بیکاری ۱ میلیون تحصیل کرده؛ فقدان توانایی عامل اصلی_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیکاری و اشتغال از جمله نوشته های مهمی است که فکر و ذهن همه مردم را دچار کرده است. تعداد بسیاری از کشورها با این قضیه دست و پنجه نرم می کنند. فرقی ندارد تحصیل کرده باشید یا نباشید, در هر حال باید برای یافتن شغل مناسب از روش های گوناگون جست وجو کرد. عده ای علت بیکاری را نبوده است توانایی جویندگان کار می دانند و عده ای علت آن را در مسائل فرد دیگر گفتن می کنند.
درحالی که بازار کار با سیل تقاضاهای شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه است و حالت بیکاری رو به وخامت است مشاهده میکنیم که هیچ فرماندهی در اشتغال وجود ندارد.
چالش مهم در حوزه بیکاری وجود هزار جوان فارغ التحصیل بیکار آماده ورود به بازار کار است، اما بهعلت بالا بودن مقدار تقاضاهای کار، تعداد بسیاری از آنها بیکاریهای طویلزمان را توانایی میکنند.
در بازار کار برخی بهعلت داشتن تخصصها و تواناییهای اختصاصی یا بعضی اوقات شانس، پارتی و آشنابازی و مواردی از این دست فوراً جذب بازار کار خواهد شد ولی با شرایط جاری برخی فارغ التحصیلان آمادگی ورود به بازار کار با شرایط پارتی و آشنابازی و… را ندارند و بهعلت بالا بودن مقدار تقاضاهای کار، بیکاری آنها طویلزمان میشود.
اهمیت این قضیه تا جایی است که همه دولتها بهمنظور جلب نظر مردم و اخذ رأی جامعه، در زمان تبلیغات انتخاباتی یکی از با اهمیت ترین برنامهها و برتریهای کاری خود را پرداخت به قضیه بیکاری جوانان و تشکیل اشتغال اظهار میکنند.
در تابستان ۱۴۰۳ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳.۹ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بازدید تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل شبیه سال قبل۱.۱ درصد افزایش داشته است.
در تابستان ۱۴۰۳ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بازدید تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل شبیه سال قبل۰.۴درصد افزایش یافته است.
بازدید نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و زیاد تر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می دهد ۱۱.۶ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری زیاد تر بوده است. بازدید روال تغییرات این نرخ حاکی از افت ۰.۴درصدی در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به فصل شبیه سال قبل است.این تعداد در تابستان سال جاری ۸۹۷هزار و ۶۲۲ نفر بوده است و در تابستان ۱۴۰۲حدود ۹۰۵هزار و ۱۴۹نفر بوده است.
احمد میدری، وزیرتعاون و کارو رفاه اجتماعی قبل از گرفتن رأی مطمعن از مجلس در برنامهای که به مجلس شورای اسلامی اراعه کرده است، سهم ۴۳درصدی جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران و عدم انطباق شغل و توانایی و تداوم روش سنتی جستجوی شغل را یادآور شده و منفعت گیری از هوش مصنوعی برای گسترش نظام جست و جوی شغل، توانایی اندوزی و صادرات خدمات کار را نظر کرده و از برنامه راه اندازی سامانه ملی اطلاعات بازار کار و استقرار و پیاده سازی کامل نظام اطلاعات بازار توانایی و شغل و اجرای آموزشهای مهارتی چندگانه (فنی، اجتماعی، کسب و کار و…) مورد نیاز برای جوانان و زنان خبر داده می بود.
یک میلیون نفر فارغالتحصیل بیکار در سرزمین وجود دارند. این جمله محمود کریمیبیرانوند، معاون اسبق اشتغال وزارت کار است .نوشته فارغالتحصیلان دارای تحصیلات عالیه از مباحثی است که چندین دفعه مورد دقت مسئولان قرار گرفته است. تعداد قابلدقت بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به جمعیت کل بیکاران موضوعی است که قطعاً نیاز به صدمهشناسی داشته و نمیتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.
فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرکتحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استانها و تواناییهای تخصصی با اهمیت ترین چالش اساسی برای از بین بردن مشکل فارغ التحصیلان است. با اهمیت ترین دلیلی بیکاری۱ میلیونی نفری فارغ التحصیلان به اذعان کارشناسان عدم توانایی آموزی و رشد افسارگسیخته و بیبرنامه مراکز دانشگاهی بدون نیازسنجی جذب از سوی بازار کار است.
*50درصد توانایی آموزان جذب بازارکار می شوند
غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای سرزمین او گفت: یک دورانی در سرزمین با شیدایی و آفت مدرک گرایی و عدم تناسب اراعه و تقاضا در بازار کسب و کار روبه رو بودیم که مدرک تحصیلی ملاک لیاقت افراد را رقم می زند و توانایی افراد با مدرک دانشگاهی سنجیده میشد ولیکن در دنیا شرکت های بزرگ به توانایی افراد، اهمیت اختصاصی خواهند داد و در سالهای تازه در ایران نیز این روال مورد بازنگری قرار گرفته و بازار کار متعلق به افراد دارای توانایی نه افراد برخوردار از مدرک تحصیلی می باشد.
وی با گفتن این که سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزشهای غیررسمی در سرزمین می باشد، تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش فنی، حرفه ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ به گفتن نهاد بالادستی این آموزش ها جهت هماهنگی در سیاستگذاری، تنظیم گری و راهبری نظام آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی و برقراری تعامل بین دستگاههای مجری تشکیل شده است.
معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اراعه گزارشی از حالت سازمان آموزش فنی و حرفه ایسرزمین در زیست بوم اقتصادی، نظارت توانایی و نظام صلاحیت حرفه ای، او گفت: در کل ۴۳۸ حرفه و توانایی وجود دارد که برای آنها نظام صلاحیت شغلی و حرفهای تدوین شده است و بر پایه استانداردهای این سازمان هر حرفه از چند شغلی و هر شغلی از چند لیاقت راه اندازی میشود و در نظام سنجش توانایی حرفهای مقدار تواناییهای نرم، اخلاق حرفه ای و آشنایی با اصول کسب و کار افراد نیز مورد سنجش قرار می گیرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با گفتن این که نوشته توانایی موضوعی است که نیاز به شراکت جدی همه اجزای زیست بوم اقتصادی،اجتماعی و آموزشی دارد، خاطرنشان ساخت: نظام اشتغال تک پارامتری نیست و فقط به توانایی افراد بستگی ندارد و به پارامترهای دیگر همانند حقوق و دستمزد، سختی کار و … نیز وابسته می باشد و به همین علت طرفداران رشتههای صنعتی دارای شیب منفی نسبت رشتههای خدماتی میباشد.
محمدی او گفت: با رصد اشتغال کارآموزان به این برآورد رسیدیم که بیشتر از ۵۰درصد افراد با مهارتی که از طریق آموزشها کسب کرده اند، موفق شدند به سر کار بروند . اکنون تعداد بسیاری از شهرکهای صنعتی مشکل جذب نیروی ماهر دارند، این به این معنی است که شغل وجود دارد ولی نیروی انسانی ماهر برای انجام آن پرورش نشده است .
معاون وزیر تعاون تصریح کرد: قراردادن ۱۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای سرزمین تا دی ماه سال جاری با شراکت قسمت خصوصی در کنار بنگاههای اقتصادی و بازار کسب و کار از برنامههای تحولی این سازمان در تقاضامحور نمودن آموزشهای مهارتی بر پایه قوانین می باشد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع