چند درصد توانایی آموزان در سرزمین کارجو می باشند؟_صبح سریع
[ad_1]
به گزارش صبح سریع
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم, بیکاری یکی از چالشهای مهم اقتصادی و اجتماعی در تعداد بسیاری از کشورها، از جمله ایران، محسوب میشود. در حالی که تعداد بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهی با مشکل یافتن شغل روبه رو می باشند، بازار کار نیز از افتنیروی ماهر رنج میبرد. کارشناسان بر این باورند که تواناییآموزی میتواند به گفتن یکی از راهکارهای اساسی در افت نرخ بیکاری و افزایش اشتغال پایدار مؤثر باشد.
احمد میدری, وزیرکار در اغاز روز کارگر سال جاری چندین دفعه به این نوشته اشاره کرد و او گفت: رهبر معظم انقلاب سال قبل در هفته کار و کارگر چند نوشته را گوشزد کردند که شامل افزایش امنیت شغلی کارگران، کنترل تورم، دانشبنیان شدن اقتصاد، افزایش منفعتوری و تواناییآموزی کارگران راهبردهایی بودند که رهبر انقلاب به گفتن شیوه صحیح افزایش درآمد کارگران ایران برشمردند.
وزیر کار او گفت: نمیتوانیم در نظام آموزش نامطلوب ناظر تواناییآموزی مطلوب باشیم چون سیاست جداسازی سفره آموزش اقشار پردرآمد از اقشار دهکهای پایینتر نادرست می بود.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تهیه برنامه جامع گسترش تواناییآموزی برای کارگران و این چنین دانشآموزان مقطع هنرستان خبر داد.
وی در ادامه به مطرح ملی ایران ماهر اشاره کرد و آن را با اهمیت ترین نوع اندوختهگذاری دانست و او گفت: هنرستانها مسیر مهم تواناییآموزی می باشند و باید تصویری واقعبینانه از هنرستانها در جامعه شکل بگیرد.
وزیر کار افزود: هنرستان جایی است که تواناییآموزی انجام میشود و در کشورهای پیشرفته صنعتی زیاد تر دانش آموزان به هنرستان میروال و موفق می باشند و تنها ۲۰درصد از دانشآموزان این کشورها به دانشگاه میروال.
غلامحسین محمدی, معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای بر استقرار نظام آموزشی مشابه با بازار و تقاضای کار، مبتنی بر شراکتجویی راهگشای تشکیل و پایداری اشتغال کشوراشاره کرد و او گفت:۵۰درصد توانایی آموزان جویای کار می باشند.بر پایه دادههای سامانه رهگیری اشتغال، ۵۰درصد از توانایی آموزان کارجو می باشند که از این مقدار نزدیک به ۴۰تا ۸۰درصد در استانهای گوناگون جذب بازار کار می شوند.
وی تصریح کرد: اکنون حالت بازار کار ایران به شکلی است که سالانه یک میلیون زمان شغلی در سرزمین وجود دارد ولی این که یک میلیون زمان شغلی به اشتغال پایدار برسد دلایل بسیاری ملزوم است اما قسمت عمده ای از این زمانها به علت افت توانایی و فقر مهارتی از بین می روال.
وی با اشاره به تأثیر توانایی بر تشکیل و منفعتوری، او گفت: فردی که توانایی بیشتری دارد از امنیت شغلی و درآمد بیشتری برخوردار است. بنابر این پرورش نیروی ماهر تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارد.
معاون وزیر کار با گفتن این که ۳۰درصد رشد ۸درصدی اقتصاد از محل منفعتوری است، گفتن داشت: اگر معتقدیم که نیروی کار روی رشد اقتصادی، افت مصرف مواداولیه و منفعتوری اثرگذار است، باید جدیتر در دستور کار قرار گیرد.
محمدی در ادامه گفت: در بین ۱۴۰کشور دنیا سالیان تحصیل و آموزش در ایران رتبه ۶۱دارد ولی رتبه توانایی دانشآموختگان ۱۳۶است؛ یعنی فرزندان ما زیاد درس میخوانند ولی هنگامی از دانشگاه خارج خواهد شد تازه به سمت تواناییآموزی میروال و این به معنی این است که نظامات آموزشی ما دچار نوعی اعوجاج است. زیاد از آدم ها کاری که امروز انجام خواهند داد نیازی نبوده بابتش آنقدر درس بخوانند لذا ما باید یک نظام آموزشی مشابه با بازار و تقاضای کار و مبتنی بر شراکت داشته باشیم.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: در یکی از کشورهای اروپایی ۸۰درصد آموزشها در مراکز دوگانه است؛ یعنی جایی که همزمان صنعت و آموزش وجود دارد. امروز در کشورهای دنیا متوسط وجود دانشآموزان در هنرستانها ۷۰درصد است اما در ایران به تازگی در برنامه هفتم این سهم ۵۰درصد اشکار شده است.
وی پافشاری کرد: فرزندان ما باید از ۱۵سالگی داخل آموزشهای مشارکتی یعنی آموزشهای با وجود صنایع و فعالان اقتصادی شود تا هنگامی به ۱۸سالگی رسید یک کارگر نسبتاْ ماهر شود.
رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای با گفتن این که در همه پایشهای حاضر، افتنیروی کار ماهر جزو یکی از ۵خواسته کارفرمایان بوده است، او گفت: ما باید تلاش کنیم نظام آموزشی را از شکل قبل تحول بدهیم. ما آموزشهای رسمی داریم که دانشآموزان در دبیرستانها در اختیار آموزشوپرورش و در دانشگاهها در اختیار آموزش عالی می باشند.
محمدی در ادامه گفت: سازمان آموزش فنیوحرفهای یکی از اجزای کل نظام است و مخاطب ما عموم جامعه می باشند در کل سرزمین ۷۰۰مرکز آموزش دولتی داریم که امکانات خوبی دارند و کوششمان این است که با شراکت صنوف، اتحادیهها، فعالان اقتصادی و صنایع آموزشها را تقاضامحور کنیم.
وی در جواب به این سوال که سازمان آموزش فنیوحرفهای برای اشتغال افراد چه اقداماتی انجام می دهد؟او گفت: سامانه رهگیری اشتغال ما می گوید ۵۰درصد از توانایی آموزان کارجو می باشند که از این مقدار در استانهای گوناگون نزدیک به ۴۰تا ۸۰درصد سر کار می روال.
به حرف های معاون وزیر کار، پایداری شغل از تناسب شغل و شاغل به وجود میآید و اگر افراد، بنا به تقاضا، آموزش ببینند، سریع تر داخل بازار کار خواهد شد.
به گزارش تسنیم, تواناییآموزی به افراد پشتیبانی میکند تا توانمندیهای ملزوم برای ورود به بازار کار را کسب کنند. اکنون، تعداد بسیاری از کارفرمایان به جای مدارک دانشگاهی، به جستوجو افراد ماهری می باشند که بتوانند به طور عملی نیازهای شغلی را رفع کنند. برخی از با اهمیت ترین مزایای تواناییآموزی شامل افزایش شانس استخدام, افرادی که دارای تواناییهای فنی و تخصصی می باشند، شانس بیشتری برای یافتن شغل دارند. این چنین افت شکاف بین آموزش و بازار کار می شود. تعداد بسیاری از مشاغل نیازمند تواناییهایی می باشند که در دانشگاهها آموزش داده نمیشود. تواناییآموزی این شکاف را پر میکند.از نظر دیگر توانایی آموزی تحکیم کارآفرینی را به جستوجو دارد. افراد دارای توانایی، توانایی تشکیل کسبوکارهای کوچک و متوسط را دارند که میتواند به افت نرخ بیکاری پشتیبانی کند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع