نظر بیشرمانه به «آبان»، اولین استارت فروش «شیدا»_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
مجموعه نمایش خانگی ایرانی آبان به کارگرانی رضا دادویی، تهیه کنندگی مجید مولایی و نویسندگی امیر محمد عبدی و پوریا کاکاوند، شهاب حسینی، امین حیایی، لاله مرزبان، مینا ساداتی، بهاره کیان افشار و مریم سعات را جلوی دوربین برده است.
هر چند بازیها به واسطه وجود چهرهها قابل دقت اما نوشته آبان در یکی از کلیشههای دلنشین فروش سریالهای خانگی دچار است.
بازی با دوربین برای صحنههای نیازمند سانسور
کارگران فیلم خود را نه با فصل آبان بلکه با محور قرار دادن زنی به نام آبان اغاز میکند. زنی که در تکه اول سریال مقید به زندگی مشترک و وفادار به همسر خود است اما برای خلاص شدن از بدهی چند میلیاردی به او پشنهاد بیشرمانهای شده است که تصمیم برای پذیرفتن آن به تکه دوم سریال واگذار میشود.
کارگردان هم خواسته است خط قرمزها را بشکند و هم مجوز ساخت بگیرد. دوربین در ماجراها طوری حرکت میکند که بتواند سانسور را دور بزند و همه این سانسورها جذابیتهایی است که در تیزرها و بریدههای فیلم در فضای مجازی و این ور و آن ور میتواند تماشای فیلم را دلنشینتر کند.
بازی سنگین دادویی با روان مخاطب آن هم در وضعیتی که سینما برای نجات خود دست روی موضوعات غیراخلاقی با نتیجه غیراخلاقی میگذارد، را دستاویز قرار داده، زیاد حساس و نیازمند هنرمندی است تا بتواند در نهایت کلام سالمی را در فیلم خود به مخاطب انتقال دهد.
بازی شهاب حسینی در نقش کلیشهای و جدی همیشگی خود تکانی به خود ندیده اما در روبه رو بازی امین حیایی در نقشی جدی تحرکات تازه این بازیگر برای شکستن اسطوره حیایی برای فیلم طنز است.
از سویی لاله مرزبان نیز توانسته در این فیلم توان خود را به رخ بکشد اما در صورتی که فیلمنامه هدایت درست و فرهنگ پسندی نداشته باشد، مرزبان خود را میبایست مخدوش شده فکر کند.
کادر بسته برای تمرکز یا اغراق
اما یکی از ترفندهای کارگردان منفعت گیری از کادرهای بسته با تمرکز به قسمتهایی از محیط زندگی آدمهای داستان و چهرههای آنها است.
احتمالا قضاوت در رابطه این که این کادرها با مقصد تمرکز بر نوشته یا اغراق در مفاهیم کوبنده نیشهای داستانی است، درست نباشد. اما در آبان چهرههای بسته راوی سخنهایی می باشند که در فیلم نامه نمیگنجد. از سویی این ماجرا نقطه قوتی برای فیلم است و از سویی این سوال را به وجود میآورد که آیا شکستن کلیشهها باید با سکوتهای خفه کننده چهره آدمها مقدور شود؟
آبان در روایت اهمیت داستان یعنی کادر بسته معنایی آن نیز تا این مدت مبهم است. تا این مدت نیشگونی بر ذهن مخاطب زده تا نقطه آغازی برای خود بسازد و این نیشگون احتمالا بتواند به توافق پرسودی با پلتفرم تازه شیدا منجر شود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع