کسب وکار

جزئیات سیاست های اشتغالی دولت چیست؟_صبح سریع

[ad_1]
به گزارش صبح سریع

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم,‌ در شرایط جاری اقتصادی سرزمین، تشکیل زمان‌های شغلی و ارتقاء نرخ اشتغال به یکی از با اهمیت ترین چالش‌های دولت و جامعه تبدیل شده است. نرخ بالای بیکاری و عدم دسترسی تعداد بسیاری از جوانان به شغل مناسب، از جمله مشکلاتی است که نیازمند دقت اختصاصی مسئولان است.

در حالی که اشتغالزایی یکی از ارکان گسترش پایدار است، الزام اتخاذ راهکارهای مناسب و مؤثر از سوی دولت برای بهبود این حالت زیاد مهم به نظر می‌رسد. در این راستا، برخی از راهکارهای الزامی که می‌تواند به بهبود حالت اشتغال پشتیبانی کند، شامل دقت به گسترش صنایع کوچک و متوسط، تحکیم قسمت‌های کشاورزی و خدمات، آموزش توانایی‌های شغلی و بهبود فضای کسب و کار است.

به گزارش تسنیم, دولت ها در دوره های گوناگون اقداماتی بسیاری برای تشکیل اشتغال کرده اند اما بعضی اوقات به نتایج مطلوب دست نیافته اند,

سیدمالک حسینی، معاون گسترش کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد سیاست های اشتغالی معتقد است, خالص اشتغال تشکیل شده مجموع اشتغال های تشکیل شده منهای مشاغل از دست رفته است. یعنی مواردی همانند بازنشستگی، فوت یا از کار افتادگی، مهاجرت و تعدیل نیروی کار در بنگاه یا تعطیلی بنگاه یا کسب و کار باید از مجموع اشتغال تشکیل شده  کسر شود. 

 وی با گفتن این که تکلیف برنامه هفتم تشکیل یک میلیون شغل است می گوید: رویکرد دولت چهاردهم در پایبندی به اجرای برنامه این نوشته به گفتن یکی از تکالیف مهم در دستور کار دولت قرار دارد.

مالک حسینی درمورد تحقق یک میلیون شغل در سال می گوید: با نگاه واقع گرایانه تشکیل یک میلیون شغل خالص با دقت به شرایط اقتصادی جاری و این که یک همبستگی جدی بین نوشته تشکیل و تثبیت اشتغال با مقدار رشد اقتصادی، اندوخته‌گذاری و همینطور تسهیل شرایط کسب و کار وجود دارد، کار زیاد سختی است.

معاون گسترش کارآفرینی با گفتن به  طور میانگین سالانه چیزی کمتر از ۴۰ درصد اهداف برنامه محقق شده است ادامه می دهد از ۱۴۰۰تا۱۴۰۲  سالانه به طور متوسط نزدیک به ۴۰۸هزار شغل بر پایه اظهار مرکز آمار و گزارش‌های که از وزارت کار در آن زمان,  به جمعیت شاغل افزوده شده است. در واقع تقریبا به طور میانگین سالانه چیزی کمتر از ۴۰ درصد اهداف برنامه محقق شده است.

معاون اشتغال وزارت کار علت به هم ریختگی بازار اشتغال را  حاصل تغیرات بازار کار بعد از دوره پاندمی کرونا می داند و معتقد است قسمت قابل توجهی از مشاغل  برای شرایطی که پیش آمد، از دست دادیم و با از بین بردن دغدغه همه گیری کرونا در سالهای سپس، افرادی که به طور خودخواسته یا به به ناچار به جمعیت غیر فعال اقتصادی سوق داده شده بودند کم کم داخل بازار کار شدند که این نوشته بر مشاغل تازه تشکیل شده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز تاثییر مستقیمی داشت.

به گزارش تسنیم, بازیابی مشاغل از دست رفته یکی از سیاست های دولت ها در زمان های گوناگون بوده است که حسینی می گوید در طی سال های قبل زیاد تر ناظر بازیابی مشاغل از دست رفته بودیم تا تشکیل زمان های شغلی تازه و گسترش زمان های شغلی برای افراد بیکار. 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری صبح زود دنبال کنید.

 به حرف های ی مالک حسینی یکی از نیازهای امروز بازار کاراصلاح سامانه‌های اشتغال است , چرا که  اکنون از۶۹ میلیون نفر نیروی کار در سن کار در سرزمین یعنی افراد بین ۱۵تا ۶۵سال، تقریباً آمار بالغ بر ۴۸میلیون نفر را توانستیم با اتصال به سامانه‌های بیمه‌های بازنشستگی و هم سامانه اشتغال و دستگاه‌های مختلفی که می باشند، ‌به روز کنیم.

سامانه “تک” یکی از سامانه های وزارت کار است که  هر فرد در سرزمین که بخواهد از تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی مبتنی بر قانون بودجه سنواتی منفعت گیری کند، برای اغاز فرایند منفعت‌مندی از تسهیلات باید در این سامانه ثبت‌نام کند.در یک سال قبل مدیریت فرایند خواست تا پرداخت بیش ۱۰۰ همت در این سامانه انجام شده است که با مقصد سهولت دسترسی برای عموم مردم و ساده سازی فرایند ثبت نام در حال به روزآوری و اصلاح فرایندهای این سامانه هستیم.

به حرف های ی مالک حسینی سامانه «کات» یکی دیگر از سامانه های شبیه در وزارت اقتصاد است که  زیاد تر معطوف به تسهیلات دستگاه های اجرایی به کسب و کارها است که از منبع های ارزان قیمت قانون بودجه سنواتی دریافت می کنند. هر شخص حقیقی که می‌خواهد تسهیلات بگیرد باید همه اطلاعاتش را روی سامانه «تک» بارگذاری کند و دستگاه‌ها نیز اطلاعات ضمانت اشتغال‌شان را در همین سامانه ثبت کند.

 «سامانه ملی رصد اشتغال» از دیگر سامانه های وزارت کار است که مطابق اظهارات معاون اشتغال وزارت تعاون, کار این سامانه، رصد تعهداتی است که پرداخت شده ‌است. در واقع در این سامانه مسئولیت دستگاه‌های گوناگون اجرایی و نهادهای حمایتی همانند بهزیستی، کمیته امداد امام (ره)، ستاد فرمان اجرایی امام و مجموعه‌های شبیه که سهمی از توزیع منبع های تکلیفی به طور قرض الحسنه دارند و به گفتن واسطه دولت می باشند را رصد می کند.

به گزارش تسنیم, تسهیلات دولتی برای تشکیل اشتغال در سال‌های تازه، با مقصد افت بیکاری و ترقی حالت اقتصادی سرزمین، در نظر گرفته شده‌اند، اما شواهد و آمارها مشخص می کند که این عمل های نتوانسته‌اند به طور مؤثری شغل جدیدی تشکیل کنند.

مطابق گزارش‌های رسمی، با وجود تزریق منبع های مالی به قسمت‌های گوناگون اقتصادی و اعطای وام‌های کم منفعت به کسب‌وکارها، نرخ بیکاری در سرزمین هم چنان در سطح بالایی باقی مانده است. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که تسهیلات در برخی اوقات به جای تشکیل مشاغل پایدار، صرف هزینه‌های جاری یا خرید تجهیزات برای کسب‌وکارهایی می‌شود که اکنون با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و توانایی جذب نیروی کار تازه را ندارند.

یکی از دلایل مهم ناکارآمدی این تسهیلات، عدم دقت به نیازهای واقعی بازار کار و نبوده است برنامه‌ریزی دقیق برای حمایتاز کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا گفتن می‌شود. تعداد بسیاری از این تسهیلات به جای این که به پروژه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی واقعی تعلق یابند، در قسمت‌هایی همانند تجارت‌های کوچک و بدون مطرح کسب‌وکار اشکار مصرف خواهد شد.
علاوه بر این، برخی از دریافت‌کنندگان تسهیلات، به علت شرایط اقتصادی نامساعد و ناتوانی در بازپرداخت وام‌ها، بعد از مدتی کسب‌وکارهای خود را تعطیل کرده‌اند، که این قضیه علتکاهش تعداد مشاغل تازه و افزایش سختی به بازار کار می‌شود.

مالک حسینی در این باره می گوید: در همه این سال‌ها تسهیلات پرداخت شده و فکر کردیم چون تسهیلات دادیم واقعاً تشکیل شغل شده است. معمولًا هم افراد بابت بودجه‌ای که می‌گیرند زمان‌های شغلی را ضمانت می‌کنند، اما هیچ زمان به معنایی واقعی نظارت دقیقی وجود نداشته که این یک شغل کامل و از بیمه برخوردار باشد یا در صورت‌های مالی گیرندگان تسهیلات در قسمت دستمزد سمت هزینه‌ها اشکار باشد که نشان دهد اشتغال انجام شده است. این را متأسفانه در این سال‌ها یا نداشتیم یا زیاد کم رنگ داشتیم. آنچه که استراتژی ماست و در واقع در دولت چهاردهم دقت اختصاصی‌ای به آن در حوزه اشتغال دارد، منفعت گیری از ظرفیت مراکز مشاوره و همینطور گروه‌ها و افراد مرجع است که می‌توانند همزمان با تسهیلاتی که داده می‌شود، به تسهیلات گیرندگان متصل باشند و تسهیلات گیرندگان سپس از گرفتن تسهیلات رها نشوند.

به گزارش تسنیم, یکی از با اهمیت ترین عوامل در اشتغالزایی، رشد صنایع کوچک و متوسط است که به علت انعطاف‌پذیری زیاد تر، می‌تواند عرصه‌ساز تشکیل شغل در مناطق گوناگون سرزمین شود. این چنین دولت باید به تشکیل بسترهای ملزوم برای گسترش کسب و کارهای نوآورانه و استارتاپ‌ها دقت اختصاصی‌ای داشته باشد.

افزون بر این، یکی از ارکان مهم برای افت نرخ بیکاری، دقت به آموزش توانایی‌های فنی و حرفه‌ای است. نیاز بازار کار به نیروهای ماهر در صنایع گوناگون، از جمله فناوری اطلاعات، مهندسی، پزشکی و خدمات، اهمیت آموزش تخصصی را دوچندان کرده است. دولت این چنین باید از راهکارهای مالی و حمایتی برای تحکیم قسمت خصوصی و فراهم آوردن تسهیلات بانکی برای کارآفرینان منفعت گیری کند تا بنگاه‌های اقتصادی قادر به رشد و گسترش باشند.

در نهایت، یکی از مؤثرترین راه حلها برای افت بیکاری، دقت به بهبود فضای کسب و کار و تسهیل فرآیندهای اداری است. افت بوروکراسی، اصلاح قوانین و فراهم کردن زیرساخت‌های ملزوم، می‌تواند عرصه‌ساز جذب اندوخته‌گذاران داخلی و خارجی و در نتیجه تشکیل زمان‌های شغلی زیاد تر باشد.

در کل، اشتغالزایی یکی از برتری‌های مهم دولت‌ها به حساب می اید که نیازمند همکاری همه جانبه قسمت‌های گوناگون اقتصادی، آموزشی و اجتماعی است. تحقق این مقصد، می‌تواند به افت مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرزمین پشتیبانی شایانی کند.

 انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

اخبار کسب وکار ها

خبرهای ورزشی

خبرهای اقتصادی

خبرهای فرهنگی

اخبار پزشکی

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع