چرا کودکم در یادگیری ریاضی ضعیف است؟_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
پریسا خسروتاش، درمورد ناتوانی در تواناییهای فهمیدن موضوعات مرتبط با حوزه ریاضیات در برخی از کودکان اظهار کرد: تعدادی از کودکانِ دارای اختلال یادگیری خاص، دارای مشکلاتی در عرصه فهمیدن موضوعات مرتبط با حوزه ریاضیات می باشند.
اختلال در ریاضی یا دیسکالکولیا به معنی ناتوانی کودک در انجام تواناییهای مربوط به حساب کردن است که ناتوانی ذکر شده، مشابه با توانمندی هوشی و سطح آموزشی که کودک دریافت میکند، نباشد.
وی با گفتن این که این اختلال طبق معمول بعد از آخر کلاس اول دبستان، قابل تشخیص خواهد می بود، افزود: به این علت که سیستم آموزشی زیاد تر مدارس بر این مبنا محکم است که طبق معمول آموزش ریاضی تا انتهای کلاس اول، نقش پررنگ و چندان موثری در دروس مدرسهای ایفا نمیکند، از همین رو، اختلال در ریاضیات بعد از گذراندن کلاسهای دوم و سوم ظهور اشکارتری اشکار میکند.
این درمانگر اختلالات یادگیری در ادامه به تشریح برخی از مشکلات و چالشهای کودکان دارای اختلال ریاضی یا دیسکالکولیا پرداخت که از جمله این مشکلات را مشکل در عرصه تواناییهای زبانی، مشکل در عرصه نگهداری و نگه داری دقت، سختیهایی در عرصه تواناییهای ادراکی، مشکل در انجام چهار عمل مهم، مشکل در عرصه تواناییهای ریاضی، عدم فهمیدن صحیح از روابط فضایی، مشکلاتی در عرصه فهمیدن مفاهیم زمان و جهتگیری، مشکلاتی در عرصه ادراک بینایی و مشکلاتی در عرصه توانایی حرکتی ـ بینایی گفت.
خسروتاش با اشاره به مشکلاتی در عرصه تواناییهای زبانی، خاطرنشان کرد: طبق معمول تواناییهای زبانی این کودکان با مشکل روبه رو میشود، به این معنی که این کودکان در عرصه فهمیدن و نام بردن واژگان قابل کاربرد در حیطه ریاضی و از طرفی فهمیدن و نامیدن اعمال و مفاهیم ریاضی دچار مشکل می باشند.
وی درخصوص مشکلاتی در عرصه نگهداری و نگه داری دقت، در ادامه گفت: این مشکل نیز به این معناست که در کپی کردن صحیح رقم های، برای سپردن و در حافظه نگهداشتن رقم های و انتقال آنها از یک موقعیت محاسبه به موقعیت دیگر محاسباتی دچار مشکلاتی می باشند. کودکان دارای دیسکالکولیا برای برای سپردن شکل ظاهری اعداد و برای سپردن حاصل ضرب محاسبه شده در یک مرحله محاسباتی و انتقال آنها به مرحله بعدی فرایند محاسبه نیز دچار مشکل و چالش می باشند.
این درمانگر اختلالات یادگیری تصریح کرد: سختی در عرصه تواناییهای ادراکی به این شکل رخ می دهد که این دسته از کودکان طبق معمول در عرصه فهمیدن و تشخیص نمادهای عددی و دستهبندی رقم های دچار مشکل می باشند.
خسروتاش با اشاره به مشکلاتی در انجام چهار عمل مهم، او گفت: تعداد بسیاری از کودکان دارای اختلال ریاضیات برای شمارش اعداد و انجام اعمال جمع، تفریق، ضرب و تقسیم از انگشتان خودشان منفعت گیری میکنند یا به جای منفعت گیری از تصویرسازی ذهنی در فضای حافظه خودشان، از ابزارهای کمکی طی انجام این اعمال محاسباتی منفعت گیری میکنند. این چنین این کودکان در شمارش و یادگیری جدول ضرب دچار مشکلاتی می باشند، چون توانمندی تشکیل فهمیدن درستی از روابط بین اعداد را ندارند، به تبع آن یادگیری جدول ضرب هم با سختی و تلاش زیاد برای این کودکان رخ خواهد داد.
خسروتاش درخصوص مشکل عدم فهمیدن صحیح از روابط فضایی نیز اینگونه گفت: طبق معمول مشاهده میشود که این کودکان از بازی با مکعبها و پازلها استقبال نمیکنند و تمایلی به بازی با این ابزارها ندارند. این عدم تمایل میتواند به علت توانمندی پایین این کودکان در عرصه فهمیدن روابط فضایی بین اجسام رخ دهد. از طرفی این کودکان طبق معمول در فهمیدن مفاهیم بالا، پایین، دور، نزدیک، زیر، رو، جلو، عقب، اغاز و آخر مشکل دارند.
وجود این چنین مشکلاتی، علتایجاد ذهنیت فضایی مشکلدار از نظام عددی خواهد شد و به جستوجو آن کودک در تشخیص فاصله بین اعداد دچار مشکل خواهد شد. به طور مثال مشکل در فهمیدن سیستم عددی میتواند مانع فهمیدن فاصله عدد ۶ تا ۵ در قیاس با فاصله عدد ۶ تا ۳ شود و نتواند فهمیدن کند که کدام عدد به ۶ نزدیکتر می باشند.
وی در ادامه درمورد مشکلاتی در عرصه فهمیدن مفاهیم زمان و جهتگیری، خاطرنشان کرد: طبق معمول کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی در برآورد فراخنای زمان، شامل بازدید و فهمیدن فراخنای دقیقه، ساعت، هفته و ماه دچار مشکل می باشند. از طرفی وقتی که دچار انجام تکلیف خاصی خواهد شد، در تخمین این که انجام تکلیف موردنظر چه مقدار زمان میبرد دچار مشکل می باشند. به همین علت زیاد از اوقات برای انجام تکلیف مورد نظرشان، زمان کم میآورند و در نتیجه به درستی از مسئولیت انجام تکلیفشان در زمان تعیین شده بر نمیآیند.
این درمانگر اختلالات یادگیری تصریح کرد: این چنین مشکلاتی در عرصه ادراک بینایی وجود دارد؛ کودکان دارای اختلال ریاضی هر چند که از قوت بینایی کافی برخوردار می باشند اما مشکلات و چالشهایی در عرصه فهمیدن بینایی دارند. مشکلات در حیطه ادراک بینایی میتواند به شکلهای گوناگون تظاهر اشکار کند؛ یکی از آنها در عرصه فهمیدن این نوشته است که نوشتن کلمات در فارسی، از راست به چپ و نوشتن اعداد در ریاضی، از چپ به راست انجام میشود.
اما در عین حال عملیات محاسباتی در طی انجام اعمال ریاضی جمع، تفریق و ضرب از سمت راست به چپ و در طی انجام عمل تقسیم از چپ به راست صورت میگیرد. کودکان دارای اختلال ریاضی در فهمیدن تفاوت در نحوه نوشتن و چگونگی نوشتن در موقعیتهای حرف های شده که از چپ به راست یا از راست به چپ باشد، دچار سردرگمی خواهد شد.
خسروتاش در ادامه گفت: از نظر دیگر، کودکان دارای دیسکالکولیا در فهمیدن یکپارچه یک شکل هندسی دچار مشکل خواهد شد. به طور مثال هنگامی با یک چند ضلعی روبه رو خواهد شد، تشکیل فهمیدن منسجمی از آن شکل برایشان سخت است و امکان پذیر آن شکل را همانند چند خط غیر مرتبط با هم در نظر بگیرند. این چنین امکان پذیر در تشخیص اشکال متفاوت هندسی از یکدیگر دچار مشکل شوند. در تشخیص و فهمیدن موقعیت مکانی اعداد، فهمیدن صحیح حجم اشیا و اجسام نیز دچار مشکلاتی می باشند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی در عرصه توانایی حرکتی ـ بینایی، افزود: این مشکل طبق معمول به شکل عدم توانمندی کودک در کپی کردن اعداد، حروف و شکلهای هندسی تظاهر مییابد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]