سونسوز، فیلمی که از درد او گفت و مخاطب را با آدابدانی خنداند_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر سونسوز به کارگردانی رضا جمالی و تهیه کنندگی سلمان عباسی نه تنها توانست با زبان شیرین از دردی تلخ بگوید بلکه مخاطبان را به تشویقهای مکرر نیز واداشت.
در وضعیتی که فیلمهای طنز به شماره اول فروش گیشه تبدیل شدهاند، سونسوز نوشته عقیم بودن مردان یک روستا در اردبیل را با دیالوگهای طنز و در عین حال واقعی به روی پرده برد.
جمالی در این فیلم نه تنها از چهرههای خاص بازیگری منفعت گیری نکرده است بلکه بازیگران دلنشین او همان اهالی روستاهایی می باشند که برای تشکیل فیلم به سراغشان میرود.
زاویه دوربین جمالی هم زیباییهای طبیعت منطقه، هم موسیقی و هم آداب و رسوم را مشخص می کند.
بازیگران ساده و بدون هرگونه ادا و نقشی تصنعی ظاهر خواهد شد. گویی جمالی پرتجربه در تشکیل فیلم مختصر و مستند به این نتیجه رسیده است که در سینما هم نباید از حقیقت فاصله گرفت و سخن دل زد تا بر دل نشیند.
شکستن سنت کادر بسته
در وضعیتی که زیاد تر فیلمهای سینمایی به کادرهای بسته و سکوت بازیگر برای گفتن سخنهای ناگفته محدود شده است، جمالی شجاعانه فیلمی اراعه میکند که در فضای زندگی روستایی از خانهای به خانه دیگر و از دشتی به جادهای در جریان است. تبحر فیلمبردار به خوبی لمس میشود تا جایی که مخاطب حس میکند در همان دشتهای پرگل ایستاده و کوه سبلان را در روبه رو خود تماشا میکند.
با زنانی که مظلومانه طلاق را سپس از بچه دار نشدن توانایی کردهاند میگرید و به چندهمسری مردان عقیمی که گمان میکردند اگر زن فرد دیگر بگیرند بچهدار خواهند شد، میخندد.
سونسوز به معنی بی فرزند و عقیم از زبان ترکی منفعت گیری کرده است. از موسیقی آذری مدد گرفته است و لباس زنان آذری را به خوبی در فیلم خود به نمایش گذاشته است. هیچ شعاری در کار نیست. جمالی معتقد است سینمای ایران به مطرح همین تنوعهای فرهنگی و قومیتی نیاز دارد.
وی در جواب به خبر سریع در خصوص پروژه بعدی فیلم سازی خود و دغدغههایی که میخواسته نقل کند، تصریح کرد: ضلع سوم سه گانهای را سپس از دو فیلم پیرمردها نمیمیرند و سونسوز خواهیم ساخت.
عقیم شدن با سم کشاورزی در یک فیلم
این کارگردان که توانایی تبدیل فیلمهای مختصر به بلند را دارد در قالب فیلم سینمایی خود از حقیقت تلخی نیز پرده برداشته است.
میگوید مطابق تحقیقات میدانی و با قبول مراجع اشکار شده است که منفعت گیری از سم کشاورزی جهت عقیم شدن مردان میشده است و در روستاهایی شنیدم برای این که فکر میکردند مشکل از زنان است، آنها را طلاق میدادند.
این کارگردان جسورانه فیلم میسازد و معتقد است برگشت اندوخته برای من مهم نیست مهم این است که بتوانم دغدغههای اجتماعی را در بافت فرهنگ و سنتها گفتن کنم.
به نظر میرسد فیلم سونسوز که توانسته قبل از جشنواره فجر نگاهها را به خود جلب کند، از سوی داوران جشنواره نیز استقبال خواهد شد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع