آقای پزشکیان، سیاست حذف ارز ترجیحی را کنار بگذارید_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خانه کارگر برگزار شد. حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در این گردهمایی او گفت: طی این چند زمان اتفاقات خوبی در حوزه فراهم اجتماعی، درمان و مستمریها رخ داده که امیدواریم محقق شود.
از فرمول مشابهسازیِ سازمان حمایتمیکنیم
صادقی در رابطه با مشابهسازی او گفت: در حوزه مشابهسازی و قبل از این که عمل های اولیه انجام شود، اشکالاتی وجود داشت. آقای موسوی، مدیرعامل اسبق سازمان، تمایل چندانی به پیگیری این نوشته نداشت، چون از حالت اقتصادی آگاه می بود. ایشان مرتباً گفتن میکرد که دولت تا این مدت ابلاغیهای صادر نکرده و چیزی به ما نگفته است. اما با تحول دولت و روی کار آمدن آقای پزشکیان و سپس انتخاب آقای سالاری به گفتن مدیرعامل، ارادهای برای اجرای این مطرح شکل گرفت. این اراده در راستای بهینهسازی و پیادهسازی بهتر آن می بود.
او همین طور گفت: به این علت برای اجرای مشابهسازی به قبل برگشتیم و مستمریها را به نسبت اولین مستمری دریافتی بر آخرین دریافتی متمرکز کردیم. این عمل علتشد که رقم مشابهسازی به سمت کم شدن زمان برقراری حرکت کند. مسئله قابل دقت این است که از ۴۳۲۳۶۵۰ مستمری بگیر مهم تحت پوشش سازمان فراهم اجتماعی، ۲۴۰۶۵۰ نفر بازنشسته فراهم اجتماعی حداقل بگیر و ۹۴۵ هزار نفر زیر حداقلبگیر و تعداد ۳۱۳۸۰۰۰ نفر بیشتر از حداقل بگیر می باشند. بعد ما نباید خود را با بازنشستگان صندوق کشوری قیاس کنیم که تعداد آنها زیاد کمتر از ماست. چرا که جمع حداقل بگیرهای این صندوق به ۴۰ هزار نفر هم نمیرسد.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری فرمود: سختی روانی ناشی از تورم وجود دارد و همه افراد جامعه، اعم از کارگران، کارکنان و بازنشستگان، دچار این حالت می باشند. اما درصد فشارها متفاوت است. به همین علت برای آنکه حداقلبگیران نیز مشمول مشابهسازی شوند، آقای سالاری مبلغ ۷۱۶ هزار تومان را به گفتن پشتیبانی معیشت در نظر گرفت تا بتواند پشتیبانیهایی به بازنشستگان حداقل بگیر و زیر حداقل بگیر اراعه دهد. محاسبه مشابهسازی درست است و ما با علم به این مسأله، از تصمیمات اتخاذ شده حمایتمیکنیم.
صادقی فرمود: متأسفانه ظرفیتهای سازمان فراهم اجتماعی به مدیرعامل این سازمان اجازه انجام تعداد بسیاری از عمل های را نمیدهد، چون درآمدها به طور مداوم در حال افت می باشند. علت این کار تغییرات منفی در نظام حمایتاست. تناسب بین ورودی و خروجی سازمان به هم ریخته است. با این حال، به علت اندوختهگذاری در حوزه شستا و طلبی که از دولت داریم و در قالب بودجه پرداخت میشود، مدیرعامل امیدوار است بتواند به تعهدات سازمان عمل کند.
او همین طور گفت: بعد آنچه در حوزه مشابهسازی، برای سطوح اتفاق افتاده کاملاً صحیح بوده و نقص چندان و قابل احتیاطای ندارد. اما باید فکری برای حقوق بازنشستگان حداقلبگیر کرد و این هم نیازمند منبع های مالی است. نمیتوانیم به سادگی بگوییم حداقل مستمری کف بگیران را به ۱۱ میلیون تومان افزایش دهیم، چون این به منبع های مالی نیاز دارد. هر هزینهای باید بر پایه منبع های حاضر مدیریت شود. یقیناً باید این افزایش به گفتن پایه حقوق تعیین شود و سپس محاسبات افزایش سالانه حقوق بر پایه آن انجام شود.
افزایش حقوق باید مشابه با تورم و سبد هزینههای زندگی باشد
صادقی پافشاری کرد: حقوقها باید بر پایه واقعیات روز افزوده شود. به این علت، اگر تورم ۴۳ درصد است، این نوشته باید در تعیین حقوق در نظر گرفته شود. این چنین، تورم اظهار شده از سوی دولت امکان پذیر واقعی نباشد و ما باید به تورم واقعی در کف بازار دقت کنیم. بعد برای بهبود حالت بازنشستگان حداقل بگیر، باید دستمزدها را واقعیسازی کنیم. بر پایه گزارشات تازه، سبد هزینه زندگی خانوار ۳.۷ نفری در تهران نزدیک به ۳۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعریف شده است.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: مطابق قانون باید حقوق مشابه با سبد هزینهها باشد اما حتی نصف این رقم هم پرداخت نمیشود. طرفین شورای عالی کار باید دستمزدها را واقعی سازند و سبدهای کالایی را به حقوق کارگران اضافه کنند تا حق بیمه آنها نیز محاسبه شود. این عمل، کاری اساسی برای مشابه شدنِ درآمدهای سازمان است.
صادقی او گفت: مسئله فرد دیگر که باید به آن دقت شود، محاسبه کل دوران حق بیمهپردازی در تعیین مستمری است. به گفتن مثال، فردی که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده و به علت مشکلات اقتصادی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته، باید بر پایه همه دوران بیمهپردازیاش مستمری آن فرد محاسبه و پرداخت گردد و نه فقط دو سال آخر.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری فرمود: ما باید مشکلات را به طور اساسی حل کنیم. بعد باید قوانین را به درستی اصلاح کنیم.
دولت به جستوجوِ صفر کردنِ بدهیهای سازمان است
وی این چنین او گفت: مسئله فرد دیگر که باید مورد دقت قرار گیرد، مربوط به بند (ع) تبصره (دو) ماده واحده لایحه بودجه است. دولت نظر داده که برای اولین بار، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از طلب سازمان را پرداخت خواهد کرد و متعهد شده که تا سال ۱۴۰۴ این مبلغ را به گفتن رد دیون پرداخت کند. این چنین، در بند (ع) تبصره (دو) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است که دولت کل داراییهای صندوقهای کشوری و فولاد، که بالغ بر ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است، به فراهم اجتماعی پرداخت خواهد کرد تا بدهی دولت صفر شود. این نوشته به مجلس رفته و کمیسیون تلفیق نیز به آن ورود کرده است و معنی و مفهوم آن به هیچ وجه نمیبایست حمل بر ادغام صندوقها باشد. با ادغام صندوقها ناموافق بوده، هستم و خواهم می بود.
صادقی او گفت: ما مسؤولین تشکلات کارگری را بسیج کردهایم تا این نوشته در صحن علنی مجلس نقل شود. آقای دکتر قالیباف با استدلالی درست گفتن کردند که این نوشته به لحاظ شکلی نادرست است. بودجه یک قانون ثابتِ متغیر است، به این معنی که در حالی که اعداد امکان پذیر تحول کنند، اصل قانون ثابت باقی میماند. ریاست مجلس او گفت این مطرح باید به گفتن تبصرهای تحت گفتن لایحه از ناحیه دولت اراعه شود.
وی پافشاری کرد: تمرکز ما باید بر این باشد که بعد از تصویب بودجه، دولت را قانع کنیم که این نوشته را سریعاً اجرایی کند. این عمل میتواند قوت فراهم اجتماعی را به مقدار ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد و قیمت افزوده آن را به مرز تقریبا ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار میلیارد تومان رساند. این یعنی طلب سازمان از دولت صفر خواهد شد. به همین علت، باید تلاش کنیم که این مطرح اجرایی شود.
صادقی فرمود: این منبع های کلان که به ساختار سازمان فراهم اجتماعی تزریق میشود، میتواند بحران سازمان را به تعویق بیندازد. نسبت حمایتنیز افزایش اشکار خواهد کرد. باید حقیقتها را فرمود. اکنون، باید به منافع خود و این چنین به حمایتاز فراهم اجتماعی دقت کنیم. در نهایت، باید در کنار افرادی قرار بگیریم که به تحکیم فراهم اجتماعی و اندوختههای آن اهمیت خواهند داد و از این نهاد حمایتکنیم.
سازمان چطور معوقات خود را پرداخت میکند؟
وی این چنین در رابطه با پرداختهای معوقات مشابهسازی او گفت: ما تنها یک بار با آقای سالاری درمورد این نوشته سخن بگویید کردهایم و ایشان به این مسئله اشاره کردند که برای پرداخت این معوقات به نزدیک به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تا عید نیاز داریم. این مبلغ شامل پرداخت عیدی، مابهالتفاوت، هزینه بیمارستانها و داروخانهها و دیگر پرداختهای معوق به بیمه آتیهسازان است. اگر این مبلغ فراهم شود، مابهالتفاوت مشابهسازی را هم پرداخت می کنیم. در غیر این صورت، دو گزینه برای جبران وجود دارد: یکی این که سهام بانک رفاه به گفتن تسویه بدهیها به طلبکاران داده شود و فرد دیگر این که طلبکاران ثبت شوند.
صادقی فرمود: رویکرد سهام بانک رفاه میتواند به نوعی به سود سازمان و افراد باشد، چون اگرچه پول نقد در مختصرزمان مشکل را حل میکند، اما تبدیل بدهیها به سهام میتواند در طویل مدت به رشد اقتصادی و فراهم منبع های پشتیبانی کند. به همین علت، این نوشته باید از ابتدای فروردین محاسبه شود و به طور منظم پیگیری گردد.
وی فرمود: اکنون، سازمان چیزی برای فروش ندارد و چشمانداز آن به داراییها و شرکت شستا محدود شده است. از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت که در بودجه امسال در قالب رد دیون آمده است، فقطً نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. این منبع های باید برای فراهم تعهدات شب عید، از جمله حقوق و عیدی، پرداخت تا سازمان بتواند به تعهدات خود عمل کند.
آقای پزشکیان، سیاستِ حذف ارز ترجیحی را کنار بگذارید!
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در رابطه با سیاست حذف ارز ترجیحی او گفت: دولت نباید سیاستِ حذف ارز ترجیحی را جستوجو کند. این عمل به علت قرار گرفتن در حالتِ تحریم نادرست است.
صادقی او گفت: دولت نمیبایست در شرایط تحریم مطلق ناچار شود ارز بفروشد یا قیمت بنزین را افزایش دهد. بلکه میبایست سیاست انقباضی را در بودجه سالانه ببیند و بودجه را انقباضی ببندد نه این که ارز ترجیحی را حذف کند. چون این نوشته مستقیماً با مواد غذایی و داروهای درمانی مردم ربط دارد. این عمل در دولت قبل هم انجام شد؛ ما هشدار دادیم اما منفعت نداشت و قیمتها افزایش اشکار کرد.
او همین طور گفت: امروز نیز سخن ما با آقای پزشکیان همانی است که با آقای رئیسی زدیم. راه خروج از بنبست، روابط با دنیا و دوستان در منطقه، گشودن مسیرها به سوی دیپلماسی است. ما به شما رأی دادهایم تا به گشایش اقتصادی برسید، نه این که بخواهید ارز ترجیحی را افزایش دهید. ارز ترجیحی به معنی دزدی نهان از جیب مردم و به اختصاصی قشرهای ضعیف جامعه بالأخص طبقه حقوق بگیر است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع