباشد. امیدوارم قضیه اقتباس در نمایشنامهنویسی را به گفتن یک راهبرد در سالهای سپس پیاده کنند و به گفتن یکچشمانداز ادامه دهند.
وی در گفتن اهمیت اقتباس در نمایشنامهنویسی او گفت: اقتباس یکی از مواردی است که در دنیای امروز اتفاق میافتد و یک قسمت از نمایشنامهنویسی جهان اکنون رویکرد اقتباس است که تکنیکهای مختلفی دارد، چه در حوزه شخصیتپردازی، چه در حوزه دیالوگنویسی و نگاه به نمایشنامه یا بخشی از نمایشنامه را ادامهدادن و یا بخشی را تحول مسیر دادن و به نظر من این یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت است.
برگشت نمایشنامهنویسان به تئاتر مقاومت
دبیر قسمت نمایشنامهنویسی این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت، فرمود: مسئله بعدی این است که اساسا در سالهای تازه تعداد بسیاری از نمایشنامهنویسان به سمت نوشته مقاومت نمیآمدند، اکنون با این سیستمی که تشکیل شده و نگاهی که وجود دارد به نظر میرسد که نمایشنامهنویسان مجدد به نوشته مقاومت نگاه میکنند و در حال تشکیل نمایشنامه می باشند و امیدوارم که این قضیه ادامه اشکار کند. جشنواره مقاومت قضیه تئاتر حرفهای در حوزه مقاومت است، یعنی اساسا شما در جشنواره مقاومت نمیتوانید چیزی به غیر از تئاتر حرفهای ببینید. با اهمیت ترین رکن تئاتر حرفهای نمایشنامه حرفهای است و این اتفاق باید رخ دهد که خوشبختانه در حال وقوع است که قضیه اقتباس زیاد به کیفیت پشتیبانی میکند تا قصهها گستره بیشتری را اشکار کنند و این زیاد مهم است.
احمدزاده در تشریح قسمت دوم نمایشنامهنویسی در جشنواره تئاتر مقاومت گفت: قسمت دوم نمایشنامهنویسی به پرترهنویسی تعلق اشکار کرده است. ما در این قضیه هم مقداری در سالهای قبل کوتاهی کردیم ولی الان اتفاقات خوبی رخ میدهد. در حوزه مقاومت شخصیتهای خوبی همانند شهید اسماعیل هنیه، شهید سید حسن نصرالله، شهید یحیی سنوار و شهید حاجقاسم سلیمانی را داریم که موضوعات زیاد خوبی برای پرتره نویسی می باشند. فکر میکنم این قسمت هم قسمت زیاد جذابی باشد که با استقبال خوبی مواجه شده است. در سینما زیادها به این سمت رفتهاند، ما در تئاتر مقداری بااحتیاط به این سمت رفتیم که به نظرم احتیاط نیاز ندارد. ما در پرترهنویسی باید بتوانیم جسارت و تکنیک را با هم جلو ببریم و شدنی هم است و آثار خوبی هم میتوانیم تشکیل کنیم.
دقت به گروه سنی کودک و نوجوان
دبیر قسمت نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر مقاومت در تشریح قسمت سوم این جشنواره او گفت: قسمت سوم که به لحاظ فکری و راهبردی جای خالیاش حس میشد، قسمت کودک و نوجوان می بود. با این سیاستی که جشنواره و دبیر محترمش در پیش گرفتهاند حس میکنم در آینده نزدیک در حوزه کودک و نوجوان در نوشته مقاومت بتوانیم اتفاق زیاد خوبی را رقم بزنیم. این زیاد مهم است و یکی از راهبردهای جشنواره تئاتر مقاومت به نظرم همین است. باید به این قضیه نگاه جدی داشته باشیم، چه در حوزه محتواسازی و چه در اجرا یکی از قسمتهای مهم به نظرم کودک و نوجوان است و در حوزه مقاومت قصههای بسیاری را میشود تشکیل کرد تا ربط خوبی را با این نسل برقرار کنیم.
وی در توضیح اهمیت زبان درست نمایشنامه در تئاتر کودک و نوجوان اضافه کرد: در این قسمت هم یکی از آفتها میتواند سفارشینویسی باشد. اساسا نویسنده نمایشنامه کودک و نوجوان اگر نتواند زبان درست را اشکار کند نمایشنامه ازدسترفته است. زبان درست آن است که مخاطب را جذب و همراه کند. معتقدم افرادی که نویسنده نمایشنامههای کودک و نوجوان می باشند باید زیاد حرفهایتر و زیاد دقیقتر باشند و قصهای را بنویسند که مخاطب آن را بپذیرد و با آن زندگی کند. این مسئله زیاد مهمی است و کل کاری که من بهگفتن دبیر قسمت نمایشنامه با حمایتدبیر جشنواره جستوجو میکنم کیفیت نمایشنامه است. یعنی بههیچگفتن کیفیت را از دست نخواهیم داد و حتما هم نمایشنامهها را چاپ می کنیم که بعدا بتوانیم در حوزه اجرا به دست افرادی که میخواهند اجرا کنند، برسانیم و فقط در همین حد که بخواهیم چاپ شوند نباشد و روی صحنه همراه شوند تا یک افق جدیدی را اغاز کنند.
احمدزاده پافشاری کرد: پتانسیل زیاد خوبی هم در تشکیل متن و هم در اجرا داریم و فقط شرطش کیفیت است. باید به این فکر کنیم که حتما کیفیت برای ما اهمیت دارد، این اهمیت از این نقطهنظر است که نمایشنامه خوب و درجه یک برای تئاتر ۵۰ درصد کار است و ۵۰ در صد کار باقیمانده هم اجرا است. شما اگر ۵۰ درصد نمایشنامهتان باکیفیت باشد ناخودآگاه تأثیرش را روی ۵۰ درصد اجرا هم خواهد گذاشت و این زیاد مهم است. ما در حوزه نمایشنامهنویسی قلمهای درجه یکی را داریم که میتوانیم در حوزه مقاومت بهکار بگیریم و قطعا این اتفاق خواهد افتاد چون تئاتر مقاومت مربوط به تئاتر حرفهای است.
وی در آخر سخن بگویید هایش به مهلت ارسال آثار اشاره کرد و او گفت: مهلت ارسال نمایشنامهها تا ۵ آذر است و در اغاز دی کاندیداها معارفه خواهد شد. در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر مقاومت هم جایزه قسمت نمایشنامهنویسی را اهدا می کنیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع